2011-09-04, 02:20
Medlem
Kompiiitens avatar
Hej! jag tjänar väldigt bra med pengar, ändå lyckas jag göra av med fruktansvärda summor varje månad. Det finns som inget stopp.

Visst det är väl bara att sluta, kan man tycka. Men det känns hela tiden som att man behöver det nyaste. Och bättre och bättre PRYLAR hela tiden. Jag reser även en del och då sprutar det bokstavligen pengar, finns ingen hejd på mig.

Vad är ditt bästa tips för att bli mer ekonomisk?
Citera
2011-09-04, 02:22
Medlem
Sluta köp så mycket helt enkelt? Stanna upp och tänk efter innan du gör ett större köp ifall du verkligen behöver produkten.
Citera
2011-09-04, 02:25
Medlem
Sätt en max limit på spenderingar per månad, månadsspara i fonder eller aktier varje månad för ett X antal tusen och rör inte dom öht.

Öppna ett nytt konto som du har bundet till kortet där du lägger in X tusen i månaden som du endast spenderar för, resten lägger du på hög tills du verkligen vill köpa något.

Jag har som regel att alltid ha mer på kontot nästa månad än månaden innan, förrutom när jag gör storköp.
Citera
2011-09-04, 02:28
Medlem
Uses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koninja
Öppna ett nytt konto som du har bundet till kortet där du lägger in X tusen i månaden som du endast spenderar för, resten lägger du på hög tills du verkligen vill köpa något.

Det här är en metod som jag kan gå i god för. På så vis har jag lyckats minska mina spontanköp oerhört.
Citera
2011-09-04, 02:30
Medlem
Kompiiitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMisanthropy
Sluta köp så mycket helt enkelt? Stanna upp och tänk efter innan du gör ett större köp ifall du verkligen behöver produkten.

Har jag gjort några gånger, brukar sluta med att när jag väl ska köpa, (ta en tv som exempel) så köper jag en bra mycket dyrare än jag först tänkte.

Citat:
Sätt en max limit på spenderingar per månad, månadsspara i fonder eller aktier varje månad för ett X antal tusen och rör inte dom öht.

Jag har som regel att alltid ha mer på kontot nästa månad än månaden innan, förrutom när jag gör storköp.

Ett sparkonto som är låst en viss tid, finns sånt?
Citera
2011-09-04, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kompiiiten
Ett sparkonto som är låst en viss tid, finns sånt?

Yes, det finns, gå in till din bank och rådfråga.
Citera
2011-09-04, 02:46
Medlem
Kompiiitens avatar
Citat:
Yes, det finns, gå in till din bank och rådfråga.

Det ska jag kolla upp, för det är något som skulle vara bra. Då kan man absolut inte röra pengarna hehe.
Citera
2011-09-04, 02:46
Medlem
sorbriquets avatar
Om du är köptokig, öppna ett sparkonto där du sätter in motsvarande summa vad du handlar för varje gång du köper något som inte är livsnödvändigt.
Citera
2011-09-04, 12:37
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kompiiiten
Hej! jag tjänar väldigt bra med pengar, ändå lyckas jag göra av med fruktansvärda summor varje månad. Det finns som inget stopp.

Visst det är väl bara att sluta, kan man tycka. Men det känns hela tiden som att man behöver det nyaste. Och bättre och bättre PRYLAR hela tiden. Jag reser även en del och då sprutar det bokstavligen pengar, finns ingen hejd på mig.

Vad är ditt bästa tips för att bli mer ekonomisk?

Som nämnts tidigare i denna tråd. Öppna ett sparkonto där pengarna är låsta. Men för att verkligen få en kontroll över din egen ekonomi bör du göra en månadsbudget. Excel fungerar utmärkt för detta ändamål.
Citera
2011-09-04, 21:53
Medlem
martina956s avatar
En sak som kan fungera är att du tar ut kontanter och har i plånboken, då ser du fysiska pengar försvinna, annars är det så fruktansvärt lätt att bara dra kortet.

Dock så gillar inte alla att gå runt med kontanter, ett annat tips är att skriva ner allt du faktiskt köper. Kanske verkar jobbigt med gör detett kort tag så du ser det svart på vitt. Då kan man få en chock över hur lång listan faktiskt blir
Citera
2011-09-04, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martina956
En sak som kan fungera är att du tar ut kontanter och har i plånboken, då ser du fysiska pengar försvinna, annars är det så fruktansvärt lätt att bara dra kortet.

Dock så gillar inte alla att gå runt med kontanter, ett annat tips är att skriva ner allt du faktiskt köper. Kanske verkar jobbigt med gör detett kort tag så du ser det svart på vitt. Då kan man få en chock över hur lång listan faktiskt blir

Av erfarenhet så har jag sällan pengar löst, då dessa brukar ha en tendens att försvinna mycket snabbare.
Men det kanske fungerar för vissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in