• 1
  • 2
2011-09-03, 11:59
Medlem
Tonen på Flashback och andra internetmedier är många gånger minst sagt rå.

Typ...
- "Jävla mongolida fetto, alla hatar XX" (om en person som diskuteras)
- Personer av kvinnligt kön benämns ofta som horan i diskussioner
- "Hoppas du blir våldtagen av ett negergäng" (om man tycker olika i en diskussion)

Konstigt nog hör jag inte samma ton IRL, vare sig i diskussioner eller vid tilltal på bussen.

Betyder det att dessa nätklottrare endast sitter hemma och spyr ut sitt hat och aldrig märks ute i samhället, eller betyder det att dessa nätklottrare använder en annan ton när de rör sig ute i samhället? Om det är det senare, varför detta behov av att använda ett kränkande språk på nätet? Vad får ni ut av det? Varför använder ni inte samma språk i samhället? Tror ni att personerna i fråga blir mindre sårade av att anonyma personer klottrar elaka saker och sprider hatpropaganda om dem på nätet?

Om ni använder samma språkbruk i samhället, vad brukar ni få för reaktion? Varför använder ni ett kränkande språkbruk? Brukar ni t ex kommentera folks utseende på ett negativt sätt face to face? Vad får ni ut av det?
Citera
2011-09-03, 12:07
Medlem
Ode-Ns avatar
Det beror ju helt på vilka man umgås med. Är det med vänner som man känner väl så är man ju sej själv, och säger rent ut precis vad man tycker och tänker om det blir diskussion.
Men är det med andra man inte känner lika väl så är det ju klart man ligger lågt för o känna in var man har dom...
Citera
2011-09-03, 12:18
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Det beror ju helt på vilka man umgås med. Är det med vänner som man känner väl så är man ju sej själv, och säger rent ut precis vad man tycker och tänker om det blir diskussion.
Men är det med andra man inte känner lika väl så är det ju klart man ligger lågt för o känna in var man har dom...

Detta.
Citera
2011-09-03, 12:46
Medlem
Med tanke på att de allra flesta som läser det ni skriver på nätet kommer vara personer ni inte känner, betyder det alltså att ni använder en snällare ton på nätet?

Tycker ni att det är okej att kalla meningsmotståndare för hora och personer man inte tycker om för mongolida på nätet om man inte gör detsamma IRL (face to face alltså)?
Citera
2011-09-03, 12:55
Medlem
Denoms avatar
Jag använder enbart en något snällare ton då jag som person gynnas av det. Anonyma nätforum är den sista platsen jag medvetet försöker hålla en fin ton på just eftersom att det känns oerhört onödigt. Språkbruket är generellt detsamma för min del dock.
Citera
2011-09-03, 13:06
Medlem
Zorroo5s avatar
Människor har så mycket luft när de sitter på nätet men utanför blir det plötsligt svårt att uttrycka sig på samma sätt.
Jag uttrycker mig på nätet exakt så som jag skulle uttryckt mig irl
Citera
2011-09-03, 13:42
Medlem
tryffs avatar
Ni sitter här och pratar skit...det har ingenting med luft att göra.

När min syster säger att de köpt en ny lägenhet med inflyttning våren 2012 då svarar jag vad roligt.
I verkligheten kan jag sitta på flashback och diskutera bobubblan som brister vilken dag som helst.
Det kallas att visa social hänsyn till andra människor.

Men på nätet behöver jag inte visa social hänsyn. Och varför skulle jag ljuga för någon jag inte känner och ej heller kommer att träffa?

På nätet behöver jag inte låtsas att kvinnor är lika intelligenta som män, eller att negrer har intelligens nog att klara sig i vårt moderna samhälle.

Ni som inte förstår skillnaden är förmodligen inte särskilt framgångrika socialt
Citera
2011-09-03, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag använder enbart en något snällare ton då jag som person gynnas av det. Anonyma nätforum är den sista platsen jag medvetet försöker hålla en fin ton på just eftersom att det känns oerhört onödigt. Språkbruket är generellt detsamma för min del dock.

Tänker du aldrig på att andra människor kan bli sårade av det du säger till dem?
Citera
2011-09-03, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorroo5
Människor har så mycket luft när de sitter på nätet men utanför blir det plötsligt svårt att uttrycka sig på samma sätt.
Jag uttrycker mig på nätet exakt så som jag skulle uttryckt mig irl

Ska det tolkas som att du använder ett hänsynstagande eller ett nedvärderande språkbruk både på nätet IRL?
Citera
2011-09-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
På nätet behöver jag inte låtsas att kvinnor är lika intelligenta som män, eller att negrer har intelligens nog att klara sig i vårt moderna samhälle.

Fast det ju även människor som din syster som också läser vad du skriver på nätet, och kan bli precis lika sårade som IRL. Det är liksom inte maskiner du pratar med. Att förstå det kallas också att visa social hänsyn till andra människor.
Citera
2011-09-03, 14:19
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plocka
Tänker du aldrig på att andra människor kan bli sårade av det du säger till dem?
Varför skulle jag göra det? Det är inte mitt problem om de blir sårade av att läsa det jag skriver.
Citera
2011-09-03, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Varför skulle jag göra det? Det är inte mitt problem om de blir sårade av att läsa det jag skriver.

Det är klart att man kan se det så om man är egoistiskt lagd. Men om det relativt lätt går att undvika att såra andra människor förstår jag inte hur man kan vilja göra det ändå. Vet du själv hur det känns att bli sårad eller må dåligt? Vill du såra även de du tycker om (om de inte vet att det är du, och de därmed inte kommer bli arga på dig)?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in