Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Jag har en sjukförsäkring via facket men funderar starkt på att gå ur facket sedan medlemsavgiften har blivit ohållbart dyr för mig, eftersom jag betalar över 300:- fast jag inte har nåt jobb. Då ingår några försäkringar. Dels en hemförsäkring som jag måste ha för att få hyra lägenhet. Men också en sjukförsäkring.
Grejen är den att jag har en fysisk sjukdomsdiagnos sedan ett par år tillbaka. Det är inte ett tillstånd som jag lider av idag, men det kan komma att bli tal om behandlingar i framtiden. En ganska allvarlig sjukdom, dessvärre.
Går jag ur facket får jag inte behålla mina försäkringar där. När jag tecknade sjukförsäkringen hade jag redan min diagnos, men det fanns inget krav på att man skulle ha sjukintyg eller liknande. Så är nog fallet om man skulle försöka teckna en försäkring hos ett annat bolag. Och det är ju ingen större vits för mig att ha en sjukförsäkring som inte innefattar det jag har diagnos på. Jag vill ha en trygghet att OM jag behöver behandling i framtiden för den sjukdom jag har, så träder försäkringen in.
Men, som sagt, jag har inte råd att betala den här summan varje månad till facket. Så troligen måste jag gå ur och därmed även avsluta försäkringarna (och teckna en ny hemförsäkring med ett annat bolag). Det jag undrar över är, behöver jag en sjukförsäkring med tanke på min sjukdom?
Kolla med försäkringsbolaget om du har rätt till fortsättningsförsäkring om du byter fack, etc. Kolla noga och få skriftligt besked. Sedan måste du också kolla om det är tillsvidare eller tidsbegränsad fortsättningsförsäkring.
Den bästa dealen i ditt fall är formödligen om det finns premiebefrielse vid arbetslöshet, kolla det. Då sjunker avgiften.
Sedan är det som det skrivs ovan stor skillnad om det är en sjukvårdsförsäkring eller en sjukförsäkring. En sjukförsäkring brukar ge ersättning vid sjukskrivning i mer än 90 till 180 dagar. Ersättningen ska då täcka upp en viss del av skillnaden mellan full lön och sjukersättning. Det vanligaste är nog att man får 10% eller en viss summa t.ex. 1400 kr i månaden. Hur lång tid ersättningen betalas ut varierar mellan olika försäkringar.
Är det sjukvårdsförsäkring så skulle jag definitivt inte gå ur den i ditt fall. Det är inte svårt att föreställa sig att du någon gång kommer att behöva den. Om vi antar att du är 30 år gammal och får betala i snitt 350 kr per månad tills pension i dagens penningvärde så kommer den att ha kostat dig 147 000. Bara du kan värdera hur du tror på dina chanser till snabb och effektiv behandling inom den offentliga vården.
Jag försökte själv behålla min sjukvårdsförsäkring när jag gick från att vara anställd till att vara egen. Det gick dessvärre inte. Har dock sjukförsäkring via AFA av modellen att den ger 1400 kr i månaden.