2025-01-01, 00:57
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag hjälper TS, statistik från idag. Har inte lusläst listan men skummade och hittade inga kvinnor på första 50 platserna.
Första kvinna på plats 109.

https://www.chess.com/sv/ratings

Mmmm, men hur ser könsfördelningen ut bland de deltagande?
Citera
2025-01-01, 01:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Mmmm, men hur ser könsfördelningen ut bland de deltagande?

Säkerligen fler män som spelar men skulle ändå säga att då schack ändå är relativt billig sport så bör alla ha samma möjligheter.

Spelade själv en del när jag var ung men bara mot vänner och var ingen toppspelare utan bara normalt medioker.
Citera
2025-01-01, 01:11
Medlem
Vad spelar debatten här för roll? Vi kan nog alla här på Flashback konstatera att vi själva är underlägsna han- och hondjur gentemot alla de spelare som finns med på topp 500 i världslistan för bästa schackspelarna.

Vi är underlägsna djur i jämförelse med både Magnus Carlsen och Pia Cramling.

Så what is the point?
Citera
2025-01-01, 09:35
Det är bara män i spelet förutom drottningen, som går hur hon vill.
Citera
2025-01-01, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Jqg påstår att i denna sport är det verkligen övertydligt att kvinnor är underlägsna män.

Det kan vara så att du har rätt; att just i schack är kvinnor underlägsna männen. Men det är väl en väldigt smal liten nisch? Det finns områden där kvinnor sopar banan med männen: Barnafödande, till exempel.
Så det är inget bevis på att det ena könet är bättre eller sämre än det andra.

Eftersom det är nyårsdagen och jag har tid över så skall jag ändå dela med mig av mina funderingar i ämnet:
- kan det vara så som kvinnorna påstår, att dom är bättre på att göra flera saker samtidigt? Då kanske det är så att män är bättre på att göra bara en sak samtidigt. Och dit hör väl schack, ifall man vill vara bra, eller åtminstone vinna.

- Eller så är det så att kvinnor vill syssla med saker i den riktiga världen, inte med knektar och bönder gjutna i plast. (Tror inte det är så många kvinnor som leker med tennsoldater heller ....)
Citera
2025-01-01, 23:56
Medlem
Libertarismuss avatar
Män är bättre på schack av samma anledning att de flesta framstående vetenskapsmän är män - hög spatial intelligens och en gnutta autism. Kvinnor är bättre på det verbala och sociala.
Citera
2025-01-02, 09:58
Medlem
Det jag har hört, rätt eller fel.

Så är kvinnor och män generellt sett lika intelligenta men det som skiljer är att männen har högre toppar och lägre dalar.
Intelligensen bland kvinnor är mer jämnt fördelat. Bland männen är en liten andel mer intelligenta än övriga men det är också en liten andel bland männen som är dummare än övriga.
Citera
2025-01-02, 11:15
Moderator
Dretskols avatar
Trådar sammanfogade.

/mod
Citera
2025-01-03, 11:45
Medlem
IRMEs avatar
Bör Carlsen diskvalificeras efter att ha föreslagit matchfixning?

https://www.reddit.com/r/chess/comme...st_play_short/

Visserligen ett "Skämt" - men skämt eller inte, får man verkligen skämta om att fixa matcher medan en final pågår?

Skulle det inte vara roligt om Carlsen blev diskad nu i efterhand? Vi behöver ju lite mer härliga schackdraman.
Citera
2025-01-03, 17:18
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Bör Carlsen diskvalificeras efter att ha föreslagit matchfixning?

https://www.reddit.com/r/chess/comme...st_play_short/

Visserligen ett "Skämt" - men skämt eller inte, får man verkligen skämta om att fixa matcher medan en final pågår?

Skulle det inte vara roligt om Carlsen blev diskad nu i efterhand? Vi behöver ju lite mer härliga schackdraman.
Kunde man spela på oavgjort?

Låt Magnus och Nepo dela på andraplatsen.
Citera
2025-01-03, 19:51
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Kunde man spela på oavgjort?

Matchfixning oavsett. Nepo (och Dubov) blev ju straffade för det förra året.

Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Låt Magnus och Nepo dela på andraplatsen.
Det kan jag stå bakom.
Citera
2025-01-14, 01:51
Medlem
Jag är inte så insatt, men jag undrar verkligen vad toppspelarna håller på med.

Det är en så massa trams med kläder, kängor åt alla håll mm.

Kan dom inte fokusera på spelet, studera nya öppningar eller något?

Dom skall betraktas som intelligenta, och det är dom säkert, men varför beter dom sig som småungar?

Jag bara undrar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in