2011-09-03, 13:07
Medlem
Tänkte att jag skulle läsa på lite om fysiologi, inre organs funktion och samverkan.
Har två böcker som jag väljer mellan och de är även de enda två som är aktuella.
Det jag funderar på är ifall jag ska välja

Guytons Textbook of Medical Physiology
eller
Borons Medical Physiology.

Boron är något mera detaljerad medan jag upplever Guyton som att fokus ligger på det viktigaste samt att anknytningen till klinik är mera djupgående.
Boron kommer även i ny upplaga 2012 och Guyton är nyutgiven. Samtidigt kan Borons anknytning till cellbiologi var bra för förståelsen av sjukdomar och patogener, kan jag tänka.

Tips och tankar från någon som läst någon av böckerna?
Senast redigerad av Mejalav 2011-09-03 kl. 13:45.
Citera
2011-09-04, 00:35
Medlem
TellA1000Liess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mejalav
Tänkte att jag skulle läsa på lite om fysiologi, inre organs funktion och samverkan.
Har två böcker som jag väljer mellan och de är även de enda två som är aktuella.
Det jag funderar på är ifall jag ska välja

Guytons Textbook of Medical Physiology
eller
Borons Medical Physiology.

Boron är något mera detaljerad medan jag upplever Guyton som att fokus ligger på det viktigaste samt att anknytningen till klinik är mera djupgående.
Boron kommer även i ny upplaga 2012 och Guyton är nyutgiven. Samtidigt kan Borons anknytning till cellbiologi var bra för förståelsen av sjukdomar och patogener, kan jag tänka.

Tips och tankar från någon som läst någon av böckerna?

Guyton helt klart, Boron är så enormt detaljerad så att det blir svårt att läsa. Om du vill lära dig mer om cellbiologi och patogenes/patologi så rekommenderar jag att du köper böcker i ämnet exv the Cell och Robbins basic pathology. Borons anknytning till cellbiologi blir bara meningsfull om man kan hyfsat mycket om det sedan tidigare.
Citera
2011-09-04, 10:25
Medlem
Har läst en kurs på 30hp cellbiologi innan och där tog man även upp lite immunologi. Så känner att jag har en bra förkunskap i ämnet.
Vill välja Guyton, men samvetet säger att jag borde ha något som kan förklara mekanismerna bakom. Fast det kanske täcks upp av Guyton i alla fall?
Har även Streyers Biochemistry så funderar på om det lilla extra man vill veta kan fiskas ut ur den istället?
Citera
2011-09-04, 10:55
Medlem
RazorJolts avatar
Jag köpte först Guyton när jag läste preklin. Insåg dock snabbt att den inte räckte, och att föreläsare gillar Boron, så köpte den också. Tycker dessutom Boron har betydligt bättre illustrationer, som gör att man inte alltid behöver läsa 3 sidor enorm text.
Citera
2011-09-04, 11:17
Medlem
Upplevde du att du fick sålla mycket i Boron i övrigt, vet att jag har så svårt att välja bort fakta eftersom man inte vet vad föreläsare kommer att fråga på, oftast är det kanske 3-4 poäng som är riktigt djup detaljkunskap om natriumkoncentrationen (uppger min mörka hemlighet att jag läser preklin). Samtidigt har man ju gillat Borons utvecklingar för man vill ju förstå varför saker händer på ett djupare plan också, tycker du att Guyton missar den djupare förståelsen?
Citera
2011-09-04, 19:08
Medlem
aftrmths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mejalav
Upplevde du att du fick sålla mycket i Boron i övrigt, vet att jag har så svårt att välja bort fakta eftersom man inte vet vad föreläsare kommer att fråga på, oftast är det kanske 3-4 poäng som är riktigt djup detaljkunskap om natriumkoncentrationen (uppger min mörka hemlighet att jag läser preklin). Samtidigt har man ju gillat Borons utvecklingar för man vill ju förstå varför saker händer på ett djupare plan också, tycker du att Guyton missar den djupare förståelsen?

Gå inte i Boron-fällan!
Är man ambitiös vill man gärna ha det mest heltäckande, men risken är att man inte orkar läsa Boron, den är bra mycket mer oläsvänlig än Guyton. Senaste (12e) upplagan av Guyton & Hall tyckte jag var riktigt bra, den och komplettera med handouts/reviews etc. om det nu skulle behövas.
Citera
2011-09-04, 22:18
Medlem
RazorJolts avatar
Min åsikt är att både Guyton och Boron är väldigt omfattande. Dvs. vill du inte gå in väldigt djupt bör du hålla dig till föreläsarnas hands-outs och kolla detaljer på wikipedia. Det går snabbt och du blir bred, för du hinner kolla allt. Du hinner varken läsa Guyton eller Boron pärm till pärm under fysiologikursen. Däremot anser jag att Boron är betydligt enklare att slå i, bättre strukturerad och - om man nu ändå ska grotta ner sig i ett system - mer detaljrik.

Kan inte svara för senaste upplagan av Guyton då min är flertalet år gammal, men jag upplevde den som grötig och ostrukturerad. Slog man upp en rubrik i registret tog det en stund innan man hittade den på sidan. Rubriker osv var mer tydliga i Boron.

Mina 50 kopek går alltså till Boron. Men med det sagt klarar man sig utmärkt med föreläsarens hand-outs i kombination med wikipedia/google och eventuellt kursens målbeskrivning.
Citera
2011-09-05, 14:29
Medlem
Någon sa attdu skulle akta dig för boron-fällan. Jag håller med. Om du litar på en som gjort kursen du går så köper du EN bok. Physiology av Costanzo. Den är 400 sidor och jag svär på att den har tillräcklig detaljnivå för tentan. Vill du fega ur lite så skaffar du även en annan tjockare men det kommer varken ge mer förståelse eller kunskap per nedlagt pluggtimma. Myckey sollande. Men gör som jag. Läs båda några veckor och upptäck hur skrämmande lite dey ger med boron, för att sedan bara köra costanzo och skriva top 10 på tentan. Lycka till!
Citera
2011-09-05, 16:50
Medlem
Med risk för att ha torskat ordentligt var jag tvungen att handla igår så jag hade något att läsa imorn. Summan blev en Boron.

Får väl se, hörs väl i nya trådar om jag gått bet, märker ju att det verkar finnas viss kunskap i forumet ändå!

Tack för fina tips, får utvärdera min tegelsten med tiden!
Senast redigerad av Mejalav 2011-09-05 kl. 16:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in