2018-05-31, 12:35
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Hur ser lagen på att erbjuda minderåriga sprit?
Det är förbjudet men i detta fall preskriberat sen många år. Rent personligen brukade jag säga tack när jag som sextonåring blev bjuden på sprit och att man får tack är även min erfarenhet när jag själv bjudit sextonåringar på sprit. Vad nu det skulle tänkas ha för bäring på om Virtanen våldtagit någon eller om medierna borde publicerat.

Edit. Förbjudet att bjuda. Erbjuda vete tusan.
Senast redigerad av Motvillig1.2 2018-05-31 kl. 12:39.
Citera
2018-05-31, 12:37
Medlem
Citat:
Fast användaren har enbart påstått att det talar för att något brott inte skett, eftersom det inte passar in i hens bild av hur ett offer ska agera. Jag påtalar att det inte fungerar så. Att utgå från att det fungerar på ett sätt är farligt och kommer inte ge många våldtäktsoffer upprättelse.
Givetvis kan beteendet efteråt tala både mot och för hennes berättelse. Den insikten har gett många offer upprättelse. DEt är den som häver en ord mot ord situattion.
Citera
2018-05-31, 12:38
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBanister
Granska gärna kampanjen om det nu finns en sådan. Men det borde vara en självklar gräns för statlig media att inte ställa "vad hade hon för kläder på sig"-frågor om en person som påstår att hon blivit våldtagen.

Det tycker inte jag. Svensk media tillsammans med SVT har med hjälp av CW offentligt "avrättat" en medborgare helt utan rättslig grund. Sånt förtjänar att granskas in i minsta detalj. Det kvittar fullständigt om FV var/är en skitstövel och missbrukare. Vi har en rättsordning och den ska följas. Tycker man annorlunda föreslår jag att man blir politiker och försöker påverka lagstiftningen.
Citera
2018-05-31, 12:38
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Givetvis kan beteendet efteråt tala både mot och för hennes berättelse. Den insikten har gett många offer upprättelse. DEt är den som häver en ord mot ord situattion.

Finner ni att ni är i en position att bestämma över det?
Citera
2018-05-31, 12:39
Medlem
Citat:
Varför är det statlig medias uppgift att misstänkliggöra ett påstått våldtäktsoffers berättelse? Det var det hela programmet gick ut på. Om media behandlat Virtanen taskigt så fokusera då på det och inte på att komma med insinuerande påståenden om Wallins berättelse.
Dom kan ju inte ta upp historien hur media gör ett karaktärsmord utan bevis och lämna hennes anklagelser utanför det, programmet var nog inte tänkt att bara handla om Virtanen och Wallin, men du kanske känner så när ingen annan ville ställa upp och berätta om sina anklagelser. Det dom tog upp var var det som sades förundersökningen, och det är väl bara bra att svenska folket får en inblick i det?
Citera
2018-05-31, 12:39
Medlem
Citat:
Så bra att de inte gjorde det då.

Om du inte fattar att "vad hade hon för kläder på sig" är en metonym för misstänkliggörande av påstådda våldtäktsoffer, eller om du inte inser att det var det programmet gick ut på, anser jag att du är intellektuellt oärlig.

Du får gärna tycka att det är ok, men var ärlig med det i så fall.
Citera
2018-05-31, 12:40
Medlem
Citat:
Finner ni att ni är i en position att bestämma över det?
Det är ingenting jag bestämmer. Det handlar om sannolikhet som man bedömmer.
Citera
2018-05-31, 12:41
Medlem
udons avatar
Citat:

Att hon tillsammans med en humanova-utbildad "samtalsterapeut" sedan plockat fram minnen borde få varje tidning att fukta läpparna, speciellt efter kevin-fallet. Men det är märkligt tyst.....
Citera
2018-05-31, 12:41
Medlem
Citat:
Om du inte fattar att "vad hade hon för kläder på sig" är en metonym för misstänkliggörande av påstådda våldtäktsoffer, eller om du inte inser att det var det programmet gick ut på, anser jag att du är intellektuellt oärlig.

Du får gärna tycka att det är ok, men var ärlig med det i så fall.
När misstänkligörandet består av att återge vad hon faktiskt själv sagtoch gjort så missar din metonym helt målet.
Citera
2018-05-31, 12:42
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det är förbjudet men i detta fall preskriberat sen många år. Rent personligen brukade jag säga tack när jag som sextonåring blev bjuden på sprit och att man får tack är även min erfarenhet när jag själv bjudit sextonåringar på sprit. Vad nu det skulle tänkas ha för bäring på om Virtanen våldtagit någon eller om medierna borde publicerat.

Om jag bortser från relevansen i UG. Det är, om man ska tro andra offer, bara tur att hon inte tackade ja, eftersom bjuda på sprit när han var ensam med kvinnor var sättet hon gick tillväga, genom att droga dem genom med spetsade drinkar. Om Virtanen är den våldtäktsman han påstås vara, då har väl i alla fall en kvinna lyckats komma undan.
Citera
2018-05-31, 12:43
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Det är ingenting jag bestämmer. Det handlar om sannolikhet som man bedömmer.

Är UG då i den positionen? De är ändå bara ett tv-program i slutänden och inte alls i en position att faktiskt döma någon eller något.
Citera
2018-05-31, 12:43
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Fascinerande att berusning anses friande i mäns fall men fällande i kvinnors. För det är ständigt återkommande. "Han var full, vem blir inte lite så där då?" kontra "Hon var full, hon borde vetat bättre".

Vad består brottet av då? Att en berusad man (FV) frågar en kvinna på gatan om hon ändå ska följa med upp på en drink? Är det ett brott helt plötsligt att ställa en fråga i berusat tillstånd?

Det känns som om du är uttorkad/lider av vätskebrist för inte fan resonerar du på ett sunt sätt, drick ett stort glas vatten så mår du nog bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in