2011-09-06, 21:04
Medlem
Hej!

Ursäkta den flummiga trådrubriken!

För 7 år sedan när jag var typ 15 år tog jag jägarexamen, även för högvilt. Jag gjorde det för att jag blev erbjuden möjligheten och kände att jag var intresserad.

Sen gick åren och jag använde aldrig min jägarexamen. Jag har aldrig jagat alltså.

Nu känner jag dock en stark längtan efter att börja jaga. Jag har ett stort naturintresse.

Problemet är att ingen i familj/vänskapskrets sysslar med jakt överhuvudtaget. Jag har alltså ingen som jag kan följa med ut.

Hur brukar man komma i kontakt med folk som man kan följa med? Annonsering? Vilken typ av annonsering bör jag söka?

Jag vill ju liksom ha en mjukstart där jag friskar upp mina gamla jägarexamenskunskaper. Jag har heller varken vapen eller vapenskåp, och planerar inte att köpa det direkt. Jag vill liksom börja med att bara följa med ut och lära mig saker.

Är det ett jaktlag jag bör gå med i? Eller blir det "för mycket"?
Jag har ingen möjlighet att lägga ner jättemycket tid då jag pluggar på universitet.

Har ni några tips på i vilken ände jag skall börja?

Jag vill ju inte ta mig vatten över huvud och gå med i ett jaktlag direkt som kräver att jag har massa erfarenhet/tid osv...

En mjukstart alltså

Hjälp mottages tacksamt! Nämnas bör väl att jag bor i Borås/Göteborgtrakten.
Citera
2011-09-06, 21:52
Medlem
Har du inga vänner som jagar? Eller granne eller något
Citera
2011-09-06, 22:04
Medlem
berrens avatar
Det var ju just den som var hans fråga, hur man kommer igång utan vänner/bekanta
Citera
2011-09-06, 22:25
Medlem
Att gå med i ett jaktlag kostar en del pengar beroende på hur många man är som delar på arrendet.

Det finns en del sidor där man kan annonsera eller kolla om någon söker nya jaktkamrater men i alla fall är det en kostnad.

Kolla in denna länken

http://www.jaktformedling.se/Jaktuthyres.asp
Citera
2011-09-06, 22:28
Medlem
pentaxanalytikers avatar
Är du medlem i Svenska jägarförbundet?
Jag har för mig att det var en artikel för ett tag sedan om nybörjare och kortjakt.
Det hade varit perfekt för dig.

Ring Svenska jägarf. och säg som det är. Jag är ganska säker på att de anordnar nybörjar/kortjakter.
Mvh
Citera
2011-09-07, 19:42
Medlem
Tack för svar!

Som sagt, ingen i bekantskapskrets/familj sysslar med jakt what so ever. Därav problemet.

Har kikat lite på sidan om jaktförmedling men misstänker att jag befinner mig på för låg nivå erfarenhetsmässigt för att anmäla mig till ett av jaktlagen där.

Jag skall kika på jägareförbundet! Tack för det tipset.
Eftersom jag varken äger vapen eller färsk skyttekompetens så får jag nog bara "följa med"
i början och inte aktivt delta.

BTW, Jag har väl rätt till vapenlicens väl? Jag har ju jägarexamen och är ostraffad osv...
Citera
2011-09-07, 19:48
Medlem
Alp-Ottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackpowder
BTW, Jag har väl rätt till vapenlicens väl? Jag har ju jägarexamen och är ostraffad osv...

Rätt hit och rätt dit, du har möjligheten att ansöka om att erhålla en licens på ett vapen!
Sen om du ansöker om licens för ett vapen ämnat för jakt så har jag svårt att tro att du blir nekad, iom din jägarexamen och ditt intresse.
Citera
2011-09-07, 20:03
Medlem
Nu tror jag det är bäst om du bara följer med ut och ser hur en jakt går tillväga och därifrån kan du bara klättra uppåt!
Ser inte svårigheten med att bara följa med och då utan köttanspråk. Du skulle mycket väl få följa med mig ut några gånger i höst om du vill! Jag har jagat sen i mitten av 70-talet och köpte mig en gård med skog för 20 år sedan. Har flera andra marker att jaga på också!
Jag bor strax söder om Halmstad.. Kanske för långt för dig...
Citera
2011-09-07, 23:35
Bannlyst
har 400 ha jaktmarker i mellansverige inom familj/släkt farsan som äger marken. brukar jaga lite allt möjligt där, Älg, björn, räv, tjäder och hare. finns även rådjur men dom är mer sällsynta.

finns även stuga på markerna, du får nog precicera dej lite mer vad du vill jaga förnåt? :P
björn med ställande hund är dock den bästa jakten, men då ska man vara ute i september innan kvoten är fylld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in