Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2023-04-21, 16:18
  #85
Medlem
I debutboken Nere för räkning i Paris och London har George Orwell en passus om schack:

"Ibland spelade vi schack. Vi hade inget bräde, utan skrev ner dragen på ett papper, och senare gjorde vi ett bräde av sidan från en packlåda och pjäser av knappar, belgiska mynt och dylikt. Som de flesta ryssar var Boris mycket intresserad av schack. Han brukade säga att reglerna i schack är desamma som i kärlek och krig, och kan man vinna i ett av dessa spel kan man vinna i de andra. Men han sa också att om man har ett schackbräde har man inget emot att vara hungrig, och det var då inte sant i mitt fall."
Citera
2023-04-22, 17:24
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Klart man är medveten om världens bästa norsk. Han hade spelat denna match (sannolikt gentemot Ding Liren) men hamnade i kläm någonstans på vägen. Men att lägga sig så ligger på hans egna ansvar, tror verkligen inte schackvärlden bryr sig om det.

Det är synd (ur ett åskådarperspektiv) men det är också 2023. Titeln går till Kina eller Ryssland. Suck it up.

Både Nepo och Ding spelar bra, otroligt bra. De kan (såklart) utmana Carlsen inom området.

Vad menar du med "hamnade i kläm"? Han gav upp titeln frivilligt då han inte kunde hitta motivation att spela mot någon av sina utmanare.

Lite skönt ändå att det har varit bra matcher mellan Ding och Nepo dock då detta mästerskap känts extremt underwhelming på förhand.
Citera
2023-04-27, 14:00
  #87
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Vad menar du med "hamnade i kläm"? Han gav upp titeln frivilligt då han inte kunde hitta motivation att spela mot någon av sina utmanare.

Lite skönt ändå att det har varit bra matcher mellan Ding och Nepo dock då detta mästerskap känts extremt underwhelming på förhand.

Jag upplever Magnus walk over som att han hamnat i kläm inombords. Han älskar spelet, men det blir väl lite rutigt efter ett halvt liv med det. Om det som du beskriver är varför han hoppade över så förstår jag honom. Senaste mot Nepo var ett riktigt sömnpiller. Personligen så misstänker jag att han vill någonting annat inom spelet. Att bryta sig in till 2900 har ingen annan gjort. Dit kommer man inte genom att dränera sitt ratingkapital genom spela mot den ryska muren? Spikulerar bara såklart.

13/14 idag @ 6/6. Verkar bli ½. Men förlorar någon idag så är det i princip över. Kan gå snabbt att göra något dumt som vi såg igår.
__________________
Senast redigerad av Harpy 2023-04-27 kl. 14:07.
Citera
2023-04-28, 20:19
  #88
Avstängd
wwrs avatar
Jag kan inte så mycket om schack men jag tror Magnus hade slaktat de här två klåparna
Citat:
Ding dramatically levelled the scores at 6-6 when he recovered from a lost position in Wednesday’s error-strewn game 12, where a computer analysis showed 21 inaccuracies, mistakes, missed opportunities or blunders and which culminated in Nepomniachtchi’s massive error at move 34.

The howler, which brought gasps of disbelief from the online commentators, gave away a free pawn and opened up his defences to an invasion by Ding’s army. Nepomniachtchi spent all but two minutes of his remaining time seeking a way out, and slumped in his chair as he realised his position was hopeless.
Och det första partiet var väl ett av de sämsta i VM-schackhistorien vill jag minnas någon sade?

En jämn match blev det till sist i alla fall.

Magnus har tydligen gått ut med någon större kommersiell grej med en app för spelare på alla nivåer.

https://www.chess.com/news/view/carl...-fantasy-chess
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-04-28 kl. 20:35.
Citera
2023-05-27, 15:54
  #89
Medlem
Harpys avatar
Av allt jag ser från världens bästa Carlsen så tror jag inte att han siktar vidare på något sätt. Candidates är en grå affär. Det kanske var allt från honom?
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback