2011-09-05, 21:18
Medlem
Tarvas avatar
Fade to Darkness med Avicii låter precis som ledmotivet från den underhållande filmen Mary and Max. Hyllning? Plagiat?'

Avicii - Fade to Darkness
Mary and Max theme
Citera
2011-09-05, 21:25
Medlem
Nomissss avatar
Helvette, det här hade jag ingen aning om.

Otroligt likt.
Citera
2011-09-05, 21:26
Medlem
Jo, visst fan är det likt.
Citera
2011-09-05, 21:30
Medlem
Nomissss avatar
Kom TS på detta själv eller har du läst det någonstans?

Detta måste vi gå till botten med.
Citera
2011-09-05, 21:32
Medlem
Tarvas avatar
Jaha, efter lite mer research (eller snarare faktiskt research istället för att bara starta en tråd utan något kött på benen öht), så var det inte särskilt förvånande.

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Tim Bergling (born 8 September 1989), known professionally as Avicii, Tim Berg and Tom Hangs, is a Swedish DJ, remixer, and record producer.[1] His single "Bromance" (recorded under the pseudonym Tim Berg) has charted in the top 20 on the national single charts of Belgium, the Netherlands, and his native Sweden. A lyricized version titled "Seek Bromance" was released shortly thereafter, charting on the UK Singles Chart and reaching number one on the international Beatport chart. Other singles include "Levels" (sampling the song "Something's Got a Hold On Me" by "Etta James"), "Fade Into Darkness" (sampling the song "Perpetuum Mobile" by "Penguin Cafe Orchestra,"), "My Feelings for You," "Street Dancer," and "Tweet It" among others. Currently he is releasing music under the recording studio "Ministry of Sound".

Perpetuum Mobile är namnet på Mary and Maxlåten.
Citera
2011-09-05, 21:34
Medlem
Tarvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomisss
Kom TS på detta själv eller har du läst det någonstans?

Detta måste vi gå till botten med.

Jag hörde Fade to Darkness på radion och gick runt och funderade på var fan jag hört det här tidigare. Var konspiratoriskt övertygad om att jag hört det tidigare och ville avslöja låten som plagiat. Till slut kom jag på att det var Mary and Max.

Inte så mycket av ett mysterium dock - bara en sampling :(
Citera
2011-09-05, 21:36
Medlem
Deficios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarva
Inte så mycket av ett mysterium dock - bara en sampling
Visst är det sampling! Även en tillåten sådan då Tim och hans manager Ash har fått tillåtelse att använda melodin.
Du hade jättegärna fått diskutera detta i den stora tråden om Avicii.
Sök nästa gång.
Citera
2011-09-30, 22:33
Medlem
lukerobitailles avatar
Denna låt ni snackar om finns även med i filmen "Smala Sussie" och därav också soundtracket...
Citera
2011-09-30, 23:00
Medlem
Eftersom ursprunget kommer just av Penguin Cafe Orchestra, och Aviciis instrumentella version heter just 'Penguins', är det väl inte direkt något han riktigt myglat med heller. Nexus och sampla...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in