• 1
  • 2
2011-09-03, 11:27
Medlem
Rulzas avatar
Hej Flashback!

Nu är det snart dags för mig att välja utbildning för mitt framtida jobb, och jag har verkliga problem med detta.

Från början ville jag bli psykolog, eftersom jag ville hjälpa människor inte bara bakom ett skynke, utan verkligen få prata med dem. Dock så insåg jag att mina betyg inte skulle räcka, senaste lägsta intagningspoäng i Lund var 22,5 och runtom i landet var det inte mycket lägre, och eftersom jag kommer att gå ut med runtomkring 21,5 kommer detta inte att räcka.

När jag var på en fest i fredags stötte jag på en gammal vän till mig, som berättade att han pluggade till socionom i Lund. Han sa att socionom var mycket roligare än att vara psykolog, eftersom det var mer varierande och man hade "friare vingar" så att säga. Jag blev genast intresserad och har varit inne på denna idé nu ett tag. Men egentligen är jag inte säker på vad socionom innebär, förutom att man kan bli skolkurator etc.

Så nu till frågan; vad är den korrekta definitionen av en socionom, och är det något som ni avråder folk från att bli eller tvärtom?

Tack på förhand!
Citera
2011-09-03, 11:40
Medlem
Jag har extremt dålig koll på vad en Socionom gör, men jag har hört att det är ett kvinnligt låglöneyrke. Betänk det.
Citera
2011-09-03, 11:43
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Är det inte socionomer som arbetar på socialstyrelsen? Undvik detta i största möjliga mån.

Gör HP (enkelt om du är hyfsat smart) och försök komma in på det. Många läkarutbildningar kräver t.ex. högsta betyg, men bara 1.8-1.9 på HP vilket tyder på att det snarare är hårt arbetande idioter än smarta personer som läser där.
Citera
2011-09-03, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Är det inte socionomer som arbetar på socialstyrelsen? Undvik detta i största möjliga mån.

Gör HP (enkelt om du är hyfsat smart) och försök komma in på det. Många läkarutbildningar kräver t.ex. högsta betyg, men bara 1.8-1.9 på HP vilket tyder på att det snarare är hårt arbetande idioter än smarta personer som läser där.

Idioter kan inte få MVG i allt, tänk bara på matematik som kräver en grad av logisk tänkande, och språk som kräver språkförståelse.
Citera
2011-09-03, 11:58
Medlem
Lexzers avatar
Jag tycker socionom verkar vara sådär, de verkar ha alla tråkiga jobb som skolkurator eller någon slags socialarbetare.
Lönen är inte bra, men det är den inte för psykologer heller, vilket kan vara värt att tänka på.
Citera
2011-09-03, 12:20
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten
Idioter kan inte få MVG i allt, tänk bara på matematik som kräver en grad av logisk tänkande, och språk som kräver språkförståelse.

Jodå det går. Vissa lägger inte ner någon tid alls på att plugga och får MVG, andra pluggar flera timmar dagligen utöver skoltid för att lyckas. Jag vet konkreta exempel på detta så lite korkat av dig att säga emot. Dock är det sant att man inte kan vara helt pantad, men en nästintill total avsaknad av talang är inget hinder för högre betyg i gymnasiet.
Citera
2011-09-03, 12:31
Medlem
johanness avatar
socionomens yrkesroll handlar om att hjälpa personer som staten bestämt behöver hjälp samt korrigera dessa till att leva ett i statens ögon mer drägligt liv. som socionom kan man bara överleva om man har ett enormt ego som överskuggar medkänslan med dem vars leverne man stöper om. ett fasansfullt yrke. välj något annat.
Citera
2011-09-03, 12:45
Medlem
Rulzas avatar
Ni som "smutskastar" detta yrket, vad baserar ni det på? Erfarenheter? Rykten? Vilka erfarenheter? Jag vill veta allt så det vore tacksamt!

Som socionom verkar det som att man kan bli frivårdsinspektör inom kriminalvården också, vilket jag tycker låter intressant. Är det ett stort utbud på arbeten för socionomer?

Lönen är inte min högsta prioritet, men desto högre desto bättre givetvis. Bara jag får en lön på ca 25 000 + /mån före skatt är det ganska okej för mig, tjänar socionomer runt detta?
Citera
2011-09-03, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rulza
Ni som "smutskastar" detta yrket, vad baserar ni det på? Erfarenheter? Rykten? Vilka erfarenheter? Jag vill veta allt så det vore tacksamt!

Som socionom verkar det som att man kan bli frivårdsinspektör inom kriminalvården också, vilket jag tycker låter intressant. Är det ett stort utbud på arbeten för socionomer?

