Citat:
Ursprungligen postat av Draked
"Hur har detta laghelvete gått igenom utan så mycket som ett pip i media, eller ens här på FB eller hos Piratpartiet?
Jag har inte läst hela lagtexten, den är lång, men jag tror inte att det är EU som ligger bakom den här gången."
http://www.piratpartiet.se/lista_over_overvakningslagar
enough said...
Demokrati ala Sverige, Där du har rätten att välja dina diktatorer!

Jag har sett den listan, och kan bara beklaga att inte fler valde Piratpartiet 2010. Man väntar till efter valet med att införa den här typen av lagar, och tiger ihjäl PP i media. SD är visst inte lika farliga, trots allt hat mot dem, alla skrev ju om dem innan valet.
Jag såg dock inte den här lagen i listan. Vet någon vem som kläckte idén till den?
Anonine borde ha mer information om hur deras system fungerar, om t.ex. polisen kan koppla ett specifikt Anonine-konto till en mobiltelefon eller om de bara kan se
att den mobiltelefonen har betalat pengar till Anonine.
Citat:
Ursprungligen postat av Djamilla
Anonymitet är verkligen ingen rättighet i dagens samhälle det får man bara vid särskilda skäl, lagen omfattar inte privatpersoner, utan alla som tillhandahåller tjänsterna.
Att man kniper åt skojare med denna lag ser jag som en bonus, men det är tråkigt att det måste bli så omständigt att ge en donation till en organisation(anonymt) och indirekt kanske tvingas uppge sin politiska övertygelse, undra om någon kommer dra sig för att göra en donation till Wikileaks tex.
Om man vill dedikera sitt liv det kan man dock förbli helt anonym

Om jag förstår dig rätt, tycker du att det är bra att anonymitet är svårtillgängligt i dagens samhälle. Varför? Förklara hur du tänker!
Man kommer inte att kunna knipa åt en enda skojare med den här lagen. SMS-betalningar är sällan på över 100 kr. Vem fan skulle SMS-a hundratusentals kronor eller mer för att tvätta pengar eller finansiera terrorism? Meningen är förstås att kunna knipa åt organisationer som Wikileaks och kanske anonymiseringstjänster om det är möjligt.
Problemet med att vara helt anonym är att man inte vet om man är det förrän det är för sent. Man vet inte om det räcker att köpa anonymiseringstjänst med sin registrerade telefon, eller om det är tillräckligt säkert om man har studerat ämnet i flera år och gjort allt man lärt sig. Man vet inte om man gjort tillräckligt förrän antingen 1: man dör av ålder eller 2: polisen/gangsterligan/etc står utanför dörren, obehagliga fakta om en själv, med bevis, sprids på internet, man blir utskrattad eller nedslagen på stan, familj och vänner tar avstånd från en eller något annat otrevligt händer, eller 3: Man får inget jobb, folk viskar och pekar, och man har ingen aning om varför.