2011-09-04, 15:34
Medlem
Hejsan!

Jag är inte så insatt i ekonomi, jag vet faktiskt väldigt lite, och jag undrar när det är rätt tid att investera i fonder?

Jag har lite pengar på ett vanlig sparkonto med låg ränta (Vet inte hur mycket, men låg) och funderar på att köpa in mig i en fond istället.

Jag planerar att använda pengarna inom 3 år, men inte förens om minst 1.
Citera
2011-09-04, 15:53
Medlem
Lakais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OskarD
Hejsan!

Jag är inte så insatt i ekonomi, jag vet faktiskt väldigt lite, och jag undrar när det är rätt tid att investera i fonder?

Jag har lite pengar på ett vanlig sparkonto med låg ränta (Vet inte hur mycket, men låg) och funderar på att köpa in mig i en fond istället.

Jag planerar att använda pengarna inom 3 år, men inte förens om minst 1.

I dagens läge är det inte säkert med något men klart att fonder är säkrare än aktier och allt är bättre än ett sparkonto från banken. Likviditetsfond låter nåt för dig, aktiefond kan du lika gärna satsa i aktier.
Citera
2011-09-04, 15:58
Medlem
Blocket.ses avatar
3 år är lite för kort tid för aktiefonder eller aktier tycker jag.

Som tidigare sagts så kör på en räntefond, kolla in spiltan räntefond, som har human avgift..
Citera
2011-09-04, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
3 år är lite för kort tid för aktiefonder eller aktier tycker jag.

Som tidigare sagts så kör på en räntefond, kolla in spiltan räntefond, som har human avgift..
I dagsläget är det bättre att sätta pengarna på ett högräntekonto än i en korträntefond (om du inte har en kapitalförsäkring och säljer av allt innan årsskiftet och på så sätt slipper skatt).

Mitt tips är att om du vet att du behöver pengarna om 3 år så sätt in dem på Bluestep fasträntekonto 3 år.
Då får du 4,5% i ränta per år (4,31 % effektiv ränta eftersom den betalas ut först efter 3 år).
Statlig insättningsgaranti, http://www.bluestep.se/spara.aspx

Du kan även välja att binda i kortare perioder om du måste använda pengarna inom 1 år.
Citera
2011-09-04, 16:13
Medlem
Tre år. Då hade jag nog satt in pengarna på ett konto med bättre ränta. Fonder har avgifter också som äter kapital. I alla fall typ 99,9% av alla fonder...
Citera
2011-09-05, 21:59
Medlem
martina956s avatar
Satsa på allt som har med Kina att göra. De har världens största valutareserv av dollar, mer än USA och världsbanken.. Kina lånar även ut mer pengar till U-länder än vad världsbanken gör, de "köper" alltså i stort sett länder.
Citera
2011-09-06, 20:10
Medlem
Goto10s avatar
Här håller jag med Caelus. Med en placeringshorisont på mindre än 3 år är aktiefonder inget bra alternativ. Eventuellt kan en räntefond vara intressant men bäst är nog att följa Caelus råd och sätta pengarna i ett sparkonto hos t.ex. Bluestep. På Compricer kan du själv jämföra sparkonto och välja ett som passar dig.
Citera
2011-09-25, 13:37
Medlem
hej

Kan man investera i fonder dagligen, det vill säga att man får en vinst på 0,7% varje dag och byter till en ny fond.

Kanske inte varje dag men 3-4 per vecka?

Funkar det såP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in