2011-09-03, 19:37
Medlem
Pirkizs avatar
Hej

Sitter och försöker utröna vad skillnaden mellan Alvedon och Panodil egentligen är. Enligt FASS.se innehåller båda 500 mg-tabletterna exakt samma saker: 500 mg paracetamol som verksamt ämne och utöver det majsstärkelse, pregelatiniserad stärkelse, povidon, kaliumsorbat, talk, stearinsyra, hypromellos och triacetin. Panodil innehåller utöver det blått färgämne med vilket texten "Panodil" står skriven på tabletten, men det verkar vara enda skillnaden i innehåll.
Båda preparaten tillverkas av samma företag, nämligen GlaxoSmithKline Consumer Healthcare. Så vitt jag kan se kommer båda preparaten med samma instruktioner om användningsområden och när man ska vara försiktig med dem.

Är det någon som vet vad skillnaden kan vara?
Ligger det i proportionerna mellan de olika hjälpämnena? Vad har detta isåfall för effekt?
Den mest troliga teorin jag kan komma på är att Alvedon och Panodil från början helt enkelt var samma piller tillverkade av olika företag, varav det ena köptes upp av det andra, eller möjligtvis att båda köptes upp av ett tredje. Men jag kan inte hitta några belägg någonstans. Jag letat runt på internet men hittar inga svar och jag är nyfiken! Nyfiken! Hjälp mig, snälla flashback!
Citera
2011-09-03, 19:40
Medlem
MycketMystiskts avatar
Undrar exakt samma sak! Har länge funderat på vad skillnaden är.
Citera
2011-09-03, 19:45
Medlem
p0wnis avatar
Jag trodde att Astra Zeneca tillverkade Alvedonen, hmm.
Citera
2011-09-03, 19:47
Medlem
Att ett och samma företag saluför "samma" produkter i två olika varumärken, kan bara företaget besvara. Eller kan ni besvara?

Olika målgrupper? Alvedon för de "lite" äldre och Panodil för de "lite" yngre? Det känns ju "roligare" att äta Panodil än Alvedon...
Senast redigerad av Smorkex 2011-09-03 kl. 19:53.
Citera
2011-09-03, 19:48
Medlem
Ingen skillnad, två "märken" bara. Som att Opel heter Vauxhall i Storbritannien fast det är samma bilmodell som säljs.

Alvedon, Panodil, Pamol, Paracetamol, Reliv, etc. Samma tablett, olika namn.
Citera
2011-09-03, 19:49
Medlem
nozinans avatar
Alvedonen är lite större och strävare, panodilen har en glattare yta en del tycker därför panodilen är lättare att svälja.
Citera
2011-09-03, 19:57
Medlem
Pirkizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p0wni
Jag trodde att Astra Zeneca tillverkade Alvedonen, hmm.

Jackpot! Det gjorde de också, men 2008 sålde de produkterna Alvedon och Nezeril (nässpray) till Glaxo Smith Kline (som redan ägde Panodil) för 1170 miljoner kronor.
Källa: http://www.svd.se/naringsliv/astra-z...il_2074823.svd (artikel i SvD)

Då var det uppklarat Tack för hjälpen!
Citera
2011-09-03, 20:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smorkex
Att ett och samma företag saluför "samma" produkter i två olika varumärken, kan bara företaget besvara. Eller kan ni besvara?
Bara ett tvättäkta idiotföretag skulle lägga ned ett mycket väl inarbetat namn som förmodligen är värt miljarder om man ser långsiktigt, leta upp statistik för hur stor marknadsandel alvedon har så ser du värdet.
Citera
2011-09-04, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quincke
Alvedon, Panodil, Pamol, Paracetamol, Reliv, etc. Samma tablett, olika namn.
Riktigt samma är det inte då det skiljer sig på bindemedlena i tabletterna. Men dom innehåller alla samma verksamma substans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in