2011-09-03, 00:32
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Jag skulle titta in på mitt webbplånbokskonto, men möttes av ett meddelande att jag måste registrera mig med personnummer m.m. p.g.a. Lag (2009:62) mot "penningtvätt och finansiering av terrorism", för att kunna administrera mitt konto.

Jag kunde inte göra någonting, inte ens avsluta kontot.
Nu har jag redan angivit namn och icke-anonym e-post där när jag skapade kontot, men jag tänker låta bli att registrera mig som en ren principsak. Jag hade ändå inte mer än en hundring där.

Lagen.nu - Lag (2009:62)

Citat:
Ursprungligen postat av Lagen.nu
14 § Verksamhetsutövare som avses i 1 kap. 2 § 1–7, 17 och 18 får inte föra anonyma konton eller utfärda anonyma motböcker. Lag (2010:764).

Där stod också att man måste begära legitimation vid kontantbelopp över en viss gräns.

Varför gör de så här? Är det fråga om "penningtvätt och finansiering av terrorism" eller är det t.ex. en förberedelse för att kunna registrera köpare av anonymiseringstjänster? Kommer kontantbeloppen att minskas med tiden, så att all kontanthantering blir registreringspliktig? Hur har detta laghelvete gått igenom utan så mycket som ett pip i media, eller ens här på FB eller hos Piratpartiet?
Jag har inte läst hela lagtexten, den är lång, men jag tror inte att det är EU som ligger bakom den här gången.

Snart har vi videokameror i våra vardagsrum, eller kanske i våra pengar...
Citera
2011-11-16, 00:24
Medlem
tryds avatar
Svennson och ignorant folk har fortfarande inte förståt att all snack om terror och snack om annan brottslighet är ett sätt att få bort kontanterna i världen och att sakta men säkert gå mot en kontantlös värld .

Samt övervakning över folket och rfid-chip som nog de flesta kommer på ett eller annat sätt bli mer eller mindre påtvingade till då man ej kommer kunna handla eller annat annars.

Exempel nu börjar man med applikationer och registrera tel kort och bank kort mm .. sedan kommer man med snack om att dessa saker kan och blir utnyttjade utav kriminella och terrrrroooorrrister ooohh bli rädda små fååårrr.....

Dags för en chip implantat där passet id körkort bank konto pengar allt är registrerat och samhälls ekonomiskt blir det bra ... Rfid-chip är lösningen

så se så schaaasss ... Öppna era blinda ögon .... Terrroooorr terroorr ooohhh peenninngg tvättt oooohh
Citera
2011-11-16, 01:14
Medlem
Superkaninens avatar
Vilken jävla tramslag! Nu kommer jag då inte längre kunna betala via sms när jag skall betala exempelvis Anonine. Fan heller att jag kommer regga mitt kontantkort. Vi blir mer och mer övervakade hela tiden.

Vad fan har sms-betalning att göra med pengatvätt? Visst jag hade förstått om det handlat om tio- eller hundratusentals kronor, men när det handlar om säg 50 kr så blir det hela bara så jävla löjligt.
Citera
2011-11-16, 01:41
Medlem
Sammalikas avatar
Fick ett sms om detta idag, när man skickat SMS för kollektivtrafiken har man fått ett meddelande om detta i snart ett halvår.

Sändare: 256
"Hej, För att du även i fortsättningen ska kunna använda mobilen till att betala för saker som kollektivtrafikresor, parkering och köp i varuautomater så måste du skicka ett SMS med ditt personnummer till 256. Hälsar Comviq

Detta sms kom idag.

Sändare: Comviq
"Hej! För att du efter 1/12 ska kunna betala kollektivtrafik, parkering, varuautomatsköp med mobilen måste du enligt Betaltjänstlagen aktivera ditt kontantkort för det. Ring eller skicka ett SMS med ditt personnummer till 256. Hälsar Comviq"

Att det används för pengatvätt.. ja det är väll möjligt. Men till vilket utsträckning? Jack Vegas automater används också till pengatvätt, ska man börja registrera sig där varje gång man spelar också?

Och att terrorister till stor utsträckning skulle använda sig av denna metod för att finansiera sina dåd...nja.. Det är skrämselpropaganda och en ren bogus anledning för att skapa ytterligare en övervakningslag.

Man får väll helt enkelt regga under ett falskt personnummer.
Senast redigerad av Sammalika 2011-11-16 kl. 01:44.
Citera
2011-11-16, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammalika
Man får väll helt enkelt regga under ett falskt personnummer.

Detta är något även jag har tänkt på.
Är det någon som vet vilka konsekvenser det här kan leda till? Och vad exakt händer när man registrerar sig, är det bara Comviq som ser det eller kommer mitt nummer att hamna på t.ex hitta.se och liknande sidor under någon annans namn?

Jag är inte det minsta sugen på att registrera någon av mina telefoner. Anonymitet är själva anledningen till att jag har valt kontantkort. Jag brukar använda falska SMS-biljetter när jag åker buss/tunnelbana, och ibland när jag ser att det är en biljettkontroll så beställer jag en riktig SMS-biljett, så jag antar att jag måste ha ett kort reggat för att kunna beställa en sådan biljett när det knasar...
Finns det någon operatör som inte kommer ha registreringstvång?
Citera
2011-11-16, 09:52
Medlem
"Hur har detta laghelvete gått igenom utan så mycket som ett pip i media, eller ens här på FB eller hos Piratpartiet?
Jag har inte läst hela lagtexten, den är lång, men jag tror inte att det är EU som ligger bakom den här gången."

http://www.piratpartiet.se/lista_over_overvakningslagar

enough said...

