• 1
  • 2
2011-09-04, 23:51
Medlem
pills2s avatar
Hej! Jag är ny med Linux. Vilka program använder ni för att lyssna på musik? Gärna gratis. Jämförbart med Spotify. Jag undrar också om Banshee är bra, det förinstallerade programmet. Eller ska man ladda ned något annat? Vad?
Citera
2011-09-05, 00:05
Medlem
Jrgens avatar
Vill du lyssna på musik du har på din hårddisk eller streama det från Internet? I det första fallet så finns det mängder med alternativ. Om du vill streama så rekommenderar jag grooveshark.
Citera
2011-09-05, 00:11
Medlem
pills2s avatar
Egentligen både och på sikt men just nu främst lyssna via internet eftersom jag inte har någon musik på datorn. Tack! Ska prova grooveshark nu!
Citera
2011-09-05, 01:21
Medlem
lucyskys avatar
Spotify finns för Linux också så föredrar du det är det inga problem, kör du via Wine så krävs det inte heller att du är Premium, då blir det som att lyssna på Spotify i Windows. Grooveshark är väl däremot gratis utan de begränsningar som Spotify har fått så det kan väl vara att föredra.
Citera
2011-09-05, 01:42
Medlem
Darkiis avatar
Quod Libet använde/använder jag när jag är på Linux. Bäst.

Annars funkar väl foonix också.
Citera
2011-09-05, 08:58
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pills2
Hej! Jag är ny med Linux. Vilka program använder ni för att lyssna på musik? Gärna gratis. Jämförbart med Spotify. Jag undrar också om Banshee är bra, det förinstallerade programmet. Eller ska man ladda ned något annat? Vad?
Audacious (från XMMS koden), en bra Winamp-klon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Audacious_%28software%29
Citera
2011-09-05, 19:53
Medlem
Run3s avatar
Deadbeef gillar jag. Den ser nästan exakt likadan ut som foobar2000 och Winamp.
http://deadbeef.sourceforge.net/
Tror att den ska finnas tillgänglig i standard biblioteket i Ubuntu.

Men som sagt. Är det Spotify du vill ha så finns det till Linux.
Citera
2011-09-09, 19:47
Medlem
pills2s avatar
Provar Quod Libet tills vidare. Men vore roligt att skrobbla till last.fm också? Finns det något program där det fungerar bra?
Citera
2011-09-10, 05:32
Medlem
R.W.Cheeses avatar
Spotify Unlimited (50 kr/mån) räcker för att få använda Spotifys Linux-klient. Till lagrad musik använder jag Audacious.
Om du vågar dig på något mer avancerat kolla in mpd och tillhörande klienter. Mopidy är isåfall också värt att kolla upp, en fusion av mpd och libspotify. http://www.mopidy.com
Citera
2011-09-11, 20:50
Medlem
pills2s avatar
Nyuppkommet problem! Nu försöker jag att installera Spotify för Linux via Wine. Men det går inte att öppna explorer.exe eftersom det bara kommer upp att den är blockerad. Det är problem med ExecutableBit. Hur ordnar jag till det här? Jag litar ju på sidan som jag har hämtat den ifrån! HELP
Citera
2011-09-11, 21:29
Bannlyst
Rythmbox, det absolut bästa. Du kan forma det mycket dessutom. bra program
Citera
2011-09-11, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pills2
Nyuppkommet problem! Nu försöker jag att installera Spotify för Linux via Wine. Men det går inte att öppna explorer.exe eftersom det bara kommer upp att den är blockerad. Det är problem med ExecutableBit. Hur ordnar jag till det här? Jag litar ju på sidan som jag har hämtat den ifrån! HELP

högerklicka på filen, välj egenskaper...gå till fliken rättigheter och kryssa i "tillåt körning av filen som ett program"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in