2011-09-06, 20:32
Medlem
Tror ni vi är på väg in i en kollaps vad gäller pappershandel?

Jag menar finanskrisen 2008 löstes aldrig utan stater tog över problemen, och nu gungar staterna..
Alla instanser av problemhantering är borta..
Robotar sköter pappershandeln..
Guldet som egentligen inte har så stort egenvärde är top-noterat..

Tror ni smarta att det reder sig eller kan det vara så att det system som bygger på att börsen alltid går upp över tid inte fungerar över tid?
I så fall så ramlar ju hela systemet med pensioner och skit ihop!

Vad tror ni?
Citera
2011-09-06, 20:41
Medlem
JanBeckmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs

Jag menar finanskrisen 2008 löstes aldrig utan stater tog över problemen, och nu gungar staterna..

Tror ni smarta att det reder sig eller kan det vara så att det system som bygger på att börsen alltid går upp över tid inte fungerar över tid?

Vad tror ni?

Kanske inte ändå... http://www.rawstory.com/rs/2011/09/0...oid-recession/
Citera
2011-09-06, 20:45
Medlem
SemperTergos avatar
Tror inte att vi är på väg mot en kollaps. Däremot måste viktiga beslut fattas brådskande av politikerna. Smärtsamma beslut och många blir drabbade. Men det kapitalistiska systemet kommer alltid att överleva och det vi ser just nu är början på ett nyttigt stålbad.
Västvärlden kan inte ha en lånefinansierad tillväxt för alltid och det är det priset som nu ska betalas. Kan bli 10 sura år vad gäller tillväxt i västvärlden.
Om de riktiga besluten tas är ytterligare fallhöjd på den svenska börsen max 25-30%. Annars kan vi nog tappa 90% från senaste toppen räknat
Citera
2011-09-06, 20:49
Medlem
intressant -
men bankernas överhuvud kanske han måste vara positiv..
Jag har personligen dragit mig ur & jag tror svensk valuta med några procent låst ränta kan vara bra..
Citera
2011-09-07, 10:01
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs

Vad tror ni?

TOTAL kollaps är vi knappast på väg emot. Och vad menar du med pappershandel? Om du menar handeln med aktier, så är ju en aktie ett ägarbevis på en andel av ett företag. Om dessa papper skulle bli värdelösa, skulle det bero på att företagen blevo helt värdelösa. För att ta ett enkelt exempel, så är det osannolikt att SCA blir helt värdelöst - det är ju ett av Europas största skogsägare.

Däremot är vi nog på väg mot något som är betydligt värre än 2008 eller för den delen 1991-1994 i Sverige. Den svenska kollapsen 1991-94 innebar kraftigt förhöjd konkurser, arbetslöshet, kraftigt höjda räntor och sänkt a-kassa och sänkt sjukförsäkring.

Att guldet "egentligen inte är värt något", är något som banker, centralbanker och stater har försökt få oss att tro sedan 1971 (när dollarn kopplades loss från guldet) och ännu tillbaka till tiden. Men för det första har guldet varit pengar sedan all historisk tid. De fenomenalt rika (inte nyrika) har alltid haft guld - inte minst judar.

För det andra: livet går ut på att föröka sig. I stort sett allt vi män gör, går ut på att imponera på kvinnor så att vi får betäcka dem. Allt från att vi sitter och uppfinner mikroprocessorer till att vi går och pumpar på gym. Men ett av de säkraste sättet att impa på de flesta kvinnor är, just det: guld. Du kan förresten fråga vilken som helst av 3 miljarder asiater och se vad de tycker om huruvida guld "egentligen inte har ett värde". Gå in i valfri by/stad i Indien eller Thailand med ett 1/2 kg guldsmycke till den brud som kan tänkas vara intresserad av dig. Du kommer inom loppet av 1 timme ha ett harem av stans vackraste kvinnor efter dig. Så säg inte att guld inte har ett (egen-)värde.

Du kan öppna vilken arkeologisk grav som helst, och om det var en riking som låg i graven så fanns där guld. Guld är status. Och i mångt och mycket är status det som livet går ut på; även om många av oss män som är offer för batikhäxornas genusskola har förletts att tro något annat.

Hursomhelst, med sämre tider blir guldet åter intressant som värdebevarare och som pengar. Och när det blir det, kommer det även att öka som brudmagnet.
Citera
2011-09-07, 19:47
Medlem
Hej,
Spännande läsning!
Ligger säkert mycket i det du skriver och jag uppskattar din tid!
Jag har jobbat i många projekt över vår lilla värld och skriver under på att guld har status!
Men - i indien & kina där jag varit mycket har man en annan syn på valuta och dess säkerhet.
Man kan diskutera valuta i korvkiosken.. - korvkioskägaren implementerar lite inflation för att frugan behöver nya byxor.. och det finns bara en korvkiosk på 5 mil...
Majoriteten av människor har inte kapacitet att investera och när den "lilla" människan har det idag är det inte guld dom köper utan dom investerar i företagspapper på börserna.
I vilket fall så blir dom mer och mer integrerade i västs syn på värde och på hela den asiatiska kontinenten så flyttar människor sig från guld till aktier allt efter hand som dom bygger ut infrastruktur inom IT och upplyser om hur den fina marknaden fungerar. Det är här jag tror bankväsendet är en driver. Om alla på indisk/kinesisk landsbyggd får access till IT så kommer banktransaktioner att växa och det är det som driver bankerna - ..

Så jag tror alltså att guld (då det inte har ett reellt egenvärde mot sin nytta) är den sista utvägen - man kanske kan kalla det världsekonomins starkaste motstånd - jag är skeptisk till att den håller två år till i den globala ekonomin. Nånstans finns det en relation till penningvärde och guld.

Vad gäller SCA är det ett bra exempel.
SCA är ett bolag som funkar perfekt på börsen.

Vad kostar en bräda?
hur många brädor finns i ett träd?
hur många träd har skogen?
vad kostar det att göra en bräda av ett träd?
Hur mycket skog äger SCA?
Vi vet hur fort ett träd växer!
vi vet vilken vård som behövs för trädet!
Vi vet vilken yta som trädet behöver!
...ni fattar vad jag menar..

Applicera samma mekanism på moderna IT-bolag får SCA att framstå som en pyttefjärt som knappast når näshåren..

This is where the shit hits the fan..

Samma modell som nyttjas för marknadsvärde för att tillverka tändstickor (träd, såga,bla bla bla)
nyttjas inom te'x socalteknologi som har volatilitet mot teknologi som aldrig förr har skådats.
För att blanda lite i leken:
$soft oracle, facebook, apple - alla är dom stora men det är ingen industriell revolution som skiljer dom. Några rader revolutionerande kod (alltså ideer om design) stjälper den ena mot den andra..
Det handlar inte om stora produktionsapparater längre (som 100 tändstickssågar) utan om teknologiskifte som penetrerar industrin instant och därmed företaget som äger patenten.

Please help:
Är jag fel på det ?
Jag försöker förstå vad som händer så jag kan rädda mina småslantar.. och dom är inte många men ändå..
Citera
2011-09-07, 20:08
Medlem
ja, världen är på väg in i en total kollaps, av en eller flera anledningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in