Citat:
Ursprungligen postat av godhet
Svaret är nej (vetenskapsteori = filosof [eller?]). Men jag ska bända lite på frågeställningen här och sätta det i ett särskilt sammanhang.
Vad vore en Theory Of Everything, som inte innefattar vad medvetande är? Vi kan väl inte begränsa oss till enbart ekvationer, utan en sådan teori bör väl även innefatta andra kognitiva inslag?
Om det är så att sådana andra "kognitiva inslag" bara är en illusion, i botten styrd av ekvationer, så kan man visst begränsa sig till enbart ekvationer.
Citat:
Ursprungligen postat av godhet
Filosofin bryr sig om frågor om medvetandet, inte naturvetenskapen. Naturvetenskapen "observerar" bara. Men kan vi inte komma till en punkt där förståelse för medvetande är ett måste för att förstå "hela fysiken" (metafysik, that is)?
Om du menar att metafysik tillhör "hela fysiken" så är det ju tautologiskt sant att en förståelse för "hela fysiken" kräver förståelse för metafysik. Detta eftersom metafysiken innefattar frågeställningar om medvetandets natur.
Rent etymologiskt så är ju metafysik är helt enkelt det som är "efter" fysiken, så jag tvekar inför att betrakta det som en del av "hela fysiken". Jag tror att vi kan komma till en punkt där vi kan förklara alla våra externa observationer (detta ser jag som "hela fysiken") utan att behöva oroa oss för var vårt egna medvetande kommer in i bilden.
Det skulle dock kunna vara så att våra observationella glasögon förvränger verklighetens sanna natur såpass mycket att vi behöver förstå oss själva för att förstå de observationer vi får, men jag tror inte så är fallet. Det enda som vi hittills stött på som möjligtvis skulle kunna tyda på det är mätproblemet i kvantfysik, men jag tror att det mycket väl gå att förklara (om än med ointuitiva modeller) utan att behöva gå in på medvetandet i sig.