2011-09-02, 22:48
Medlem
För två månader sen byttes stammen i min lägenhet som jag hyr i första hand, och jag fick flytta till ersättningslägenhet då jag jobbar natt och inte kan ha hantverkare halv sju på morgonen som river badrum för allt vad de är värda. Tack tack sa jag, inte mer med det. Fem veckor senare fick jag grönt ljus för att flytta in, vilket jag gjorde, nu med världens flashigaste badrum. Fick en månadshyra gratis, vilket jag tyckte var skäligt. Återigen, tack tack. Nu till vad som hänt sen jag flyttat tillbaka till mitt hem.

1. Upptäcker att allt är nytt och fräscht i badrummet, utom elementet som suttit där sen sjuttiotalet, rostigt och djävligt, som de bara kletat på lite färg på och satt tillbaka. Totalt oproffsigt gjort, elementet börjar dessutom läcka ur ett rosthål när jag sätter igång det. Ringer bovärden som kommer på stört och kollar, han ringer rörmokaren som i sin tur ringer mig och stämmer av en tid när han kan komma. All good. Han lagar elementet som fortfarande ser ut som helvete, men fine, det är väl sådär med att spara på resurser. Det funkar ju åtminstonde nu.

2. Får en lapp i brevlådan om rörinfodring. De ska alltså borra ur de gamla rostiga rören som ligger, på insidan, och gjuta nya av plast inuti. En djävla operation, men jag fick ju en lapp, så de kom halv sju en morgon och grejade till tolv ungefär. Jag stängde bara sovrumsdörren och fortsatte sova, så det var väl typ okej, om man bortser från oljudet jag fick ha ringandes i öronen hela tiden.

3. En morgon, halv sju, hör jag hur nån ropar hallå i hallen. Byggföretaget som anlitas av hyresvärden har skickat tre gubbar som bara tagit nyckeln till byggcylindern som fortfarande sitter i, och klivit rakt in i min hall utan att ringa på innan. Får i panik slita på mig lite kläder, härjar ut i hallen och skäller ut dem efter noter. De hävdar att de knackat på, men säg det till nån som jobbat en hel djävla natt och sover som en stock vid den tiden på morgonen. Det finns trots allt ringklocka, och då hela hyreshuset varit under renovering under det år jag bott där, reflekterar jag inte längre på bankande, borrande, knackande och rivande. De ville i alla fall byta mattan i garderoben som de massakerat, och fått backning på av hyresvärden, vilket jag förstår.Det såg ut som skit. Skickade hem allihop och sa att det fan inte passar bra att de gör det nu alls. Veckan därpå skulle jag iväg på semester, så då sa de att de kan gå in med byggcylinder och fixa det så stör de mig inte. Ok ok säger jag, halvvaken och asförbannad. Här fick jag ingen förvarning, varken lapp i brevlådan eller nån som ringde och kollade innan att de kunde komma.

4. Kommer hem från min semester, detta idag, och möts av en hel djävla byggarbetsplats, stökigt, dammigt och djävligt, byggprylar överallt. Mattan i garderoben är bytt, men badrummet ser ut som ett rent helvete. Mina saker är runtflyttade, och de har börjat slita loss tätningen mellan taket och kaklet på väggen. Fråga mig fan inte varför, då skiten precis är ditsatt. Gissar att de fått backning på hur jobbet är gjort vid slutbesiktning, och blivit tvungna att göra om. Fine, återigen, men vad i HELVETE! Har inte blivit förvarnad på något vis, ingen har ringt, ingen lapp. De har bara tagit den där djävla byggnyckeln och gått in lite hur de vill, och lämnat efter sig en djävla röra och alla sina saker. Detta betyder att de lär stå där klockan halv sju på måndag morgon, och vilja fortsätta jobba. Det går verkligen inte för sig, jag jobbar fortfarande natt, och börjar därtill bli djävligt trött på hur fan de håller på. Det måste väl vara brottslig handling att bara kliva på med huvudnyckel utan att förvarna? Har jag rätt att neka dem tillträde när de kommer på måndag och ska fortsätta, eller kan jag få skit för det? Jag är tjej och bor själv i min lägenhet, det känns lite sådär att ha massa karlar som springer som de vill ut och in när man inte är klädd eller vaken tbh... Har aldrig gått med på att de ska få utnyttja den där byggcylindern precis hur de vill, och har aldrig gett dem tillstånd att gå in i min lägenhet hur de vill.

Vet att det finns en massa smarta djävlar därute, så answer me innan jag imploderar av ilska...
Citera
2011-09-02, 23:00
Medlem
Du får ta det med hyresvärden då o inte skälla på gubbarna som gör jobbet. De har fått order om att göra jobbet ÅT hyresvärden inte åt dig.

