• 1
  • 2
2011-09-06, 01:11
Medlem
Summerbirds avatar
Jag har en sjukförsäkring via facket men funderar starkt på att gå ur facket sedan medlemsavgiften har blivit ohållbart dyr för mig, eftersom jag betalar över 300:- fast jag inte har nåt jobb. Då ingår några försäkringar. Dels en hemförsäkring som jag måste ha för att få hyra lägenhet. Men också en sjukförsäkring.

Grejen är den att jag har en fysisk sjukdomsdiagnos sedan ett par år tillbaka. Det är inte ett tillstånd som jag lider av idag, men det kan komma att bli tal om behandlingar i framtiden. En ganska allvarlig sjukdom, dessvärre.

Går jag ur facket får jag inte behålla mina försäkringar där. När jag tecknade sjukförsäkringen hade jag redan min diagnos, men det fanns inget krav på att man skulle ha sjukintyg eller liknande. Så är nog fallet om man skulle försöka teckna en försäkring hos ett annat bolag. Och det är ju ingen större vits för mig att ha en sjukförsäkring som inte innefattar det jag har diagnos på. Jag vill ha en trygghet att OM jag behöver behandling i framtiden för den sjukdom jag har, så träder försäkringen in.

Men, som sagt, jag har inte råd att betala den här summan varje månad till facket. Så troligen måste jag gå ur och därmed även avsluta försäkringarna (och teckna en ny hemförsäkring med ett annat bolag). Det jag undrar över är, behöver jag en sjukförsäkring med tanke på min sjukdom?
Citera
2011-09-06, 01:15
Medlem
Jag tror egentligen du besvarar frågan rätt bra själv!
Eftersom du redan har en diagnos och kan behöva behandling i framtiden rekommenderar jag dig starkt att behålla dina nuvarande försäkringar. En privat sjukförsäkring utanför facket skulle för dig bli svår att få, alternativt mycket dyr. Det bästa vore ju att kolla med några försäkringsbolag om det går samt vad det skulle kosta.
Citera
2011-09-06, 03:08
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonJuanDeMarco
Jag tror egentligen du besvarar frågan rätt bra själv!
Eftersom du redan har en diagnos och kan behöva behandling i framtiden rekommenderar jag dig starkt att behålla dina nuvarande försäkringar. En privat sjukförsäkring utanför facket skulle för dig bli svår att få, alternativt mycket dyr. Det bästa vore ju att kolla med några försäkringsbolag om det går samt vad det skulle kosta.

Mja, jo, det är klart att om jag hade ekonomi för det så vore det bäst.

Vad gäller om jag är oförsäkrad och blir sjuk?
Citera
2011-09-06, 07:52
Medlem
cacas avatar
Ingen försäkring som faller ut så klart ,
över 300 låter inte dyrt tycker jag, speciellt om du har hemförsäkring samt sjukförsäkring och jag antar att avgift till a-kassan även ingår i det priset. Vid nytecknande av sjukförsäkringar brukar en hälsodeklaration behöva göras vilket jag har svårt att tro att du kommer få billigare än den du har via facket.
glöm inte att du även bör beakta alla övriga försäkringar som även ingår i fackavgiften, vet du inte vilka det är så kontakta din avdelning och be att få prata med en försäkringsrådgivare!
Citera
2011-09-06, 12:00
Medlem
TANSTAAFLs avatar
Vad är det egentligen för typ av sjukförsäkring du har nu? Är det en försäkring mot inkomstbortfall vid sjukskrivning eller är det en försäkring som ger privat sjukvård?

Är det det senare så kan jag garantera att du inte kommer att kunna hitta en billigare lösning på egen hand som dessutom innefattar hemförsäkring för totalt ca 300 kronor i månaden, och detta skulle gälla även om du inte hade någon diagnos idag. Bara hemförsäkring kostar väl kring 150 kronor i månaden?

Senast jag kollade upp privat sjukvårdsförsäkring kostade den ca 5000/år för en fullt frisk person under 40, och då måste man lämna hälsodeklaration.

