2011-09-05, 18:58
Medlem
xrams avatar
Först och främst vet jag ej om tråden är rättplacerad, flytta den gärna annars.

Ser att Kicki Danielsson återigen får tv-tid och babblar på med samma slentriansnack om vad folk tycker om henne osv. Hon har tydligen även skrivit en bok nu och skrattar fram att hon: "vet ej om hon vågar vara kvar i Sverige", nu efter boksläppet. Vad boken handlar om lade jag inte på minnet.

Nu till frågan jag har, hur får kändisar/"kändisar" (som upprepade gånger talar ut/talar om något både i tv, tidningar eller liknande) sitt medieutrymme?

Är det de själva som ringer upp och säger att nu jävlar ska jag gråta ut igen eller dylikt, är det någon "agent" som gör det åt dem eller är det mediet som ringer upp och pejlar läget med random kändis och frågar om de har något de vill prata om?

Edit: tryckfels-nisse var i farten
Citera
2011-09-05, 19:15
Medlem
UNIKEFFs avatar
Jag tror helt enkelt att anledningen är att man i media inte vill visa vanligt folk utan folk som på ett eller annat sätt blivit kända. Det slog mig idag när jag såg "Adam Live" och Hanna Graaf var där i egenskap av mamma för ämnet handlade om barn.

Istället för att bjuda in någon bullmamma från Bagarmossen så måste det vara en snygg känd brud som talar om detta. Det är helt enkelt kändisar som snackar med kändisar i en klubb för inbördes beundran och detta ska enligt media vara representativt för hela folket.

För att sen svara på din fråga rakt av så är det så att de som ligger bakom produktionen samlas och går igenom nyheter och tidningar och annan media för att hitta lämpliga gäster till sina program och då väljer man aktuella personer och Kicki är aktuell med sin bok.
Senast redigerad av UNIKEFF 2011-09-05 kl. 19:18.
Citera
2011-09-06, 11:47
Medlem
Janne Josefsson gjorde ju det sorgligt underskattade programmet Fittja Paradiso där han faktiskt försökte snacka med vanligt folk i stället för med en massa semi-kändisar.

sedan var det väl inte briljant i alla delar. men Janne J har hjärtat och hjärnan på rätta stället.
Citera
2011-09-06, 21:25
Medlem
xrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyYuma
Janne Josefsson gjorde ju det sorgligt underskattade programmet Fittja Paradiso där han faktiskt försökte snacka med vanligt folk i stället för med en massa semi-kändisar.

sedan var det väl inte briljant i alla delar. men Janne J har hjärtat och hjärnan på rätta stället.

Ja, Janne är verkligen ett föredöme enligt mig också. När han häromkvällen var med i Debatt angående hur expressen,ab, dn osv reglerar kommentatorsfunktionen så nådde han nya höjder hos mig!
Citera
2011-09-06, 23:04
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Om någon släpper en skiva eller publicerar en bok så är steg 1A i marknadsföringen alltid att planera för att hålla intervjuer, samt att tipsa journalister på olika mediabolag om det. Det är PR-folk på skivbolaget, förlaget eller deras byråer som brukar få ta tag i den biten. Att skriva en pressrelease som skickas till en massa redaktioner är rutin, men det rings och mailas även en hel del till individuella journalister.

De mest kända/intressanta, som kan förvänta sig ett stort intresse från media, organiserar regelrätta turnéer där de besöker olika länder eller städer på förutbestämda datum.
Citera
2011-09-07, 11:20
Medlem
xrams avatar
Då är det alltså två olika förklaringar vi är uppe i. Jag kände helt spontant i att fallet med kicki och liknande kändisar så förklaras det bäst genom sista svaret, kanske rent utav att det är det mer lämpligare svaret i en stor majoritet av avseenden. Program som "Stjärnorna på slottet" osv. har snarare mer "uppringnings"-tendens kan jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in