2020-01-21, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Kommer få in en skuld till kronofogden som jag inte kan betala under pågående skuldsanering. Kommer jag förlora min skuldsanering nu?
Det sjuka är att jag kan betala den nästa månad men nu finns ingen chans. Har bara 1 år kvar på skuldsaneringen och väntat 20 år på få den. Det är förjävligt det här

Ring och prata med dem. Hjälper inte sitta på Flashback och gråta 🤷🏼‍♂️
Citera
2020-01-21, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Vad har du för idiotsläktingar som lånar ut en halv miljon till dig?

Har dessa skickat in ärendet till fogden de med eller är det vara överenskommet med släktingarna att du ska betala tillbaka?

Detta kommer garanterat vara avgörande.
Men tänk också på att de kommer hata dig om de bara får 20000 och sen anses skulden betald...

Kontakta en skuldrådgivare. Jag hade också sagt upp ansvaret för min egen ekonomi..egna medel konto hos Socialstyrelsen är att föredra då du inte verkar kunna hålla i pengar. Du är ung och dragit på dig ganska saftig skuld redan

Edit såg nu jag svara fel 🙈
Citera
2020-01-21, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cheezy
Funderar på att söka skuldsanering. Har 600-700 tusen i skulder och klarar helt enkelt inte av att betala dom. Har redan skulder hos kronofogden och många föreläggande. Nu har jag ett par frågor.

Vad är bäst för mig? Att ansöka om skuldsanering eller bara låta det vara och låta kronofogden ta pengar av mig när jag får summor insatta på bankontot?

Läste runt lite på deras sida och de skriver att de går ut med fallet till tidningarna när de inleder en undersökning angående skuldsanering. Gäller det alla?

Beror helt på hur skulden uppkommit ..om du har personer som kan hjälpa dig med ansökan ..jag själv hade min social sekreterare som skötte mycket . Han kan vilka rättigheter jag har . Rek oavsett och söka hjälp hos socialen eller en skuld rådgivare eller liknande. Men som sagt . Omöjligt att säga på rak arm om du får skuldsanering.
Sedan beror de även på inkomst..sjukdomar ( add / ADHD bla ) som kan göra att man brister i impulskontroll .
Pengar gör inte oss lyckliga ..jag har levt på existensminimum länge och skuldsanering idag..längesedan jag mått bättre. Jag vet att någon tar hand om mina pengar som har koll på saker och ting ..han gör mig veckopeng 🙂
Citera
2020-01-21, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boom666
KFM är hjälpsamma som fan, jag har ringt de och de har gett mig neutrala svar, inte den enskilda du är skyldig och det ligger dessutom i deras intresse att hjälpa dig med skuldsanering, var inte rädd för och ringa de, om du inte vill ange inte personnummer och bara fråga på gjorde jag och jag fick bra svar

Jepp betydligt mera mänskliga än inkassoföretagen . Att jag har prick på mig idag är endast bra ..låser mig själv 🙂
Citera
2020-02-28, 02:42
Medlem
Här lite funderingar om skuldsanering. Man kan ju uppge privata skulder. Så låt oss säga att jag lånar 30.000 kr av min vän och tar med den skulden i ansökan. Kommer kronofogden att betala min skuld till honom?

Eller om en vän tagit ett lån åt mig vi någon bank i sitt namn.. Kommer kronofogden att betala de lånet?
Citera
2020-02-28, 10:14
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheddarcheese
Här lite funderingar om skuldsanering. Man kan ju uppge privata skulder. Så låt oss säga att jag lånar 30.000 kr av min vän och tar med den skulden i ansökan. Kommer kronofogden att betala min skuld till honom?

Eller om en vän tagit ett lån åt mig vi någon bank i sitt namn.. Kommer kronofogden att betala de lånet?

Kronofogden betalar ingenting, det är du själv som betalar till Kronofogden som skickar pengarna vidare till fordringsägarna.
Citera
2020-03-03, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Känner du till någon som har fått det?

Skulderna behöver varken ligga hos inkasso eller kronofogden för att du ska kunna söka skuldsanering. Jag själv hade inga anmärkningar eller missade betalningar på mina lån när jag sökte skuldsanering. Men när jag ansökte så fick jag rådet av kronofogden att släppa alla mina lån och sluta betala på dem helt enkelt. Så allt började gå till inkasso efter ca 4-5 månader efter att jag ansökte. Blev beviljad skuldsanering.
Citera
2020-05-10, 23:42
Medlem
Kan en skuldsanering förändras?

Är det någon som vet ifall ett beslut om skuldsanering kan ändras med tiden eller är det skrivet i sten?

Säg att jag först får igenom en sanering pga jag har för höga skulder, dålig inkomst etc etc. Dom ger mig 5 år att betala av per månad.

Men, efter 2 år så förändras min situation, jag får ett jobb med bättre lön osv. Kan då KFM göra om saneringen genom att exempelvis avsluta den eller förlänga?
Citera
2020-05-10, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Är det någon som vet ifall ett beslut om skuldsanering kan ändras med tiden eller är det skrivet i sten?

Säg att jag först får igenom en sanering pga jag har för höga skulder, dålig inkomst etc etc. Dom ger mig 5 år att betala av per månad.

Men, efter 2 år så förändras min situation, jag får ett jobb med bättre lön osv. Kan då KFM göra om saneringen genom att exempelvis avsluta den eller förlänga?

De tar allt över existens minimum under de 5år så allt du tjänar mer går till skulderna men tiden förlängs inte utan efter 5 år ska du vara av med skulderna.
Citera
2020-05-11, 00:06
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Vem tvingas betala skulderna?
Citera
2020-05-11, 00:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Vem tvingas betala skulderna?

Alla andra skattebetalare
Citera
2020-05-11, 00:17
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yugoslav
Alla andra skattebetalare

Jaha. Är tanken att man skall låna som om ingen morgondag finnes och 90-talet aldrig hände?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in