2011-11-20, 22:30
Medlem
Denna lag gäller väll egentligen bara stora uttag/insättningar vid banken? Annars finns det flera bra och anonyma betaltjänster som bland annat Liberty Reserve och uKash.

Men jag förstår inte riktigt, ifall jag går in i affären och köper ett comviq kontantkort, måste jag registrera det direkt då eller bara ifall ska betala för saker?

Edit: Vill man betala anonyma saker med sms, som t.ex. vpn, så är det ju bara att skaffa ett kontantkort som man registrerar i en annans personnummer.
Senast redigerad av SweCrime 2011-11-20 kl. 22:32.
Citera
2011-11-20, 23:00
Medlem
Trodde det var kollektivtrafiken som jävlades med en med något nytt när jag såg den reklamen.

Men icke. Det handlar om en lag?
Fy helvete...

Hur menar dem att man inte ska kunna köpa saker anonymt?
Pappersvaluta da? Vad gör jag då om inte det?

Vad i helvete...
Citera
2011-11-21, 01:13
Medlem
Simson1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarhead
Finns det någon operatör som inte kommer ha registreringstvång?
Det verkar ju som Comviq har övertolkat lagen? Det finns undantag i lagen:
Citat:
Undantag från bestämmelser om grundläggande åtgärder för kundkännedom
a) om det penningvärde som kan lagras på ett elektroniskt medium som inte kan laddas uppgår till högst 250 euro, eller
b) när det gäller elektroniska medier som kan laddas, det penningvärde som omsätts under ett kalenderår inte överstiger 2 500 euro och högst 1 000 euro kan lösas in under samma period
Det är väl ingen som laddar på med större belopp än ovan?

SpendOn korten kommer fortfarande att gå att använda för att göra anonyma kreditkortsbetalningar.
Citera
2011-11-23, 19:28
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djamilla
Tänkte att jag ska förklara lite hur jag tänker också.

Folk som utnyttjar anonymitet förtjänar ingen. Det är pga skojare och andra kriminella som alla andras "rätt till ett privatliv " dras in.

När jag skriver att anonymitet inte är en rättighet så är det bara ett konstaterande, emellertid är jag fullständigt emot denna och alla andra liknande lagar, men att folk som ovan råkar åka dit pga fullständigt idiotiska lagar har jag inget emot i sig.

Vad? Till att börja med är väl inte att "utnyttja anonymitet" detsamma som att begå brott under anonymitet, eller menar du att alla som har anonymitet och vill använda den, inte borde få det? Det här blev konstigt.

Konstigt är också den andra fetmarkerade meningen. Är det folk som jag som bör åka dit, eller "skojare och andra kriminella"? Jag hoppas på det senare. Vore det inte bättre om de åkte dit på vettiga lagar, medan de som inte är kriminella får fortsätta att vara både anonyma och ostraffade, i stället för att lagarna är idiotiska så att ingen får vara anonym, och vem som åker fast bestäms mer av slumpen än av om vederbörande är skyldig?

Jag misstänker att jag har missförstått dig igen, förklara gärna bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Råkade ut för detta redan i 2008 när jag flyttade hem till Norge igen, höll på att sätta kaffet i vrångstrupen när jag fick SMS från teleoperatören om att jag var tvungen att uppge personnummer när jag köpt nytt kontantkort.
En sak man däremot skulle kunna göra är att annonsera efter andra intresserade som innehar kontantkort, mötas och byta kort med varandra. Blir det tillräckligt utbrett så skulle hela tanken på registreringen falla bort.

Det där med terrorpropagandan är helt knas. Brukar ofta få frågan av min bank vid insättningar var de kommer från, har hittills alltid svarat "Al Quaida, för utförda konsulttjänster".

Norge verkar ligga före Sverige i allmänhet, vad beträffar övervakningssamhället. Datalagringsdirektiv trots att EU-medlemskap saknas, Statistikkloven §2-2, m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Denna lag gäller väll egentligen bara stora uttag/insättningar vid banken? Annars finns det flera bra och anonyma betaltjänster som bland annat Liberty Reserve och uKash.

Men jag förstår inte riktigt, ifall jag går in i affären och köper ett comviq kontantkort, måste jag registrera det direkt då eller bara ifall ska betala för saker?

