• 1
  • 2
2011-09-03, 19:46
Medlem
zodiac08s avatar
Jag har en Macbook Pro 5.1 late 2008 (Unibody) som jag tänkte hotta upp lite med en SSD disk.

Som jag förstår det har min Macbook endast Sata II, 3.0 gbps. Det jag undrar är vilken SSD disk jag ska välja? Blir det någon skillnad om jag väljer en SSD med SATA III eller ska jag välja en "gammal" SATA II disk?

Skulle upskatta om någon här på forumet som har en MB 5.1 kan upplysa mig om det verkligen är värt att lägga pengarna på en SSD disk?

Vänligen

//Zodiac
Citera
2011-09-03, 19:54
Medlem
Snöjs avatar
En SSD är alltid en bra uppgradering oavsett modell på dator. Och det spelar ingen roll om du väljer Sata2 eller Sata3 - hastigheten kommer vara densamma då din dator bara har Sata2.
Citera
2011-09-03, 20:30
Medlem
zodiac08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
En SSD är alltid en bra uppgradering oavsett modell på dator. Och det spelar ingen roll om du väljer Sata2 eller Sata3 - hastigheten kommer vara densamma då din dator bara har Sata2.

Okej!

Har du något tips på en snabb Sata2 SSD eller länk till test?

Kan jag stoppa i vilklen 2,5" disk som helst eller måste den ha några speciella mått?
Senast redigerad av zodiac08 2011-09-03 kl. 20:32.
Citera
2011-09-03, 20:47
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zodiac08
Okej!

Har du något tips på en snabb Sata2 SSD eller länk till test?

Kan jag stoppa i vilklen 2,5" disk som helst eller måste den ha några speciella mått?
Vilken 2.5" disk som helst bör passa. Jag har själv en 120GB Intel 320 och är väldigt nöjd!
Citera
2011-09-04, 03:52
Medlem
hockexxs avatar
Citat:

Men vafan? Du är väl medveten om att S-ATA 2.0 levererar 375MB/S? Klart som fan du inte är.
Snackar skit gör du. En makanisk hårddisk läser vanligvis runt 100-115MB/s att uppgradera till en SSD skulle innebära en stor prestandaboost inte bara i skrivhastighet utan läshastighet med.

Klart att S-ATA 3.0 skulle vara att föredra, men det utesluter inte att han skull tjäna på SSD med S-ATA 2.0

För det andra väljer man gärna 3.5" framför 2.5" nevermind, Laptop var det? Macbook pro från 2008? Den fäller snart in klövarna ändå. Låt den dö i frid.

Köp nytt när den brakat / spara pengarna till nytt. Räkna inte med att den håller särskilt länge till, det kommer den inte göra.
Senast redigerad av hockexx 2011-09-04 kl. 03:55.
Citera
2011-09-04, 05:28
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Men vafan? Du är väl medveten om att S-ATA 2.0 levererar 375MB/S? Klart som fan du inte är.
Snackar skit gör du. En makanisk hårddisk läser vanligvis runt 100-115MB/s att uppgradera till en SSD skulle innebära en stor prestandaboost inte bara i skrivhastighet utan läshastighet med.

Klart att S-ATA 3.0 skulle vara att föredra, men det utesluter inte att han skull tjäna på SSD med S-ATA 2.0

För det andra väljer man gärna 3.5" framför 2.5" nevermind, Laptop var det? Macbook pro från 2008? Den fäller snart in klövarna ändå. Låt den dö i frid.

Köp nytt när den brakat / spara pengarna till nytt. Räkna inte med att den håller särskilt länge till, det kommer den inte göra.
Jag antar att du är onykter och generellt sett väldigt dum i huvudet just nu (eller du kanske alltid är det, vad vet jag). Inget du sa är ens relaterat till vad jag skrev, kanske beror på att du samtidigt är lite arg över att du inte fick napp på krogen? Annars sitter man väl inte på FB och gör ett tappert, men väldigt dåligt utfört, försök till att vara smart knappt 2 timmar efter stängning? Nää, hoppas du mår dåligt imorgon, för det kommer inte jag.
Citera
2011-09-04, 06:38
Medlem
kvaveberusads avatar
Citat:
Vilken 2.5" disk som helst bör passa. Jag har själv en 120GB Intel 320 och är väldigt nöjd!

