Citat:
Ursprungligen postat av godhet
Svaret r nej (vetenskapsteori = filosof [eller?]). Men jag ska bnda lite p frgestllningen hr och stta det i ett srskilt sammanhang.
Vad vore en Theory Of Everything, som inte innefattar vad medvetande r? Vi kan vl inte begrnsa oss till enbart ekvationer, utan en sdan teori br vl ven innefatta andra kognitiva inslag?
Om det r s att sdana andra "kognitiva inslag" bara r en illusion, i botten styrd av ekvationer, s kan man visst begrnsa sig till enbart ekvationer.
Citat:
Ursprungligen postat av godhet
Filosofin bryr sig om frgor om medvetandet, inte naturvetenskapen. Naturvetenskapen "observerar" bara. Men kan vi inte komma till en punkt dr frstelse fr medvetande r ett mste fr att frst "hela fysiken" (metafysik, that is)?
Om du menar att metafysik tillhr "hela fysiken" s r det ju tautologiskt sant att en frstelse fr "hela fysiken" krver frstelse fr metafysik. Detta eftersom metafysiken innefattar frgestllningar om medvetandets natur.
Rent etymologiskt s r ju metafysik r helt enkelt det som r "efter" fysiken, s jag tvekar infr att betrakta det som en del av "hela fysiken". Jag tror att vi kan komma till en punkt dr vi kan frklara alla vra externa observationer (detta ser jag som "hela fysiken") utan att behva oroa oss fr var vrt egna medvetande kommer in i bilden.
Det skulle dock kunna vara s att vra observationella glasgon frvrnger verklighetens sanna natur spass mycket att vi behver frst oss sjlva fr att frst de observationer vi fr, men jag tror inte s r fallet. Det enda som vi hittills sttt p som mjligtvis skulle kunna tyda p det r mtproblemet i kvantfysik, men jag tror att det mycket vl g att frklara (om n med ointuitiva modeller) utan att behva g in p medvetandet i sig.