• 1
  • 2
2011-09-02, 10:43
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Går det ens? Är väldigt sugen på en bärbar dator och här inte råd att betala fulla summan direkt, är 19 år och har jobbat i två månader, varav fått min första lön och ökat kontrakt med 6mån, tjänar 12000 och cirka 4000 extra om någon jobbar helger vilket jag ibland måste, får jobba helg hela september om jag vill.

Är det kört? jag kan betala hela summan inom 2månader.
Citera
2011-09-02, 10:45
Medlem
callies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerschlaffse
Går det ens? Är väldigt sugen på en bärbar dator och här inte råd att betala fulla summan direkt, är 19 år och har jobbat i två månader, varav fått min första lön och ökat kontrakt med 6mån, tjänar 12000 och cirka 4000 extra om någon jobbar helger vilket jag ibland måste, får jobba helg hela september om jag vill.

Jag föreslår att du väntar i 2 månader. Satt för 4 månader sen och hade exakt samma sug som du, men la undan i 2 månader och slapp avbetalning. Skulder = ångest.
Citera
2011-09-02, 10:51
Medlem
SambalOeleks avatar
Om det bara rör sig om två månader är mitt tips att du väntar och köper kontant.

Ta det från en som upplevt båda sidor - det är roligare att spara först och köpa sedan, istället för tvärtom.
Citera
2011-09-02, 11:09
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callie
Jag föreslår att du väntar i 2 månader. Satt för 4 månader sen och hade exakt samma sug som du, men la undan i 2 månader och slapp avbetalning. Skulder = ångest.
Jo jag har klurat på detta också men är i rätt stort behov av en dator, såg också attention man på netonet kan påbörja en avbetalningsplan och gå in att betala fulla summan när man vill utan extra kostnader utom fakturaavgift osv.
Citera
2011-09-02, 11:10
Medlem
Citat:

Var smart och sätt dig inte i en skuldfälla på en gång. Ungdomar som du är dom som ökar mest hos kronofogden. Hamnar du där är det lätt att man tappar sugen. Det är inte värt det.

Sug på karamellen och spara ihop pengarna. Det går snabbare än vad du tror. Den datorn kommer att kännas som en våt dröm den dagen du cashat den och kan skryta för polarna att du äger den till 100%.
Citera
2011-09-02, 11:42
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davoodo
Var smart och sätt dig inte i en skuldfälla på en gång. Ungdomar som du är dom som ökar mest hos kronofogden. Hamnar du där är det lätt att man tappar sugen. Det är inte värt det.

Sug på karamellen och spara ihop pengarna. Det går snabbare än vad du tror. Den datorn kommer att kännas som en våt dröm den dagen du cashat den och kan skryta för polarna att du äger den till 100%.
förstår bara inte hur jag kommer att skuldsätta med genom att ta en avbetalning i två månader och kanske tom inom två månader redan kunnat betala av hela beloppet. Det är bara att detta kryper i fingrarna efter en dator just nu.

läs mitt förra inlägg.
Citera
2011-09-02, 11:45
Medlem
Är du tillsvidareanställd? Vad är uppsägningstiden från arbetsgivarens sida? Är den två veckor skulle jag bestämt avråda dig från att låna pengar om du inte har en backupplan om arbetsgivaren säger hejdå till dig.
Citera
2011-09-02, 12:37
Medlem
Conceptions avatar
Har du en uppsägningstid på en månad minst och är tämligen säker på att du kommer att få behålla jobbet i minst 2 månader till så tycker jag det är ok att köpa en.

Det finns räntefri avbetalning på upp till tre månader så kan du betala en dator på två månader så är det inga problem. Se bara till att du verkligen har disciplinen att betala av din skuld på två månader.

Jag köpte själv saker när jag fick mitt första jobb på avbetalning, ett hembiopaket plus platt-tv för 30000kr. Men då var jag 100% säker på att kunde betala av detta på tre månader och att hela lånet var räntefritt utan någon som helst uppläggningsavgift eller övrig fakturaavgift. Då sköt jag egentligen bara på min kontantbetalning tre månader och kunde därmed få lite ränta på de pengar jag annars skulle lagt kontant. Jag vet det inte är mycket men ändå, många bäckar små...
Citera
2011-09-02, 12:51
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galofix
Är du tillsvidareanställd? Vad är uppsägningstiden från arbetsgivarens sida? Är den två veckor skulle jag bestämt avråda dig från att låna pengar om du inte har en backupplan om arbetsgivaren säger hejdå till dig.
Har en månads uppsägningstid, och jag kommer få vidare anställning efter min prov period gått ut det är jag helt säker på.
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Har du en uppsägningstid på en månad minst och är tämligen säker på att du kommer att få behålla jobbet i minst 2 månader till så tycker jag det är ok att köpa en.

Det finns räntefri avbetalning på upp till tre månader så kan du betala en dator på två månader så är det inga problem. Se bara till att du verkligen har disciplinen att betala av din skuld på två månader.

Jag köpte själv saker när jag fick mitt första jobb på avbetalning, ett hembiopaket plus platt-tv för 30000kr. Men då var jag 100% säker på att kunde betala av detta på tre månader och att hela lånet var räntefritt utan någon som helst uppläggningsavgift eller övrig fakturaavgift. Då sköt jag egentligen bara på min kontantbetalning tre månader och kunde därmed få lite ränta på de pengar jag annars skulle lagt kontant. Jag vet det inte är mycket men ändå, många bäckar små...
Okey vad bra! som jag sa så har jag en månad uppsägning och jag kommer lätt kunna betala av, bara det att jag inte har råd attention lägga ut så mycket direkt, men frågan är om jag får teckna en avbetalning?
Citera
2011-09-02, 13:06
Medlem
Citat:
förstår bara inte hur jag kommer att skuldsätta med genom att ta en avbetalning i två månader och kanske tom inom två månader redan kunnat betala av hela beloppet. Det är bara att detta kryper i fingrarna efter en dator just nu.

läs mitt förra inlägg.

Grejen är den att du tror nu att du kommer betala av det direkt men i verkligehten finns det mycket som tyder på att det inte blir så, nästa månad (när du tänkt betala av mycket) kommer antingen en extra räkning du inte varit beredd på eller hör en polare av sig och vill hitta på något kul och du tänker då att "vafan jag kan ju betala in lite nu och bara skjuta på det en månad så kan jag haka på" nästa eller näst nästa månad är det samma...vips har det gått ett gäng månader och du kanske inte får fortsätta på jobbet du ÄR inte garanterad förens du har papper påskrivet av alla inblandade!

Dessutom minskar man barriären till lån när man väl börjar lite framförallt desto yngre man är tror jag. Vilket i framtiden kan leda till bitter ekonomi. I din ålder vill/ska man inte ha fasta kostnader.
Citera
2011-09-02, 17:07
Medlem
SparkMans avatar
Fråga dig själv om det är du som vill äga datorn eller om du vill att banken ska äga datorn åt dig tills du är skuldfri.

Jag är en person som gärna slår mig på bröstet och stolt säger att jag faktiskt äger det jag "äger". För mig är det inte lockande att säga "jag äger bla bla bla... har bara ett par års avbetalningar kvar på det".
Citera
2011-09-02, 23:47
Medlem
qpXs avatar
Ta lån, börja bygg skulder i tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto