2011-12-13, 16:35
Timrå använder Sundsvall som farmarklubb. Nu verkar det som att modo använder Timrå som farmarklubb. Molinder,Hedin,Hedman,Högström
Citera
2011-12-13, 16:45
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Det var ett försök till sarkasm.

Rönnqvists filosofi är det stora problemet för Luleå.

Stora problemet? Vi är nånstans på plats 6-10 vad gäller lönebudget men slutade fyra ifjol och spelade semifinal och ser ut att kunna hamna kring fjärdeplatsen i år också. Rönken är snarare en välsignelse för Luleå än något annat.

Men så är det ju, när Luleå var ett fattigt lag som krigade sig till slutspelsplats för att sedan åka ut direkt i kvarten. Ja då tyckte resten av hockey-Sverige att vi var charmiga eftersom vi inte var något hot. Nu, när vi faktiskt är på väg att bli ett topplag - det är då det börjar knorras och det ser jag bara som positivt. Alla får gärna tycka att vi spelar tråkigt - då har vi redan vunnit halva slaget.

När vi var som bäst så var vi som mest hatade.

Luleå Hockey mot resten av Sverige!
Citera
2011-12-13, 17:02
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swdrdz
Timrå använder Sundsvall som farmarklubb. Nu verkar det som att modo använder Timrå som farmarklubb. Molinder,Hedin,Hedman,Högström

Och djurgården använder modo?
Citera
2011-12-13, 17:29
Medlem
SnuFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Grejen är ju att Brynäs har mycket offensivt skickliga unga spelare som också är egna produkter. Du får säkert fyra såna spelare till priset av en landslagsman. Då är det ju klart att du kan spela offensivt och det med en beskedlig spelarbudget.

Vänta tills den dagen ni får ett glapp i nån av årskullarna och alla har dragit till NHL. Då ska du se att ni snabbt är tillbaka och spelar 0-4-1 igen.

På det första har du rätt, men jag tror ändå att Luleå kväver deras offensivare spelare som inte får spela ut sin roll, t.ex Harju. Rätta mig om jag har fel, men han har sett otroligt blek ut de matcher jag sett med Luleå i år. Nu ligger ni ändå 4, med en poäng efter Brynäs. Så jag antar att man inte kan gnälla på det. Men jag tror att förmågan finns att spela ett offensivare spel.

-

Man sparar otroligt mycket pengar på det ja, vart tror du att dom pengarna går när det blir "ett glapp"? Man värvar..

Bara för att man bygger sitt lag kring unga egna produkter så betyder inte det att laget är slut när dom drar.
Citera
2011-12-13, 17:57
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnuFF
På det första har du rätt, men jag tror ändå att Luleå kväver deras offensivare spelare som inte får spela ut sin roll, t.ex Harju. Rätta mig om jag har fel, men han har sett otroligt blek ut de matcher jag sett med Luleå i år. Nu ligger ni ändå 4, med en poäng efter Brynäs. Så jag antar att man inte kan gnälla på det. Men jag tror att förmågan finns att spela ett offensivare spel.

Vi är på tredje plats vad gäller skott på mål i hela Elitserien så allt snack om att Luleå spelar defensivt är bara okunnigt skitsnack. Problemet är att vi inte riktigt har någon bra playmaker och att vi har spelare som har svårt att gå in på kassen. Ändå finns ju uppenbarligen ambitionerna att anfalla när man ändå tar mycket avslut men som sagt - det här forumet håller ju tyvärr Tomas Ros-nivå på resonemangen. Den som vann var alltid bäst - den som gjorde mest mål var alltid offensivast.

-

Citat:
Man sparar otroligt mycket pengar på det ja, vart tror du att dom pengarna går när det blir "ett glapp"? Man värvar..

Bara för att man bygger sitt lag kring unga egna produkter så betyder inte det att laget är slut när dom drar.

Som sagt, en landslagsspelare är fyra gånger så dyr som en bra junior - minst dubbelt så dyr när vi snackar killar som gör sista året före NHL - typ Rundblad. Det är inte bara att värva.

I det långa loppet så måste lag som Brynäs, Skellefteå och Luleå växa ekonomiskt över lång sikt. Ni gjorde en vinst på 1,6 miljoner ifjol - det är på rätt väg men man skulle kunna önska att det var lite mer än så. Ska man tala om någorlunda stabilitet hos ett Elitserielag så ska man ha i runda slängar 20-25 miljoner undansparat för att klara av större svängningar. Och då talar jag inte i termer som att man äger några balkar i arenan för det köper du inga spelare för.
Senast redigerad av Kalle-Kotte 2011-12-13 kl. 18:01.
Citera
2011-12-13, 17:59
Medlem
Vinterijunis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Och djurgården använder modo?
Japp, vi är evigt tacksamma mot Dif
Hannula: Var rikitgt bra dom 10 sista matcherna
Danielsson: leder ES poängliga
Axelsson: Har dominerat sen han kom tillbaka från operationen
Kruger: Öser in poäng i j20
Citera
2011-12-13, 18:57
Medlem
--68--s avatar
Citat:
Det där tror jag inte på, då Brynäs som borde ha mindre eller ganska lika spelarbudget, spelar offensivt.

Luleås trupp skulle mycket väl kunna spela offensivt, men det är väl Rönnqvists filosofi som sätter stopp.

Luleå spelar inte direkt en publikfriande hockey, det spelar en så kallad dödgrävarhockey enligt mig. Defensivt kompakt försvarsspel ,dödgrävarhockey, som inte direkt är konstruktivt offensivt spel utan man bara väntar på motståndarnas misstag och kontrar.
När Luleå kommer på besök är det ju knappast fullsatt i Läkerolen..
Citera
2011-12-13, 19:08
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --68--
Luleå spelar inte direkt en publikfriande hockey, det spelar en så kallad dödgrävarhockey enligt mig. Defensivt kompakt försvarsspel ,dödgrävarhockey, som inte direkt är konstruktivt offensivt spel utan man bara väntar på motståndarnas misstag och kontrar.

Inte för att jag tycker att Brynäs heller direkt bjuder till på bortaplan. Enda lagen som kör när de gästar Delfinen är HV71 och framförallt Djurgården.
Citera
2011-12-13, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --68--

Är det någonsin fullsatt i Läkerolen?
Citera
2011-12-13, 19:22
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Inte för att jag tycker att Brynäs heller direkt bjuder till på bortaplan. Enda lagen som kör när de gästar Delfinen är HV71 och framförallt Djurgården.

Kör allt hehe. Du menar skjuta pucken på styrande spelare vid röd?

Förstår inte varför luleå folk ska försvara sitt spel, var nöjda att ni kör lite defensivt. Ni spelar ju bra och det fungerar bra. Säkert kommer ni vinna guld något år om Rönnqvist är kvar.

Hellre defensivt och vinster än offensivt och förluster.
Citera
2011-12-13, 19:28
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Förstår inte varför luleå folk ska försvara sitt spel, var nöjda att ni kör lite defensivt. Ni spelar ju bra och det fungerar bra. Säkert kommer ni vinna guld något år om Rönnqvist är kvar.

Hellre defensivt och vinster än offensivt och förluster.

Du vet att det där blir en motsägelse va? Du gav ju just en anledning till att just förvara sitt spel.
Citera
2011-12-13, 19:32
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamN
Är det någonsin fullsatt i Läkerolen?

Touché!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto