Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
Biofilm filmas med 25 bps, eller egentligen 24.
Så har det varit de senaste 80 åren och få har klagat på det...
En fundering på exempelfilmerna; jag tycker det ser coolt ut med kort skärpedjup, det åstakommer man ju med stor bländaröppning, vilket då i vissa lägen kan ge kort exponeringstid på varje bildruta om man har för hög ISO. -prova att köra med lägre ISO så att det blir en del rörelseoskärpa i rörelserna, detta gör att det blir mjukare rörelser som ser naturliga ut. Korta exponeringstider ser lite "stroboskopiska" ut.
En filmkamera (för film) har typiskt 1/50 s exponeringstid och val av film, utomhus dagtid, vanligen 50-200 ISO. Dagens moderna digitalkameror kan ju lätt köra 1600 ISO utan synbart brus, det var inte att tänka på med filmkamera.
Hoppas någon fattar vad jag menar...
Fattar vad Du menar men jag tycker faktiskt att bildkvalitén på bio ofta är riktigt kass. Sen beror ju detta på att det är en uråldrig teknik som långt ifrån är bästa möjliga, numera visar man ofta film med projektorer s.k. digitalt och även i 48 fps, detta så klart för att det uppfattas som bättre med mindre flimmer.
Som sagt kan det vara snyggt med kort skärpedjup men att få till det vid spontan filmning är inte så lätt, och jag pratar om videofilm t.ex. från semestern eller på barnen inte konstnärlig film, då tror jag de flesta föredrar att ha en skarp bild framför att ha skärpa på en remsa strand och barnen som leker i vattenbrynet ur focus.
Som sagt, smaken är som baken och vissa tycker det är bättre att filma med systemkamera andra föredrar videokamera. Man ska bara sätta sig in i för och nackdelar innan man köper och inte bara lyssna på de som säjer att det går bra med det ena eller andra.
Ett skräckexempel jag hörde var när en släkting varit på EG och skulle köpa videokamera, försäljaren frågade om de hade digitalkamera, jo det har de ju. "då behöver Ni ju ingen videokamera, ni kan filma med den" blev hans råd! De har en gammal Canon Poweshot 530 med rent usel vidofunktion, helt oanvändbar kvalité, skrämmande okunnighet!