2011-09-03, 02:30
Medlem
mewoshhs avatar
Tjena!

Hade hoppats att jag kan f svar p lite frgor frn ngon som har erfarenhet av att jobba som bartender (helst ven i Norge).

Jag har ingen tidigare erfarenhet, och jag skulle helst vilja lra mig att gra the real deal, s att sga - vill inte jobba p disken/barback etc.

Jag undrar drfr om det finns arbetsgivare som tar emot dig och trnar upp dig frn square one?Annars tnkte jag att man kanske kan kpa en cocktailbok och lra sig sjlv hur man gr de mest populra drinkarna och sedan ljuga ihop ett cv - skulle det funka?

Slutligen undrar jag hur det r med ldersgrnsen i Norge - lste ngonstans att det ska vara 20 r. Hur noga r de med detta, vet ngon det? (Fyller 20 frst om ett par mnader, men vill brja jobba nu).
Citera
2011-09-03, 02:39
Medlem
RockEnds avatar
I norge finns det jobb. I MASSOR.
De r dock svrt att f de "bra jobben". Kontakter och referenser r nstan ett mste.
Citera
2011-09-03, 03:23
Medlem
Silfverklingas avatar
Du mste vara ver 20 r fr att frtra och arbeta med drycker som har en alkoholhalt p ver 22%. S ja, det r i princip omjligt fr dig att f jobb p en norsk bar. Samtidigt kan det vara svrt att komma helt frsk och brja som bartender, r nstan sker p att de flesta stllena kommer vilja ha dig som runner eller liknande under en tid. Men fan, brja som runner i Sverige, nr du sedan r 20 drar du ver till Norge med en bra merit och goda grundkunskaper ver hur det funkar i en bar och lser ett gtt jobb.

PS. Jag talar bara efter mina egna erfarenheter, samt hur det r i Oslo.
Citera
2011-09-03, 04:56
Medlem
t00ks avatar
Signa upp fr en bartenderkurs i till exempel London s har du i alla fall en grund att st p. Drefter fr du som tidigare sagt kanske ta ett jobb som runner hr i Sverige, s du har lite meritpong och referenser.

Fr brjar du helt frn scratch utan utbildning s kommer detta genomskdas ganska snabbt. S arbeta dig uppt istllet fr att frska lngst upp - och misslyckas
Citera
2011-09-03, 12:59
Medlem
mewoshhs avatar
Tack fr tipsen! Lter definitivt logiskt att gra s, men tanken r att jag och en polare ska flytta till Norge och ska jobb dr. Problemet med barkurser r att de kostar en hel del, s det knns som en riskabel investering s att sga, fr det kan hnda att man nd inte fr ngot "bra" jobb eftert.

Det stmmer det @Silferklinga sger om ldersgrnsen, men tror ni att man kan vara barback eller runner trots att man r <20r?

Kan det vara s att vissa barchefer inte r allt fr noga med denna ldersregel om man ser ut att vara gammal nog? Det r ju klart de inte anstller ngon som ser ut som 15, men ser man "fullvuxen" ut s kan det vl vara s att de inte frgar efter ldern (wishful thinking, jag vet..)? Anger man sitt personnummer vid anstllning i Norge, frresten?
Citera
2011-09-03, 17:41
Medlem
Silfverklingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mewoshh
Tack fr tipsen! Lter definitivt logiskt att gra s, men tanken r att jag och en polare ska flytta till Norge och ska jobb dr. Problemet med barkurser r att de kostar en hel del, s det knns som en riskabel investering s att sga, fr det kan hnda att man nd inte fr ngot "bra" jobb eftert.

Det stmmer det @Silferklinga sger om ldersgrnsen, men tror ni att man kan vara barback eller runner trots att man r <20r?

Kan det vara s att vissa barchefer inte r allt fr noga med denna ldersregel om man ser ut att vara gammal nog? Det r ju klart de inte anstller ngon som ser ut som 15, men ser man "fullvuxen" ut s kan det vl vara s att de inte frgar efter ldern (wishful thinking, jag vet..)? Anger man sitt personnummer vid anstllning i Norge, frresten?

Jag har varit i samma position som dig, frskte jobba inom klubb/bar/restaurang i Norge nr jag var 19 r och de sa verallt att jag var fr ung. ven om du inte serverar sprit kommer du nd komma i kontakt med det som runner, barback etc.

Ja, du anger ditt personnummer (du mste lmna in ett skattekort dr alla dina personuppgifter str).
Citera
2011-09-03, 18:05
Medlem
mewoshhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverklinga
Jag har varit i samma position som dig, frskte jobba inom klubb/bar/restaurang i Norge nr jag var 19 r och de sa verallt att jag var fr ung. ven om du inte serverar sprit kommer du nd komma i kontakt med det som runner, barback etc.

Ok, d vet jag vad jag ska frvnta mig. Hur lste du situationen om jag fr frga?

Men jobba inom restaurang som t.ex. servitr mste jag vl nd f gra, eller r det lnlst det ocks?
Citera
2011-09-03, 18:59
Medlem
Silfverklingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mewoshh
Ok, d vet jag vad jag ska frvnta mig. Hur lste du situationen om jag fr frga?

Men jobba inom restaurang som t.ex. servitr mste jag vl nd f gra, eller r det lnlst det ocks?

Jag brjade jobba i en annan bransch.

P i princip alla restauranger serveras det sprit med alkohol ver 22% i form av likrer och drinkar, s nej, det fr du inte. Och ven om du inte skulle servera sprit (vilket ju hade blivit vldigt omstndigt fr restaurangen i frga d du ju mste hmta ngon som har ldern inne fr att servera spriten) s kommer du som sagt med strsta skerhet komma i kontakt med sprit p ett eller annat stt - vilket du allts enligt lag inte fr.

Men som sagt, detta r bara vad jag har upplevt, i centrala Oslo. Jag kan mycket vl tnka mig att det finns stllen som inte r s noga med dessa regler, s det skadar vl inte att ringa runt lite eller ngot i den stilen.

EDIT: Kom p att det finns cafer som bara serverar vin och l, det rcker med andra ord att vara 18 r, men det kanske inte r aktuellt fr din del.
Senast redigerad av Silfverklinga 2011-09-03 kl. 19:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in