2011-09-02, 22:05
Medlem
Tjena,

Min Volvo 745 har börjat krångla smått. När jag köpte den (1 månad sedan) så tog kopplingen långt ut, växlarna gick i någorlunda fint och bilen gick förövrigt klockrent.

(Hydralisk koppling)

Fast nu när jag kör den så är 1an väldigt svår att få i (ibland går det knappt) och resterande är småsega och kopplingen tar väääldigt långt ut. Jag och flera vänner trodde att det var lamellerna som var slut men nu har jag blivit tillsagd att det med högsta sannolikhet är att det är luft i systemet. Olja finns i behållaren, precis mellan MAX och MIN.

Vad säger ni? Ska ge mig an på att lufta det imorgon och se om det blir bättre.

Värt att nämna är väl att om man ligger på t.ex. 2an och trycker plattan i mattan så slirar den INTE, utan accelerar som en 740 ska göra! Fint och bra med andra ord.
Citera
2011-09-02, 22:14
Bannlyst
Den läcker inte då? Troligen har felet vart innan på bilen men att de åtgärdat den provisoriskt inför försäljningen..

Att det är luft i den är nog ganska säkert.

Kolla igenom den noga för det kommer att komma tillbaka igen det problemet efter luftningen är jag rädd för. mvh

Är det en GLT eller turbo?
Citera
2011-09-02, 22:23
Medlem
tubularsonetts avatar
Har du luft i systemet så brukar kopplingen bli mycket bättre om du pumpar några gggr, typ som om du har luft i bromssystemet. Om det är packningarna som risiga i huvud eller slavcylindern så brukar den "koppla själv" dvs om du trampar ned kopplingen och lägger i en växel och fortsätter hålla kopplingen i botten så brukar bilen åka iväg av sig självt efter en lite stund. Det kan vara lite lurigt eftersom symptomen på båda felen (luft i systemet eller dåliga packningar) liknar varandra lite.
Citera
2011-09-02, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutsteg
Den läcker inte då? Troligen har felet vart innan på bilen men att de åtgärdat den provisoriskt inför försäljningen..

Att det är luft i den är nog ganska säkert.

Kolla igenom den noga för det kommer att komma tillbaka igen det problemet efter luftningen är jag rädd för. mvh

Är det en GLT eller turbo?

Hmm, okey. Tack för svar!

Det är en GLT.

Citat:
Ursprungligen postat av tubularsonett
Har du luft i systemet så brukar kopplingen bli mycket bättre om du pumpar några gggr, typ som om du har luft i bromssystemet. Om det är packningarna som risiga i huvud eller slavcylindern så brukar den "koppla själv" dvs om du trampar ned kopplingen och lägger i en växel och fortsätter hålla kopplingen i botten så brukar bilen åka iväg av sig självt efter en lite stund. Det kan vara lite lurigt eftersom symptomen på båda felen (luft i systemet eller dåliga packningar) liknar varandra lite.

Har inte testat att pumpa kopplingen förutom när den stod stilla och avstängd och då kände jag ingen större skillnad.
Det dära med att den åker iväg själv har jag däremot inte upplevt, stod (sist jag körde den) inne i stan vid ett rödljus, LÄNGE, och då hade jag 1an i och koppling nere och det gick utmärkt.

Men låt säga att jag testar "pumpmetoden", luftar systemet och inget av det hjälper, kan man nästan fastställa att det är lamellerna och det som behövs bytas?
Jag har ett helt nytt kopplingskit hemma liggandes, men hade gääärna undvikit att byta det, med tanke på mitt mekutrymme, kunskap och verktygtillgångar.

Mvh
Citera
2011-09-02, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pimpstarus
Men låt säga att jag testar "pumpmetoden", luftar systemet och inget av det hjälper, kan man nästan fastställa att det är lamellerna och det som behövs bytas?
Jag har ett helt nytt kopplingskit hemma liggandes, men hade gääärna undvikit att byta det, med tanke på mitt mekutrymme, kunskap och verktygtillgångar.
Mvh

När kopplingen "tar långt ut" menar du då att den tar högt upp? D.v.s. dragläget är nästan vid helt uppsläppt pedal? Om så är fallet så låter det ju absolut inte som det är luft i systemet p.g.a. läckande slavcylinder t.ex. Då blir det ju det motsatta.
Och om den tar högt upp så kan det mycket väl vara så att lamellerna är slitna för det är väl självjusterande koppling på den där? (fjäder i slavcylindern)

Men då skulle det gå ännu lättare att få i växlarna tycker man.

På 940 vet jag att dragläget är nästan onomalt högt upp original, vet inte hur det är på 740 men borde väl vara samma lika så att säga.