Har du inte råd så har du ju inte, och du har ju givetvis rätt till sjukvård ändå, dock inte på Sophiahemmet eller liknande privatsjukhus.
Citera
2011-09-06, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Jag har en sjukförsäkring via facket men funderar starkt på att gå ur facket sedan medlemsavgiften har blivit ohållbart dyr för mig, eftersom jag betalar över 300:- fast jag inte har nåt jobb. Då ingår några försäkringar. Dels en hemförsäkring som jag måste ha för att få hyra lägenhet. Men också en sjukförsäkring.

Grejen är den att jag har en fysisk sjukdomsdiagnos sedan ett par år tillbaka. Det är inte ett tillstånd som jag lider av idag, men det kan komma att bli tal om behandlingar i framtiden. En ganska allvarlig sjukdom, dessvärre.

Går jag ur facket får jag inte behålla mina försäkringar där. När jag tecknade sjukförsäkringen hade jag redan min diagnos, men det fanns inget krav på att man skulle ha sjukintyg eller liknande. Så är nog fallet om man skulle försöka teckna en försäkring hos ett annat bolag. Och det är ju ingen större vits för mig att ha en sjukförsäkring som inte innefattar det jag har diagnos på. Jag vill ha en trygghet att OM jag behöver behandling i framtiden för den sjukdom jag har, så träder försäkringen in.

Men, som sagt, jag har inte råd att betala den här summan varje månad till facket. Så troligen måste jag gå ur och därmed även avsluta försäkringarna (och teckna en ny hemförsäkring med ett annat bolag). Det jag undrar över är, behöver jag en sjukförsäkring med tanke på min sjukdom?

Kolla med försäkringsbolaget om du har rätt till fortsättningsförsäkring om du byter fack, etc. Kolla noga och få skriftligt besked. Sedan måste du också kolla om det är tillsvidare eller tidsbegränsad fortsättningsförsäkring.

Den bästa dealen i ditt fall är formödligen om det finns premiebefrielse vid arbetslöshet, kolla det. Då sjunker avgiften.

Sedan är det som det skrivs ovan stor skillnad om det är en sjukvårdsförsäkring eller en sjukförsäkring. En sjukförsäkring brukar ge ersättning vid sjukskrivning i mer än 90 till 180 dagar. Ersättningen ska då täcka upp en viss del av skillnaden mellan full lön och sjukersättning. Det vanligaste är nog att man får 10% eller en viss summa t.ex. 1400 kr i månaden. Hur lång tid ersättningen betalas ut varierar mellan olika försäkringar.

Är det sjukvårdsförsäkring så skulle jag definitivt inte gå ur den i ditt fall. Det är inte svårt att föreställa sig att du någon gång kommer att behöva den. Om vi antar att du är 30 år gammal och får betala i snitt 350 kr per månad tills pension i dagens penningvärde så kommer den att ha kostat dig 147 000. Bara du kan värdera hur du tror på dina chanser till snabb och effektiv behandling inom den offentliga vården.

Jag försökte själv behålla min sjukvårdsförsäkring när jag gick från att vara anställd till att vara egen. Det gick dessvärre inte. Har dock sjukförsäkring via AFA av modellen att den ger 1400 kr i månaden.
Citera
2011-09-06, 19:51
Medlem
Summerbirds avatar
Det jag har är en sjukförsäkring, alltså INTE en sjukvårdsförsäkring.

Hemförsäkring för mig kommer inte att ligga på ca 150 kr, utan snarare kring kanske 70 kr, då jag har en 1:a på 19m2 och bara försäkrat lösöre för ca 50 000. Eg skulle jag inte behöva nån hemförsäkring alls, men det är ett krav för att få hyra.

Jag har även en olycksfallsförsäkring kopplat till facket. Så det är 3 försäkringar som åker om jag säger upp mig. Problemet är inte försäkringspremierna, utan medlemsavgiften. Totalt betalar jag ca 350 drygt i månaden, vilket är alldeles för mycket pengar för mig. Det är den fackliga avgiften som är det stora problemet. Nej, avgift till A-kassa ingår inte. Jag är inte med i A kassan.
Citera
2011-09-06, 20:02
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Det jag har är en sjukförsäkring, alltså INTE en sjukvårdsförsäkring.

Frågan är alltså om du behöver en sjukförsäkring. Tanken med en sådan är ju att kompensera för inkomstbortfall vid långvarig sjukdom. I de flesta fall har de 90 dagars karenstid, d v s du måste vara sjukskriven i mer än 90 dagar för att få ersättning. Beloppen ligger ofta på ca 1000 - 3000kr/månad, beroende på lönenivå. De kan också ha en maxgräns för hur länge ersättning utbetalas.

