2011-09-04, 02:14
Bannlyst
Svaret r nej (vetenskapsteori = filosof [eller?]). Men jag ska bnda lite p frgestllningen hr och stta det i ett srskilt sammanhang.

Vad vore en Theory Of Everything, som inte innefattar vad medvetande r? Vi kan vl inte begrnsa oss till enbart ekvationer, utan en sdan teori br vl ven innefatta andra kognitiva inslag?

Filosofin bryr sig om frgor om medvetandet, inte naturvetenskapen. Naturvetenskapen "observerar" bara. Men kan vi inte komma till en punkt dr frstelse fr medvetande r ett mste fr att frst "hela fysiken" (metafysik, that is)? Verkligheten sjlvt kanske r ett enda stort medvetande. Vad verkligheten sjlvt n r, s r det jvligt skumt.
Citera
2011-09-04, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhet
Svaret r nej (vetenskapsteori = filosof [eller?]). Men jag ska bnda lite p frgestllningen hr och stta det i ett srskilt sammanhang.

Vad vore en Theory Of Everything, som inte innefattar vad medvetande r? Vi kan vl inte begrnsa oss till enbart ekvationer, utan en sdan teori br vl ven innefatta andra kognitiva inslag?

Om det r s att sdana andra "kognitiva inslag" bara r en illusion, i botten styrd av ekvationer, s kan man visst begrnsa sig till enbart ekvationer.

Citat:
Filosofin bryr sig om frgor om medvetandet, inte naturvetenskapen. Naturvetenskapen "observerar" bara. Men kan vi inte komma till en punkt dr frstelse fr medvetande r ett mste fr att frst "hela fysiken" (metafysik, that is)?

Om du menar att metafysik tillhr "hela fysiken" s r det ju tautologiskt sant att en frstelse fr "hela fysiken" krver frstelse fr metafysik. Detta eftersom metafysiken innefattar frgestllningar om medvetandets natur.

Rent etymologiskt s r ju metafysik r helt enkelt det som r "efter" fysiken, s jag tvekar infr att betrakta det som en del av "hela fysiken". Jag tror att vi kan komma till en punkt dr vi kan frklara alla vra externa observationer (detta ser jag som "hela fysiken") utan att behva oroa oss fr var vrt egna medvetande kommer in i bilden.

Det skulle dock kunna vara s att vra observationella glasgon frvrnger verklighetens sanna natur spass mycket att vi behver frst oss sjlva fr att frst de observationer vi fr, men jag tror inte s r fallet. Det enda som vi hittills sttt p som mjligtvis skulle kunna tyda p det r mtproblemet i kvantfysik, men jag tror att det mycket vl g att frklara (om n med ointuitiva modeller) utan att behva g in p medvetandet i sig.
Citera
2011-09-04, 14:02
Medlem
Citat:
Filosofin bryr sig om frgor om medvetandet, inte naturvetenskapen. Naturvetenskapen "observerar" bara. Men kan vi inte komma till en punkt dr frstelse fr medvetande r ett mste fr att frst "hela fysiken" (metafysik, that is)? Verkligheten sjlvt kanske r ett enda stort medvetande. Vad verkligheten sjlvt n r, s r det jvligt skumt.

Naturvetenskapen bryr sig visst om frgan om medvetande.
Dremot s hvdar vldigt mnga att medvetandet kan frklaras med existerande kunskap om den fysiska vrlden.

Jag sger att alla fysiska processer r berkningsbara.
Utfallet skiljer sig dock pga av slumpartat snderfall.
Jag ifrgastter lite om det finns slump, men r inte fysiker och kan drmed inte frst beviset.

Metafysik r ett ord som triggar min BS-detector.
Placeras i samma hrn som vittra, tomtar och gud.
Senast redigerad av dedu 2011-09-04 kl. 14:15.
Citera
2011-09-04, 15:30
Medlem
Du har missat en viktig pong utan det grundlggande filosofiska arbetet som bl.a. Karl Popper utfrde hade man inte kunnat faststlla den s.k. vetenskapliga metoden vilket r vad ALL forskning idag handlar om.

Off topic
Sen har det fortfarande inte sett en artikel, i peer-review journal, som visar p att medvetande existerar. Frgan r vl om man skulle beskriva det p ett sdant stt om det inte du skulle bli en del av neurofysiologin och inte filosofin?
Citera
2011-09-04, 21:18
Medlem
Offsures avatar
FMT -> Filosofi
/mod
Citera
2011-09-05, 08:36
Medlem
Kanske-Ingens avatar
Mnga kan tycka att filosofin r en del eller en ndvndig faktor i vetenskapen.
Jag skulle vilja sga att all vetenskap r en del av filosofin .
Filosof=vn till vishet (en strvan att bli klokare ).
S svaret borde vara ,enligt mig ,att vetenskapen inte klarar sig utan filosofin eftersom filosofin r / borde vara den drivande faktorn.
Citera
2011-09-06, 01:08
Medlem
Jonblunds avatar
Kan vi bedriva vetenskap utan att filosofera? Ja det kan vi nog med d vet man inte vad man hller p med.
Fr att ta en analogi: Kan vi bygga jttebyggnader utan hlfasthetslra? Ja se p de medeltida katedralerna, men till slut ndde man dr vgs nde nr byggnaden rasade. Frst med en teori (hllfasthetslran) kunde man lngt senare bygga strre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in