2011-09-06, 01:28
Medlem
Vikras avatar
Jag har kört Ubuntu ett långt tag nu men kommer behöva använda Windows nu för lite plugg och sånt, funderar även då på att installera lite spel osv. Jag vet att man kan dual boota eller köra ena OSet virtuellt men jag undrar om det finns mer sätt? Använder som sagt Ubuntu nu förtiden så om jag skulle vara tvungen att köra något OS virtuellt skulle det bli windows isf, men då kan jag inte få ut riktigt allt ur datorns prestanda vilket jag skulle vilja ha ut för spel bland annat. Sen skulle jag även behöva ha igång min ubuntu del 24/7 för nerladdning, mail osv så dualboot skulle inte passa in riktigt heller. Är virtuellt OS enda utvägen? Hur mycket prestanda skulle jag förlora ungefär för att köra windows genom ubuntu?

Tack på förhand, jag vet också att det säkert finns 200 trådar om liknande men hittade ingen passande för just detta endamålet som inte var väldigt gammal, sen vore det ju schyst att kunna snacka lite om det och inte bara läsa om saker som nästan passar.
Citera
2011-09-06, 05:42
Medlem
Spela spel pa windows i en virtual machine? Glom det.

Battre du skaffar dig en billig dator och kor ubuntu som nerladdning/fildelningsserver isf.

Alternativt kan du ju kora ubuntu i windows. Men da gar det ju at 1-2 Gb i minne bara for det.

Personligen anvander jag inga windows program och spelar inga spel sa jag kor bara ubuntu
Citera
2011-09-06, 10:49
Medlem
du har inte koll på hur mycket av processorn tar det med en virtuell maskin? Men om jag skulle dualboota så vad jag förstår tar det ingen extra kraft, stämmer det?
Citera
2011-09-06, 11:34
Medlem
Screwattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack_tha_ripper
du har inte koll på hur mycket av processorn tar det med en virtuell maskin? Men om jag skulle dualboota så vad jag förstår tar det ingen extra kraft, stämmer det?

Helt rätt. Det enda som tas upp är utrymmet på hårddisken för den partition du installerat ubuntu på. Kör själv med dualboot Vista/Ubuntu just nu. Bootar med grub, men tror det ska gå bra med bootmgr också. Men du kan ju inte köra båda operativen samtidigt, utan om du vill växla måste du starta om maskinen, för att svara på TS fråga.

Har endast minimal erfarenhet av att köre operativ virtuellt i andra operativ, och för att experimentera och testa saker funkar det ok, men att faktiskt arbeta i ett virtuellt operativ, eller ännu värre spela, bör ju inte fungera tillfredsställande alls i längden.
Citera
2011-09-06, 12:28
Medlem
Vikras avatar
Tack för svaren, börjar kännas som jag får koll på det och inte kan få det riktigt perfekt, men ska försöka lösa det endå. En annan grejj som hade hjälp är ju om man kan köra dualboot och även använda en virtuell låda så jag bootar upp andra halvan av datorn, typ mounta windowsen i vituella lådan så jag kan välja att köra windows i virtuellt och själv. Någon som hört något om det?
Citera
2011-09-07, 06:07
Medlem
Ja du kan kora virtuellt oavsett om du kor dualboot. Men varfor skulle du vilja kora virtuellt och dualboot? Om du spelar spel sa vill du formodligen anvanda allt minne du har till spelet. Och om du inte spelar spel sa kanske det inte finns nagon anledning till att kora virtuellt?

Om du dock ska gora virtuellt sa rekomenderar jag Virtualbox som ar gratis.
Citera
2011-09-08, 00:58
Medlem
Vikras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vicencio
Ja du kan kora virtuellt oavsett om du kor dualboot. Men varfor skulle du vilja kora virtuellt och dualboot? Om du spelar spel sa vill du formodligen anvanda allt minne du har till spelet. Och om du inte spelar spel sa kanske det inte finns nagon anledning till att kora virtuellt?

Om du dock ska gora virtuellt sa rekomenderar jag Virtualbox som ar gratis.

Tror du missförstår mig, jag vill köra dualboot och kunna boota min windows del i en virtuell del men vet inte hur man gör eller om det är möjligt
Citera
2011-09-08, 05:40
Medlem
Dr0sters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikra
Tror du missförstår mig, jag vill köra dualboot och kunna boota min windows del i en virtuell del men vet inte hur man gör eller om det är möjligt

Vill du dual boota så är det bara å peta in Ubuntu CD'n, starta installations programet och under installationen får man alternativet att installera bredvid Windows.

Annat alternativ är att dra hem wubi så kan du installera en dual boot fast där Ubuntu drar igång en installation som finns på Windows C:\ disk t.ex.

Tredje alternativet är att dra hem VirtualPC och installera Ubuntu i VirtualPC. Då har du inte dual boot men du kan dra igång Ubuntu inuti själva Windows. (Jag rekomenderar första eller andra alternativet)
Citera
2011-09-08, 10:32
Medlem
Vikras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr0ster
Vill du dual boota så är det bara å peta in Ubuntu CD'n, starta installations programet och under installationen får man alternativet att installera bredvid Windows.

Annat alternativ är att dra hem wubi så kan du installera en dual boot fast där Ubuntu drar igång en installation som finns på Windows C:\ disk t.ex.

Tredje alternativet är att dra hem VirtualPC och installera Ubuntu i VirtualPC. Då har du inte dual boot men du kan dra igång Ubuntu inuti själva Windows. (Jag rekomenderar första eller andra alternativet)

Fortfarande inte det jag menar. Frågan är om jag kan köra dualboot och boota min windows del i en virtuell pc när jag inte bootat upp datorn i windows delen. dvs när jag ändrar något i min virtuella låda och sedan bootar om hela datorn till windows så har samma ändrig skett där som det gjorde i min virtuella låda när jag hade bootat ubuntu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in