1st pentium med 2 hårddiskar verkar gå mot sitt slut. Hårdvara från 2004 och allmänt misshandlad.
Lagring har jag på en egen partition som dock varit nästan full en längre tid.
*Försöker jag kopiera filer till en extern hdd blir det:
"fördröjd skrivning" "misslyckat" "sökvägen finns ej"
alternativt blir data korrupt. Allt tyder på att mbr/indexeringen är vanställd på hårddisken.
Eller så har den datorn inte tillräckligt systemcache/växlingsfil? för att flytta data?
Frågan lyder: Hur räddar jag data säkrast?
efter lite forskande så är checkdisk & diverse kommandon uteslutna då det kan skada om än mer. Allt pekar på att hårddisken lämpligen förvaras kallt/fryst och sedan ansluts som slave (eller i sata/ide-rack) Någon kunnig? Hur speglar jag all min data utan att anstränga pc-n i onödan, bränna skivor känns lika osäkert. Ställ teser och metoder mot varandra tack. Kopiering kontra fullständig "spegling". Att betala för recovery blir ett sista alternativ
Annat om backup
Generella tips?
winrar/zip komprimerar väl media hyffsat? Bilder-filmer tar stor plats men i vilka format är det säkrast att spara detta för backup syfte.
windows-säkerhetskopiering? Vad följer med...profiler/inställningar från alla program eller endast windows-komponenter?
Det finns ju nån manick man kan köpa på ställen som Kjell & Co som man kopplar in två lösa hårddiskar i och så trycker man på "Kopiera"-knappen. Du har inte funderat på en sån? Den skulle man till och med kunna ställa in i kylskåpet eller liknande under kopieringen för att ge disken lite extra kylning.
Och eftersom det verkar svårt att kopiera data etc så gissar jag att MBR- är defekt på den.
Dessa cloneprogram kanske bortser från sådant? Det är en ganska gammal disk tänk på det. tack
+ mer utförligt hur jag kopplar, IDE/Sata kablar?
+ Läste nu att en Clone skapar ju en enda fil (typ ISO) då man man väl mest bara använda
den till att titta runt med ett befintligt operativ...?
Senast redigerad av AnimalSkribax 2011-09-07 kl. 16:58.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!