Citat:
Ursprungligen postat av rockstar82
Då arbetsmarknaden är desto hetare i storstäderna planerar jag att flytta 30 mil och hitta ett intressantare jobb permanent, dvs inget tillfälligt boende.
Jag är gift och familjen bor kvar hemma. Jag kommer sova 2-3 nätter i veckan på den nya orten. Jag har därför ett par frågetecken jag behöver reda ut innan jag fortskrider mina planer. Årsinkomsten är cirka 400k.
1. Spelar det någon roll om man väljer att flytta för ett nytt jobb, eller om man "tvingas" flytta till den nya orten i befintlig anställning? Jag syftar på "Om du på grund av ditt arbete...".
2. Om hyran i storstaden kostar 5000 kr i månaden, gör jag då 5000 x 12 = 60000 kr i avdrag, och får tillbaks 60k i handen i skatteåterbäring? Och finner jag en lägenhet för 10k i månaden får jag 120k?
3. Kan man jämka månadshyran på lönen, dvs att jag betalar 5000 kr mindre i skatt i månaden?
4. Något att tänka på när boendet på den nya orten är ett andrahandskontrakt?
1. Det spelar ingen roll, vad jag vet i alla fall.
2. Ditt avdrag på t.ex 60 000 innebär att din beskattningsbara inkomst minskar med 60 000. Du får alltså inte tillbaka hela summan.
3. Ja, du kan jämka, men det blir alltså inte 5000 tillbaka utan snarare 1500 kr.
4. Se till så att du har hyreskontrakt, kvitton på betalningar osv som du kan visa upp för Skatteverket vid eventuell granskning.
Hyreskostnaden ska också vara rimlig för den bostadorten du flyttar till, funkar alltså inte att dra av en hyra på 12 000/månad om du flyttar till Sveg