Lönen är inte min högsta prioritet, men desto högre desto bättre givetvis. Bara jag får en lön på ca 25 000 + /mån före skatt är det ganska okej för mig, tjänar socionomer runt detta?
jag ville själv bli socionom för att hjälpa människor tex i Socialstyrelsen. Men då förstod jag att jag skulle bli styrd utav "politikerna" och göra det dem säger. Jag hatar politiken! Fy nä inget sånt för mig.
Citera
2011-09-03, 14:09
Medlem
Rulzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrow53
jag ville själv bli socionom för att hjälpa människor tex i Socialstyrelsen. Men då förstod jag att jag skulle bli styrd utav "politikerna" och göra det dem säger. Jag hatar politiken! Fy nä inget sånt för mig.
Har du tid och lust att utveckla?
Citera
2011-09-03, 15:02
Medlem
Echelon.s avatar
Det märks att en hel del som inte har en aning om vad de pratar om alltid hoppar in i trådar som rör socionomyrket, 90% bara här är skitsnack. Absolut kan en socionom arbeta på socialkontoret, men det är bara ett jobb av en uppsjö av olika yrken en socionom kan arbeta med.

Rörande lönerna så stämmer det dock att i jämförelse med andra yrken som kräver akademisk utbildning är den relativt låg. Ingångslönen för en socionom kan ligga på mellan 20 - 24.000 på ett ungefär beroende på vart man jobbar. Utöver detta är sedan lönetrappan även rätt dålig, men vill man tjäna pengar som främsta målet med yrket- är nog socionom fel yrke för en.

Det betyder dock inte att det inte finns möjlighet till bättre lön, bland annat kan man som socionom om man vill starta eget, jobba som kurator, familjerådgivare, vidareutbilda sig till psykoterapeut och så vidare.

En annan vanlig myt som rör yrket eller kanske snarare utbildningen är att den skulle vara överdrivet flummig. Detta stämmer inte på många av de olika lärosäten som idag har detta program, jag vill minnas bland annat att dravlet kring genusperspektiv ligger på ca 3HP bara (Då även annat bakas in i detta) utöver det ligger annars störst fokus på PPU, juridik, psykologi, samhällskunskap och allmän förståelse om hur allt hänger ihop.

Yrket i sig har också en rätt låg status i jämförelse med andra yrken och det beror nog väldigt mycket på att det länge vart ett kvinnodominerat yrke, samt att vem har inte hört någon klaga över kossan på socialkontoret? Det är ett jobb där man utsätts för mycket hat och påhopp men samtidigt gör en skillnad. Men det sker förändringar även här, bland annat söker sig alltflera män till utbildningarna (även om det fortfarande är övergripande mest kvinnor) samt att hela vetenskapen om socialt arbete utvecklas och blir en mera "färdig" vetenskap eller hur jag enklast kan förklara det. Socialt arbete är ett ungt ämne och det finns mycket forskning och utveckling kvar som behövs göras, men det går framåt hela tiden och förhoppningsvis så kommer yrkeskåren en dag att få en högre status tillslut. (Om det nu är det man främst är intresserad av, även här måste jag tillägga att söker man status och pengar är nog socionomyrket fel val)

Jag har inte tid att utveckla svaret ytterligare just nu men lite sammanfattningsvis så är jag 100% säker på att ingen skulle vilja vara utan den yrkeskår som socionomerna är. Speciellt inte i tider som är hårdare rent ekonomiskt för många och där arbetslösheten för såväl äldre som yngre är ett stort problem. Det är ett tufft jobb på flera plan och som jag tidigare vart inne på så är det ett ett yrke under utveckling på ett annat sätt än många andra. Är man intresserad av t.ex. juridik, sam.vetenskap, psykologi och interaktionen mellan människor och samhälle där man vill se (på ett realistiskt plan och inte rädda-världen-flum-vänstern) en bättre framtid för en eller flera, så är socionom det man bör välja.

Rulza- var jag du skulle jag testa i alla fall för jag tror inte att du kommer att ångra dig ett dugg. Dessutom är Flashback fel ställe på nätet att ställa denna fråga på, för här ska man endast bli läkare, civilingenjör (Chalmers, KTH), ekonom (Handels) och jurist.
Citera
2011-09-03, 15:36
Medlem
Dino-ZaUries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Echelon.
Rulza- var jag du skulle jag testa i alla fall för jag tror inte att du kommer att ångra dig ett dugg. Dessutom är Flashback fel ställe på nätet att ställa denna fråga på, för här ska man endast bli läkare, civilingenjör (Chalmers, KTH), ekonom (Handels) och jurist.

Glöm inte gyminstruktör!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in