Köpte samma och stoppade i min Macbook pro early 2011 och jag är kanonnöjjd. Tyst/stabil och snabb som rackarns

Köpte denna https://www.dustinhome.se/product/5010585184 och gav 1499:- hade först tänkt ta disken med Sata3 men värdesätter stabiliteten jag läst om på Intels 320 diskar, dessutom är de i mina ögon väldigt prisvärda
Senast redigerad av kvaveberusad 2011-09-04 kl. 06:42.
Citera
2011-09-04, 09:28
Medlem
zodiac08s avatar
Vad skulle hända om jag la pengarna på en Sata3 disk istället för en gammal 2:a? Vet att Sata2 är begränsad till 1.5GB/sek - men alla hårddiskar på marknaden ligger på runt 300+ mb/sek?

Passar en Sata3 disk i Sata2 kontakten?
Citera
2011-09-04, 10:11
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zodiac08
Vad skulle hända om jag la pengarna på en Sata3 disk istället för en gammal 2:a? Vet att Sata2 är begränsad till 1.5GB/sek - men alla hårddiskar på marknaden ligger på runt 300+ mb/sek?

Passar en Sata3 disk i Sata2 kontakten?
Ja, S3 och S2 passar varann. Det som händer om du köper en S3-disk till din S2-dator är att hastigheten sänks till vad S2 klarar av (orkar inte skriva Sata hela tiden, därav S3 och S2 ). Det händer inte speciellt mycket alls alltså. Det kan ju vara bra om du t.ex köper en ny dator i framtiden som har S3, då kan du flytta med SSDn.

Uppfattningen jag har fått av dagens utbud av Sata3-SSDs är att de flesta dras med diverse problem, som inte nödvändigtvis drabbar alla. Det var bl.a därför jag köpte Intel 320 som är Sata2 trots att min MBP har Sata3, för att den är bland de stabilare diskarna - och fortfarande redigt snabbare än en mekanisk HDD.

Sata2 gör inte 1.5GB/s förresten utan:
Sata2: 3Gbit/s = 375MB/s
Sata3: 6Gbit/s = 750MB/s
Så, sålänge hastigheten på SSDn inte överstiger 375MB/s spelar alltså S2 och S3 ännu mindre roll.
Citera
2011-09-04, 10:39
Medlem
zodiac08s avatar
Stort tack, nu blev jag mycket klokare!

Det blor troligtvis en Sata2 disk, dom ligger bra i pris
Citera
2011-09-05, 08:51
Medlem
Axel61s avatar
Jag satte in en SSD 120GB SATA 3 tillsammans med en uppgradering till 8GB minne. Nu är det som att byta kanal på tv,n.
Värt att tänka på är att du kan ta med dig en SATA 3 disk till en nyare dator i framtiden om du byter upp dig. Sen säger alla förståsigpåare att man ska installera Trim-enabler med, http://www.groths.org/?p=308
Citera
2011-09-05, 12:12
Medlem
zodiac08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Jag satte in en SSD 120GB SATA 3 tillsammans med en uppgradering till 8GB minne. Nu är det som att byta kanal på tv,n.
Värt att tänka på är att du kan ta med dig en SATA 3 disk till en nyare dator i framtiden om du byter upp dig. Sen säger alla förståsigpåare att man ska installera Trim-enabler med, http://www.groths.org/?p=308

Jo jag tänkte slå till på en SATA 3 Disk, S2 maxxar ca 200mb/sek vilket gör att man inte utnyttjar hela SATA 2 gränssnittet.

Kollar runt lite och MÅNGA upplever problem med sina S3 diskar, vilka är mer eller mindre skottsäkra och vilka modeller ska man undvika?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in