Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Massiva polisinsatser är alltid ett måste i riskmatcher.
Det är med andra ord inte hållbart, någonstans. Hur vi än gör så kommer det vara massiva polisinsatser på derbymatcherna. Vi får helt enkelt spela derbymatcherna utan bortapublik.
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy
Spot on! Ta senaste derbyt som exempel, det gick ju hur lugnt till som helst. Men problematiken då är ju att polisen klappar sig själv på axeln och säger att det var på grund av det stora pådraget som det inte hände något. Således så kommer det alltid vara ett enormt pådrag även om alla drägg skulle hålla sig undan.
Men det som gör mig mest förbannad i hela den här soppan är principen att polisen tar betalt för någoy vi redan finansierat genom skattepengar. Staten kan för i helvete inte skicka en nota för våldsmonopolet för att aik och DIF råkar vara aktiebolag.
Polisens närvaro är många gånger till det sämre. Klart det uppstår irritation i leden, när polisen gång på gång går lös på oskyldiga supportrar med batonger. Att polisen ställer sig helt oförstående till att det blir vilt slagsmål med polisen istället för med motståndarlagets firma är ju bara löjligt. Om polisen kunde uppträda proffesionellt så skulle det inte uppstå kaosartade scener efter varje match.
Vad jag ställer mig frågande till är - varför i helvete slipper musikfestivaler, arrangörsbolag och whatnot betala polisnota? Vad gör just fotbollsderbyn så speciellt? Om idioterna jämförde polisinsatsen under ett Tvillingderby, och insatsen under Peace & Love, så tror jag de skulle öppna ögonen lite.
Det jag blir något enormt förbannad på är ju att klubben har absolut ingenting att säga till om. AIK och DIF kan inte gemensamt gå ihop och säga att det behövs, säg en 100 poliser, någon/några hundar, och ingen jävla helikopter! Nej, det är polisen som får avgöra det hela, och givetvis kommer de då slussa över 5 gånger så mycket personal som egentligen behövs. Vi klubbar får bara böja oss fram och ta emot. Vart är logiken?