2011-09-05, 11:37
Medlem
finns det ngot i denna vrld vi lever i som inte har ngot syfte? i s fall vad? ngot som jag och mina kompisar har diskuterat rtt lnge.

vet inte om de finns en sdan trd redan i s fall lnka den. tank p frhand
Citera
2011-09-05, 11:41
Medlem
Freixenets avatar
Menar du ngot som inte fyller ngon funktion?
Citera
2011-09-05, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Menar du ngot som inte fyller ngon funktion?
ja r inte de samma sak? om in frklara =) om du orkar
Citera
2011-09-05, 11:47
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qda
Ett syfte r nyttan eller avsikten med en planerad handling medan ngot som fyller en funktion r ett externt objekt av ngot slag som har en meningsfull existens enligt bedmaren.
Citera
2011-09-05, 11:51
Medlem
En sten.
Citera
2011-09-05, 12:03
Medlem
Freixenets avatar
Det finns mnga niver av svar skulle jag sga. Mnniskan ser det som hjlper henne att verleva och f positiva upplevelser som existensberttigat. S drfr kan man tycka att tex myggor inte fyller ngon funktion eftersom dom bara tillfogar oss smrta. Men om man vidgar sitt perspektiv s ser man att myggorna r mat t andra djur s d fyller dom en funktion. Sen kan man frga sej om det finns ngon nyttoaspekt av verkligheten egentligen. Mnniskan ser det s, men det r vl frmodligen inte den innersta naturen hos tingen. Men vi behver sdana kategorier fr att navigera och verleva i vrlden.
Nr man ser naturprogram p tv s pratar dom mycket om att djuren gr si och s fr att uppn ngot. Man tror man vet hur djuren resonerar, men det r omjligt att frst hur vrlden ser ut frn ett djurs perspektiv. Frmodligen reagerar djur bara p olika stimulanser utan att tnka "bra" eller "dligt" om ngot.
Citera
2011-09-05, 12:55
Medlem
Herr obersts avatar
Man kan ju shr i efterhand hvda att Statens Strlskyddsinstitut inte fyllde ngot direkt syfte. Ett annat perspektiv r att det fullbordade sitt syfte i och med den eminenta produktionen "Skurt r smart i solen".
Emellertid lutar det hela tiden t det subjektiva hllet, och bedmningen blir relativt godtycklig. Relativt till vad man egentligen vet om ngot "objektivt syfte", vilket, i regel, r vldigt lite.
Citera
2011-09-05, 15:20
Medlem
Folkess avatar
Som tidigare inlgg s beror det p vad man menar men med en ganska bred betydelse sger jag cynism.
Cynismen leder ingenstans dr ngon gynnas. Och d menar jag inte cynism som i realism kontra naivitet, dr instllningen med all rtt pverkas av hur vrlden ser ut. Utan den cynismen som rr saker som vi inte vet ngot om.
Citera
2011-09-05, 17:51
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qda
S vad r det du menar? Undrar du om det finns ngot i vrlden som inte har ngon funktion? Annars kan man diskutera om det finns ngon som handlar utan att ha ngot syfte med det, vilket ju i sej r intressant. Men man kan inte sga att ett sjllst freml som en sten har ett syfte, man mste ga medvetande fr att ha ett syfte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in