En variant skulle väl vara om något är knas med tryckplattan eller lagret i svänghjulet som gör att ingående axeln på lådan/lamellen snurrar då du står still med kopplingen nedtryckt.

Lycka till.
Citera
2011-09-03, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av or99
När kopplingen "tar långt ut" menar du då att den tar högt upp? D.v.s. dragläget är nästan vid helt uppsläppt pedal? Om så är fallet så låter det ju absolut inte som det är luft i systemet p.g.a. läckande slavcylinder t.ex. Då blir det ju det motsatta.
Och om den tar högt upp så kan det mycket väl vara så att lamellerna är slitna för det är väl självjusterande koppling på den där? (fjäder i slavcylindern)

Men då skulle det gå ännu lättare att få i växlarna tycker man.

På 940 vet jag att dragläget är nästan onomalt högt upp original, vet inte hur det är på 740 men borde väl vara samma lika så att säga.

En variant skulle väl vara om något är knas med tryckplattan eller lagret i svänghjulet som gör att ingående axeln på lådan/lamellen snurrar då du står still med kopplingen nedtryckt.

Lycka till.

Den åker iväg när pedalen är som högst upp ja. Växlarna går knappt i, därav teorin på luften, lite som om kopplingen inte riktigt frikopplar pga bristande tryck.
Citera
2011-09-03, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pimpstarus
Den åker iväg när pedalen är som högst upp ja. Växlarna går knappt i, därav teorin på luften, lite som om kopplingen inte riktigt frikopplar pga bristande tryck.

Tar den högst upp är det illa med tanke på att den inte går att ställa in just den kopplingen.

Jag hade en 90a GLT 16Walve själv för 8 år sen och när lamellerna gick sönder på den så fastnade bara 2an rakt av och jag fick rycka ur den och sen bogserade vi bort den, jag märkte inget innan.´

OBS!! JO, Nu gissar jag att din bil är en 745 GLT 16Walve med ODlåda va?
Tänk på att 16Walve och TIC på 90ans volvo 740 har en specifik koppling OM du måste byta lameller, Sätter du dit en koppling till en vanlig 90a så kan den vara slut på 1000 mil.

Ska försöka minnas mer ang cylindern...

Hoppas det fixar sej, skriv gärna en update. All Lycka
Citera
2011-09-03, 19:54
Medlem
Ta en titt på slavcylindern, mer eller mindre standard att fästet spricker pga att sprängkåpan är i Alu och cylindern i Stål.
Då flyttar sig cylindern helt enkelt och samma fenomen uppstår som när en Wire sträckt sig eller att cylindern läcker.
Citera
2011-09-03, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutsteg
Tar den högst upp är det illa med tanke på att den inte går att ställa in just den kopplingen.

Jag hade en 90a GLT 16Walve själv för 8 år sen och när lamellerna gick sönder på den så fastnade bara 2an rakt av och jag fick rycka ur den och sen bogserade vi bort den, jag märkte inget innan.´

OBS!! JO, Nu gissar jag att din bil är en 745 GLT 16Walve med ODlåda va?
Tänk på att 16Walve och TIC på 90ans volvo 740 har en specifik koppling OM du måste byta lameller, Sätter du dit en koppling till en vanlig 90a så kan den vara slut på 1000 mil.

Ska försöka minnas mer ang cylindern...

Hoppas det fixar sej, skriv gärna en update. All Lycka

Stämmer, 90a med overdrive.
Iaf, lyfte upp bettan i luften, kröp under började att lufta den, kom ut en del bubblor och fortsatte tills det bara kom olja. Drog igen nippeln, startade bilen och vips, växlarna gick i bättre! Inte som smör, men dom gick i alldeles fint och så tar även kopplingen (pedalen) i mitten nu istället för högst upp. Vet inte om det är någon läcka någonstans eller så, men kör på detta och blir det sämre igen så lämnar jag in den. Får ju tillbaka min 1000 lapp på kopplingskittet igen! Gött mos.

Citat:
Ursprungligen postat av boaormen
Ta en titt på slavcylindern, mer eller mindre standard att fästet spricker pga att sprängkåpan är i Alu och cylindern i Stål.
Då flyttar sig cylindern helt enkelt och samma fenomen uppstår som när en Wire sträckt sig eller att cylindern läcker.

Värt att kolla upp, danke. Bilen fungerar iaf nu som den gjorde från början!

Tack alla för hjälpen, mycket uppskattat.
Citera
2011-09-03, 23:24
Bannlyst
Härligt att höra. Snyggt jobbat. MVH Slutsteg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här