2011-09-04, 02:20
Medlem
Kompiiitens avatar
Hej! jag tjnar vldigt bra med pengar, nd lyckas jag gra av med fruktansvrda summor varje mnad. Det finns som inget stopp.

Visst det r vl bara att sluta, kan man tycka. Men det knns hela tiden som att man behver det nyaste. Och bttre och bttre PRYLAR hela tiden. Jag reser ven en del och d sprutar det bokstavligen pengar, finns ingen hejd p mig.

Vad r ditt bsta tips fr att bli mer ekonomisk?
Citera
2011-09-04, 02:22
Medlem
Sluta kp s mycket helt enkelt? Stanna upp och tnk efter innan du gr ett strre kp ifall du verkligen behver produkten.
Citera
2011-09-04, 02:25
Medlem
Stt en max limit p spenderingar per mnad, mnadsspara i fonder eller aktier varje mnad fr ett X antal tusen och rr inte dom ht.

ppna ett nytt konto som du har bundet till kortet dr du lgger in X tusen i mnaden som du endast spenderar fr, resten lgger du p hg tills du verkligen vill kpa ngot.

Jag har som regel att alltid ha mer p kontot nsta mnad n mnaden innan, frrutom nr jag gr storkp.
Citera
2011-09-04, 02:28
Medlem
Uses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koninja
ppna ett nytt konto som du har bundet till kortet dr du lgger in X tusen i mnaden som du endast spenderar fr, resten lgger du p hg tills du verkligen vill kpa ngot.

Det hr r en metod som jag kan g i god fr. P s vis har jag lyckats minska mina spontankp oerhrt.
Citera
2011-09-04, 02:30
Medlem
Kompiiitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMisanthropy
Sluta kp s mycket helt enkelt? Stanna upp och tnk efter innan du gr ett strre kp ifall du verkligen behver produkten.

Har jag gjort ngra gnger, brukar sluta med att nr jag vl ska kpa, (ta en tv som exempel) s kper jag en bra mycket dyrare n jag frst tnkte.

Citat:
Stt en max limit p spenderingar per mnad, mnadsspara i fonder eller aktier varje mnad fr ett X antal tusen och rr inte dom ht.

Jag har som regel att alltid ha mer p kontot nsta mnad n mnaden innan, frrutom nr jag gr storkp.

Ett sparkonto som r lst en viss tid, finns snt?
Citera
2011-09-04, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kompiiiten
Ett sparkonto som r lst en viss tid, finns snt?

Yes, det finns, g in till din bank och rdfrga.
Citera
2011-09-04, 02:46
Medlem
Kompiiitens avatar
Citat:
Yes, det finns, g in till din bank och rdfrga.

Det ska jag kolla upp, fr det r ngot som skulle vara bra. D kan man absolut inte rra pengarna hehe.
Citera
2011-09-04, 02:46
Medlem
sorbriquets avatar
Om du r kptokig, ppna ett sparkonto dr du stter in motsvarande summa vad du handlar fr varje gng du kper ngot som inte r livsndvndigt.
Citera
2011-09-04, 12:37
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kompiiiten
Hej! jag tjnar vldigt bra med pengar, nd lyckas jag gra av med fruktansvrda summor varje mnad. Det finns som inget stopp.

Visst det r vl bara att sluta, kan man tycka. Men det knns hela tiden som att man behver det nyaste. Och bttre och bttre PRYLAR hela tiden. Jag reser ven en del och d sprutar det bokstavligen pengar, finns ingen hejd p mig.

Vad r ditt bsta tips fr att bli mer ekonomisk?

Som nmnts tidigare i denna trd. ppna ett sparkonto dr pengarna r lsta. Men fr att verkligen f en kontroll ver din egen ekonomi br du gra en mnadsbudget. Excel fungerar utmrkt fr detta ndaml.
Citera
2011-09-04, 21:53
Medlem
martina956s avatar
En sak som kan fungera r att du tar ut kontanter och har i plnboken, d ser du fysiska pengar frsvinna, annars r det s fruktansvrt ltt att bara dra kortet.

Dock s gillar inte alla att g runt med kontanter, ett annat tips r att skriva ner allt du faktiskt kper. Kanske verkar jobbigt med gr detett kort tag s du ser det svart p vitt. D kan man f en chock ver hur lng listan faktiskt blir
Citera
2011-09-04, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martina956
En sak som kan fungera r att du tar ut kontanter och har i plnboken, d ser du fysiska pengar frsvinna, annars r det s fruktansvrt ltt att bara dra kortet.

Dock s gillar inte alla att g runt med kontanter, ett annat tips r att skriva ner allt du faktiskt kper. Kanske verkar jobbigt med gr detett kort tag s du ser det svart p vitt. D kan man f en chock ver hur lng listan faktiskt blir

Av erfarenhet s har jag sllan pengar lst, d dessa brukar ha en tendens att frsvinna mycket snabbare.
Men det kanske fungerar fr vissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in