Edit: Vill man betala anonyma saker med sms, som t.ex. vpn, så är det ju bara att skaffa ett kontantkort som man registrerar i en annans personnummer.

Man kan inte använda betal-SMS innan man har registrerat kortet.

Någon annans personnummer... Urkundsförfalskning, någon? Antingen kan någon annan komma att bli misstänkt för det man gör med kortet, eller så ser de att kortet mycket sällan befinner sig där den som är registrerad på kortet bor, och fattar misstankar.

Citat:
Ursprungligen postat av OrkaPalla
Trodde det var kollektivtrafiken som jävlades med en med något nytt när jag såg den reklamen.

Men icke. Det handlar om en lag?
Fy helvete...

Hur menar dem att man inte ska kunna köpa saker anonymt?
Pappersvaluta da? Vad gör jag då om inte det?

Vad i helvete...

Alla belopp över X kr, jag tror att det var 10 000, måste redovisas var de kommer ifrån.

Ingenting av trollet sebnie än? H*n brukar ju tjata i alla övervakningstrådar och berömma storebror och kalla alla för potentiella brottslingar...
Citera
2011-11-24, 08:26
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyrverkeriFTW

Norge verkar ligga före Sverige i allmänhet, vad beträffar övervakningssamhället. Datalagringsdirektiv trots att EU-medlemskap saknas, Statistikkloven §2-2, m.m.

Jo, och mer utbredd användning av kameraövervakning på offentliga utrymmen. Men ingen FRA-lag och här var det ju åtminstone en stor debatt som varade i flera månader om datalagringsdirektivet före det klubbades till skillnad mot Sverige där det mest var lite notiser före det var en realitet samt ett större folkligt motstånd mot storebror (googla "Folk For Frihet" t.ex.).
Citera
2011-11-24, 11:11
Bannlyst
det är väl bra att folk måste registrera sina nummer
Citera
2011-12-02, 18:04
Medlem
Någon som stött på den nya lagen än gällande sms betalningar?
Mvh
Citera
2011-12-03, 06:17
Medlem
Använder comviq kontant o har inte stött på detta?
Använder det ibland för att pröjsa lite olika grejer på nätet typ, om ja måste regga mig så styr ja nytt kontantkort som vanligt.
Citera
2011-12-05, 18:08
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limecoq
det är väl bra att folk måste registrera sina nummer

Nja, det är naturligtvis bra om man vill ringa till dem, men det tycker telefonförsäljarna också. Och det är ju inte alltid som man vill uppge vem man är, särskilt när man betalar med SMS.

Skulle du t.ex. vilja behöva visa upp ID-handling när du ska åka buss eller gå på en offentlig toalett? Att kräva att kontantkortet är registrerat för att få handla med det är att jämställa med att kräva ID-handling vid varje köp. Varken mer eller mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av M3th
Använder comviq kontant o har inte stött på detta?
Använder det ibland för att pröjsa lite olika grejer på nätet typ, om ja måste regga mig så styr ja nytt kontantkort som vanligt.

Styr nytt kontantkort? Om du menar att du skaffar nytt så har du fel. Man måste registrera det INNAN man får köpa något med SMS-betalning.
Citera
2011-12-06, 10:10
Medlem
sebnies avatar
Bara bra detta. Jag anser i alla fall inte att man ska kunna ta sig från A till B i samhället utan att det loggas någonstans.
Där jag bor måste man scanna sin bricka för att komma åt att hämta sin bil. Mer sånt vill jag se i samhället så polisen kan frossa i sina loggar.

Då blir det lättare att utreda brott, då den som gjort brottet antingen bor i närheten eller så finns han med i loggarna.

Hoppas det kommer "Lag om identitetskontroll vid transport" som säger att alla som köper någon form av biljett/inträde till allmän transport ska ID-kontrolleras eller vara registrerade sedan innan.

Och vad är fel på att logga betalningar till toan? Fint sätt att spåra upp vandalism på.

Död åt kontanter! Inför registrering på SpendOn-korten också.
Bara bra detta så att man kan spåra alla puckon i samhället som alltid ska förstöra eller begå brott.
Citera
2011-12-08, 21:09
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Jo, och mer utbredd användning av kameraövervakning på offentliga utrymmen. Men ingen FRA-lag och här var det ju åtminstone en stor debatt som varade i flera månader om datalagringsdirektivet före det klubbades till skillnad mot Sverige där det mest var lite notiser före det var en realitet samt ett större folkligt motstånd mot storebror (googla "Folk For Frihet" t.ex.).