Demokrati ala Sverige, Där du har rätten att välja dina diktatorer!
Citera
2011-11-17, 16:57
Medlem
Djamillas avatar
Anonymitet är verkligen ingen rättighet i dagens samhälle det får man bara vid särskilda skäl, lagen omfattar inte privatpersoner, utan alla som tillhandahåller tjänsterna.

Att man kniper åt skojare med denna lag ser jag som en bonus, men det är tråkigt att det måste bli så omständigt att ge en donation till en organisation(anonymt) och indirekt kanske tvingas uppge sin politiska övertygelse, undra om någon kommer dra sig för att göra en donation till Wikileaks tex.

Om man vill dedikera sitt liv det kan man dock förbli helt anonym
Citera
2011-11-18, 20:08
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draked
"Hur har detta laghelvete gått igenom utan så mycket som ett pip i media, eller ens här på FB eller hos Piratpartiet?
Jag har inte läst hela lagtexten, den är lång, men jag tror inte att det är EU som ligger bakom den här gången."

http://www.piratpartiet.se/lista_over_overvakningslagar

enough said...

Demokrati ala Sverige, Där du har rätten att välja dina diktatorer!

Jag har sett den listan, och kan bara beklaga att inte fler valde Piratpartiet 2010. Man väntar till efter valet med att införa den här typen av lagar, och tiger ihjäl PP i media. SD är visst inte lika farliga, trots allt hat mot dem, alla skrev ju om dem innan valet.

Jag såg dock inte den här lagen i listan. Vet någon vem som kläckte idén till den?

Anonine borde ha mer information om hur deras system fungerar, om t.ex. polisen kan koppla ett specifikt Anonine-konto till en mobiltelefon eller om de bara kan se att den mobiltelefonen har betalat pengar till Anonine.

Citat:
Ursprungligen postat av Djamilla
Anonymitet är verkligen ingen rättighet i dagens samhälle det får man bara vid särskilda skäl, lagen omfattar inte privatpersoner, utan alla som tillhandahåller tjänsterna.

Att man kniper åt skojare med denna lag ser jag som en bonus, men det är tråkigt att det måste bli så omständigt att ge en donation till en organisation(anonymt) och indirekt kanske tvingas uppge sin politiska övertygelse, undra om någon kommer dra sig för att göra en donation till Wikileaks tex.

Om man vill dedikera sitt liv det kan man dock förbli helt anonym

Om jag förstår dig rätt, tycker du att det är bra att anonymitet är svårtillgängligt i dagens samhälle. Varför? Förklara hur du tänker!

Man kommer inte att kunna knipa åt en enda skojare med den här lagen. SMS-betalningar är sällan på över 100 kr. Vem fan skulle SMS-a hundratusentals kronor eller mer för att tvätta pengar eller finansiera terrorism? Meningen är förstås att kunna knipa åt organisationer som Wikileaks och kanske anonymiseringstjänster om det är möjligt.

Problemet med att vara helt anonym är att man inte vet om man är det förrän det är för sent. Man vet inte om det räcker att köpa anonymiseringstjänst med sin registrerade telefon, eller om det är tillräckligt säkert om man har studerat ämnet i flera år och gjort allt man lärt sig. Man vet inte om man gjort tillräckligt förrän antingen 1: man dör av ålder eller 2: polisen/gangsterligan/etc står utanför dörren, obehagliga fakta om en själv, med bevis, sprids på internet, man blir utskrattad eller nedslagen på stan, familj och vänner tar avstånd från en eller något annat otrevligt händer, eller 3: Man får inget jobb, folk viskar och pekar, och man har ingen aning om varför.
Citera
2011-11-19, 08:12
Medlem
Djamillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyrverkeriFTW

Text

.

Du missförstod mig, jag hade offrat mitt vänstra lillfinger för att förbli helt anonym.
Citera
2011-11-19, 08:43
Medlem
Djamillas avatar
Tänkte att jag ska förklara lite hur jag tänker också.

Folk som utnyttjar anonymitet förtjänar ingen. Det är pga skojare och andra kriminella som alla andras "rätt till ett privatliv " dras in.

När jag skriver att anonymitet inte är en rättighet så är det bara ett konstaterande, emellertid är jag fullständigt emot denna och alla andra liknande lagar, men att folk som ovan råkar åka dit pga fullständigt idiotiska lagar har jag inget emot i sig.
Citera
2011-11-19, 08:59
Medlem
borrizs avatar
Storebror skall se dig, vill du inte bli exponerad är du extra intressant att titta på och i förlängningen per definition skyldig; om inte annat så till ohörsamhet mot Storebror; det värsta brottet av alla.
Citera
2011-11-19, 09:20
Medlem
Daineas avatar
Råkade ut för detta redan i 2008 när jag flyttade hem till Norge igen, höll på att sätta kaffet i vrångstrupen när jag fick SMS från teleoperatören om att jag var tvungen att uppge personnummer när jag köpt nytt kontantkort.
En sak man däremot skulle kunna göra är att annonsera efter andra intresserade som innehar kontantkort, mötas och byta kort med varandra. Blir det tillräckligt utbrett så skulle hela tanken på registreringen falla bort.

Det där med terrorpropagandan är helt knas. Brukar ofta få frågan av min bank vid insättningar var de kommer från, har hittills alltid svarat "Al Quaida, för utförda konsulttjänster".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in