Byggcylindern sitter i din dörr o då är inte jobbet klart . När originalcylindern sitter i din dörr då är jobbet klart.
"2. Får en lapp i brevlådan om rörinfodring." alltså de borrar inte om några rör som du påstår ,de relinar rören alltså de sprutar in epoxi i dina gamla rör så att du får nya rör inuti de gamla och det hörs fanimej inte nåt. Är annat om de kärnborrar i valvet och sätter dit nya rör men iomed de har renoverat ditt badrum innan så är det inte troligt att de skulle borra om.
Citera
2011-09-02, 23:02
Medlem
Jaja, det besvarar ju inte frågan. Är det hemfridsbrott, och har jag rätt att be dem dra åt helvete nästa gång de försöker kliva på utan någon som helst föranmälan?
Citera
2011-09-02, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoPar66
alltså de sprutar in epoxi i dina gamla rör så att du får nya rör inuti de gamla och det hörs fanimej inte nåt.

Alltså, jag är ju ingen knasboll som hör saker i mitt huvud, det hördes när de borrade och det var inte lite heller
Senast redigerad av Rundownsociety 2011-09-02 kl. 23:08.
Citera
2011-09-02, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rundownsociety
Jaja, det besvarar ju inte frågan. Är det hemfridsbrott, och har jag rätt att be dem dra åt helvete nästa gång de försöker kliva på utan någon som helst föranmälan?

Nej det är inte nåt hemfridsbrott så länge byggcylindern är i din ytterdör så har byggfirman rätt att gå in där med hyresvärdens tillåtelse. Har du läst avtalet som medgör renoveringen av din lägenhet?
Står det att renovering skall ske mellan vissa datum?
När skall renoveringen vara klar?
Ingår besiktningstiden?

Relining av gamla avlopp hörs inget hur vet jag det? jo jag sysslar med avlopps/stambyten till vardags.

antingen har de bilat upp din brunn eller nåt men det har inget med relining att göra.
Relining då sticker man ner en liten slang med roterande huvud som sprayar insidan av rören med epoxi
Citera
2011-09-03, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoPar66
Nej det är inte nåt hemfridsbrott så länge byggcylindern är i din ytterdör så har byggfirman rätt att gå in där med hyresvärdens tillåtelse. Har du läst avtalet som medgör renoveringen av din lägenhet?
Står det att renovering skall ske mellan vissa datum?
När skall renoveringen vara klar?
Ingår besiktningstiden?

Har inte skrivit under något medgivande för renovering. Fått veta att stambyte skall ske, och att detta skulle ta ca fem veckor. Dvs då mellan 6 juni-14 juli ca. Inte fått någon som helst info om vidare renovering, de var och slutbesiktigade lägenheten till och med, och sa att när det är klart, så är det helt färdigt. Ringde och frågade om byggcylindern, och fick till svar att de bara glömt att byta tillbaka till mitt vanliga lås.

Men oavsett om hyresvärden gett byggnads tillstånd att gå in- måste inte hyresvärden stämma av med mig i förväg? Har ju som sagt inte hört någonting om fortsatt renovering, ändå springer där vilt främmande människor i min lägenhet lite när som helst, utan att jag gett mitt godkännande. Det hade väl varit okej om de bara ringt innan, eller lämnat en lapp om vilka tider jag måste vara hemma och släppa in dem, men att det bara klampar in folk när jag ligger och sover känns inte helt tryggt..

huruvida det lät när de gjorde en rörinfodring/hur man gör en sådan/varför du vet det, hör förövrigt inte hit, sluta käfta om det, t/y.
Citera
2011-09-03, 07:38
Medlem
"Dvs då mellan 6 juni-14 juli "
Den tiden är det som gäller då man får gå ut o in utan medgivande ,efter detta datum bör man stämma av med lägenhetsinnehavaren om fortsatta tillträden. Stor miss av hyresvärden att inte plocka bort byggcylindern
Citera
2011-09-03, 08:08
Moderator
Tystnads avatar
Bra skriven berättelse av TS

Nej det är inte hemfridsbrott eftersom hyresvärden gett tillstånd till byggarbetarna att gå in med nycklar.
Däremot verkar det som det har brustit en hel del i informationen till dig.

I det här fallet är det hyresvärden och byggjobbarnas arbetsledare du skall skälla på då det är dom som brustit i informationen och inte byggjobbarna.
Senast redigerad av Tystnad 2011-09-03 kl. 08:10.
Citera
2011-09-03, 08:49
Medlem
Det var väl änna det jag tänkte.

Trofan att det står en gubbe i hallen nu som ska fixa den där tätningen. Ringde på lite snabbt och klev sen bara in. Låg fortfarande och sov. Jag tror jag slår ihjäl nån snart för att vara ärlig. När fan började de jobba lördagar? På måndag ringer jag värden i alla fall, för så här vill jag´inte att det ska gå till...
Citera
2011-09-04, 01:35
Medlem
sirVandalots avatar
Sätt upp en lapp på dörren där det står att besökstid avtalas med dig i god tid innan besök sedan byter du till en egen cylinder. Du kan även nämna på lappen att du jobbar natt och att det inte lönar sig att ringa under vissa tider då du sover.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in