Men datalagringsdirektivet är ju inte realitet i Sverige än, som väl är. Det blev minoritetsbordläggning, så frågan ska tas upp igen ett år från det beslutet, i mars om jag minns rätt. Tyvärr tror jag inte att det går att minoritetsbordlägga flera gånger på rad.

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Bara bra detta. Jag anser i alla fall inte att man ska kunna ta sig från A till B i samhället utan att det loggas någonstans.
Där jag bor måste man scanna sin bricka för att komma åt att hämta sin bil. Mer sånt vill jag se i samhället så polisen kan frossa i sina loggar.

Då blir det lättare att utreda brott, då den som gjort brottet antingen bor i närheten eller så finns han med i loggarna.

Hoppas det kommer "Lag om identitetskontroll vid transport" som säger att alla som köper någon form av biljett/inträde till allmän transport ska ID-kontrolleras eller vara registrerade sedan innan.

Och vad är fel på att logga betalningar till toan? Fint sätt att spåra upp vandalism på.

Död åt kontanter! Inför registrering på SpendOn-korten också.
Bara bra detta så att man kan spåra alla puckon i samhället som alltid ska förstöra eller begå brott.

Har du skaffat dig som hobby att leta upp mina trådar och inlägg och sprida din jävla propaganda?
Jag får en obeskrivlig lust att tvätta händerna och rengöra 'ctrl' och 'c'-tangenterna när jag har kopierat en text av dig för att citera den, trots att jag mycket väl vet att den enda sorts sjukdomar som internet kan sprida är datavirus.

Du borde omyndigförklaras eftersom du uppenbart inte förstår ditt eget bästa. Jag hoppas att du blir den första att åka dit på felaktiga grunder på grund av den ökade övervakningen.

Du har naturligtvis all rätt att uttrycka dig, för till skillnad från dig så gillar både jag och Flashback yttrandefriheten, men du tillför ingenting. Vi känner alla till din dåligt grundade åsikt om övervakning, och det enda det tjänar till är att göra dig själv ännu mer impopulär än du redan är.

Om du nu tycker så mycket om övervakning, varför installerar du inte kameror, mikrofoner och keyloggers där du bor, har en GPS-logger med dig, och en gång i veckan sammanställer all information och skickar den till staten, för att föregå med gott exempel?

Du vet väl dessutom att även med dagens avancerade teknik så krävs det manuellt arbete för att gå igenom datamängderna. Inte lika mycket som förr, men ändå alldeles för mycket för att polisen t.ex. skulle ha råd att spåra upp en som har klottrat på en offentlig toalett och bötfälla denne. Dessutom skulle loggar av betalningen inte duga som enda bevisning: Någon kan ju ha tagit dörren innan den gått igen efter att den som betalade har gått ut.
Citera
2011-12-09, 00:03
Medlem
Djamillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyrverkeriFTW
Vad? Till att börja med är väl inte att "utnyttja anonymitet" detsamma som att begå brott under anonymitet, eller menar du att alla som har anonymitet och vill använda den, inte borde få det? Det här blev konstigt.

Konstigt är också den andra fetmarkerade meningen. Är det folk som jag som bör åka dit, eller "skojare och andra kriminella"? Jag hoppas på det senare. Vore det inte bättre om de åkte dit på vettiga lagar, medan de som inte är kriminella får fortsätta att vara både anonyma och ostraffade, i stället för att lagarna är idiotiska så att ingen får vara anonym, och vem som åker fast bestäms mer av slumpen än av om vederbörande är skyldig?

Jag misstänker att jag har missförstått dig igen, förklara gärna bättre.

Utnyttjar har väl förstås en mindre positiv klang än att använda. Jag menar att effekten av lagen inte stör nämnvärt lika som dess principiella innebörd. Den är dock marginell sett till den totala övervakning av samhället.
Egentligen är det ingen att någon av oss som "åker dit" då ansvaret ligger på dem tillhandahåller tjänsterna.
Det finns redan vettiga lagar på området, detta ska väl mer anses som en förebyggande åtgärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in