Citat:
Ursprungligen postat av Djamilla
Tänkte att jag ska förklara lite hur jag tänker också.
Folk som utnyttjar anonymitet förtjänar ingen. Det är pga skojare och andra kriminella som alla andras "rätt till ett privatliv " dras in.
När jag skriver att anonymitet inte är en rättighet så är det bara ett konstaterande, emellertid är jag fullständigt emot denna och alla andra liknande lagar, men att folk som ovan råkar åka dit pga fullständigt idiotiska lagar har jag inget emot i sig.
Vad? Till att börja med är väl inte att "utnyttja anonymitet" detsamma som att begå brott under anonymitet, eller menar du att alla som har anonymitet och vill använda den, inte borde få det? Det här blev konstigt.
Konstigt är också den andra fetmarkerade meningen. Är det folk som jag som bör åka dit, eller "skojare och andra kriminella"? Jag hoppas på det senare. Vore det inte bättre om de åkte dit på vettiga lagar, medan de som inte är kriminella får fortsätta att vara både anonyma och ostraffade, i stället för att lagarna är idiotiska så att ingen får vara anonym, och vem som åker fast bestäms mer av slumpen än av om vederbörande är skyldig?
Jag misstänker att jag har missförstått dig igen, förklara gärna bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Råkade ut för detta redan i 2008 när jag flyttade hem till Norge igen, höll på att sätta kaffet i vrångstrupen när jag fick SMS från teleoperatören om att jag var tvungen att uppge personnummer när jag köpt nytt kontantkort.
En sak man däremot skulle kunna göra är att annonsera efter andra intresserade som innehar kontantkort, mötas och byta kort med varandra. Blir det tillräckligt utbrett så skulle hela tanken på registreringen falla bort.
Det där med terrorpropagandan är helt knas. Brukar ofta få frågan av min bank vid insättningar var de kommer från, har hittills alltid svarat "Al Quaida, för utförda konsulttjänster".
Norge verkar ligga före Sverige i allmänhet, vad beträffar övervakningssamhället. Datalagringsdirektiv trots att EU-medlemskap saknas, Statistikkloven §2-2, m.m.
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Denna lag gäller väll egentligen bara stora uttag/insättningar vid banken? Annars finns det flera bra och anonyma betaltjänster som bland annat Liberty Reserve och uKash.
Men jag förstår inte riktigt, ifall jag går in i affären och köper ett comviq kontantkort, måste jag registrera det direkt då eller bara ifall ska betala för saker?
Edit: Vill man betala anonyma saker med sms, som t.ex. vpn, så är det ju bara att skaffa ett kontantkort som man registrerar i en annans personnummer.
Man kan inte använda betal-SMS innan man har registrerat kortet.
Någon annans personnummer... Urkundsförfalskning, någon? Antingen kan någon annan komma att bli misstänkt för det man gör med kortet, eller så ser de att kortet mycket sällan befinner sig där den som är registrerad på kortet bor, och fattar misstankar.
Citat:
Ursprungligen postat av OrkaPalla
Trodde det var kollektivtrafiken som jävlades med en med något nytt när jag såg den reklamen.
Men icke. Det handlar om en lag?
Fy helvete...
Hur menar dem att man inte ska kunna köpa saker anonymt?
Pappersvaluta da? Vad gör jag då om inte det?
Vad i helvete...
Alla belopp över X kr, jag tror att det var 10 000, måste redovisas var de kommer ifrån.
Ingenting av trollet
sebnie än? H*n brukar ju tjata i alla övervakningstrådar och berömma storebror och kalla alla för potentiella brottslingar...