Du får väl helt enkelt bedöma om du kan avvara dessa pengar om du blir långvarigt sjuk. Det kan också vara bra att kolla upp om du omfattas av någon kollektivavtalad tjänstepension, t ex ITP, och om denna i så fall innehåller någon form av sjukersättning.
Citera
2011-09-06, 20:17
Medlem
Citat:
Jag har även en olycksfallsförsäkring kopplat till facket. Så det är 3 försäkringar som åker om jag säger upp mig. Problemet är inte försäkringspremierna, utan medlemsavgiften. Totalt betalar jag ca 350 drygt i månaden, vilket är alldeles för mycket pengar för mig. Det är den fackliga avgiften som är det stora problemet. Nej, avgift till A-kassa ingår inte. Jag är inte med i A kassan.

Utan att ha en aning om vilket förbund du är medlem i törs jag påstå att du har en riktigt riktigt låg avgift, då du i avgiften betalar för en helvetes massa försäkringar som utan tvekan skulle kosta långt mer än fackavgiften om du tecknar dem privat.

Med den fakta du presenterat hittills är du en idiot om du säger upp medlemskapet i facket.

Vad det gäller din ursprunglig fråga är det enda vettiga svaret ett svar endast du själv kan ge.
Citera
2011-09-06, 20:41
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Utan att ha en aning om vilket förbund du är medlem i törs jag påstå att du har en riktigt riktigt låg avgift, då du i avgiften betalar för en helvetes massa försäkringar som utan tvekan skulle kosta långt mer än fackavgiften om du tecknar dem privat.

Med den fakta du presenterat hittills är du en idiot om du säger upp medlemskapet i facket.

Vad det gäller din ursprunglig fråga är det enda vettiga svaret ett svar endast du själv kan ge.

Lol, är tre försäkringar "en helvetes massa"?

Som sagt, hemförsäkringen kan jag ersätta till ungefär samma pris via annat bolag. Olycksfallsförsäkringen... får väl se till att vara försiktig. Det är sjukförsäkringen som spökat lite.

Det är för mig inte rimligt att betala 50% av min matkostnad i försäkringar och medlemsavgift. Hittills har jag betalat och betalat varje år utan att få nåt alls tillbaka.
Citera
2011-09-06, 20:44
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Frågan är alltså om du behöver en sjukförsäkring. Tanken med en sådan är ju att kompensera för inkomstbortfall vid långvarig sjukdom. I de flesta fall har de 90 dagars karenstid, d v s du måste vara sjukskriven i mer än 90 dagar för att få ersättning. Beloppen ligger ofta på ca 1000 - 3000kr/månad, beroende på lönenivå. De kan också ha en maxgräns för hur länge ersättning utbetalas.

Du får väl helt enkelt bedöma om du kan avvara dessa pengar om du blir långvarigt sjuk. Det kan också vara bra att kolla upp om du omfattas av någon kollektivavtalad tjänstepension, t ex ITP, och om denna i så fall innehåller någon form av sjukersättning.

Ja, du har rätt. Egentligen har jag redan bestämt mig för att avsäga mig, tack för att du redde ut begreppen lite om karens och så. Har man alltid levt på lite pengar så spelar det inte så stor roll då, antar jag.
Citera
2011-09-07, 07:10
Medlem
Citat:
Lol, är tre försäkringar "en helvetes massa"?

Som sagt, hemförsäkringen kan jag ersätta till ungefär samma pris via annat bolag. Olycksfallsförsäkringen... får väl se till att vara försiktig. Det är sjukförsäkringen som spökat lite.

Det är för mig inte rimligt att betala 50% av min matkostnad i försäkringar och medlemsavgift. Hittills har jag betalat och betalat varje år utan att få nåt alls tillbaka.

Köper du mat för 700 kr i månaden? Då förstår jag att pengarna skulle innebära ett välkommet tillskott. Se till att teckna ny försäkring innan du säger upp den gamla så att du får överlapp och inte saknar några dagar. Olycksfallsförsäkring bör du ha, det ingår inte i alla vanliga hemförsäkringar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in