2011-09-05, 21:06
Medlem
Shadowruns avatar
Var ligger brytpunkten p, nr det lnar sig att uppgradera fr att ha s snabbt och responsivt system som mjligt? Start av datorn, grafikkrvande spel, ppna firefox...vanligt anvndande helt enkelt.
mnet verkar ha diskuterats i all ondlighet men jag hittar inga klara svar utan bara en massa teknisk mumbojumbo varvat med knnande och tyckande.
Vad krvs det fr proccessor, minne och grafikkort fr att win 7 64bitars ska vara snabbare n xp 32bitars (inte KNNAS snabbare och smidigare utan VARA)
Citera
2011-09-05, 21:20
Bannlyst
Kr du mycket multitasking, s behvs mycket minne. Helst 6GB, och d mste du fljaktigen ha 64-bitars OS, och d vljer man s klart Win7.
Nr det gller processor, s mste den klara 64 bitar.
Citera
2011-09-05, 21:44
Medlem
Shadowruns avatar
Per definition torde vl datorn pyssla med multitasking s fort den r igng, windows alla processer och alla andra program som drar igng samtidigt med windows.

S. Har man mindre n 6gb ram ska man allts stanna med windows xp 32bitars?

Trodde alla moderna proppar klarade 64bitar
Citera
2011-09-05, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowrun
Per definition torde vl datorn pyssla med multitasking s fort den r igng, windows alla processer och alla andra program som drar igng samtidigt med windows.

S. Har man mindre n 6gb ram ska man allts stanna med windows xp 32bitars?

Trodde alla moderna proppar klarade 64bitar

Ja, men nu talar vi om betydligt mer multitasking n det operativet sjlv normal pysslar med.
Har du relativt f program som inte drar mycket minne, d behver du inte mer n 4GB, och sledes rcker 32-bitar.

Det finns en del relativt moderna processorer p laptop-sidan som inte klarar 64-bitar.
Citera
2011-09-05, 22:50
Medlem
Shadowruns avatar
D blir den naturliga fljdfrgan, vilket fr jag bst krm i, win 7 32 eller xp 32.
q6600, 2,4 ghz och 4gb ram Geforce 8800 GTS 512mb.

Windows upgrade advisor sger att det r grnt, men jag fattar numera inga beslut utan att rdfrga Flashbacks samlade visdom.
Citera
2011-09-05, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowrun
D blir den naturliga fljdfrgan, vilket fr jag bst krm i, win 7 32 eller xp 32.
q6600, 2,4 ghz och 4gb ram Geforce 8800 GTS 512mb.

Windows upgrade advisor sger att det r grnt, men jag fattar numera inga beslut utan att rdfrga Flashbacks samlade visdom.

Jag tycker du ska kra win7 som r modernare tekniskt. Och fr din egna del s r det bra ocks. Med win xp kan du inte heller installera ie9 - som r vldigt bra.

win xp har en tendens att swappa p hrddisken ven om du har mycket minne.
Sen rent prestanda mssigt s r de likvrdiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in