2011-09-02, 06:36
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
En hemlös man misshandlas av väktarna när han körs ut från tunnelbanan.

– De höll fast honom mot marken och bara matade slag med batongen, säger ett vittne.

Förbipasserande som reagerade rappades också med vapnet.

Nu åtalas en ordningsvakt för misshandel.

Enligt vakterna var den hemlöse känd för att bära kniv. Han blev aggressiv, viftade med armarna, ville inte gå ut och skrek åt dem.
De försökte boja honom, men han sparkade mot dem, bet en av dem i handen, grävde i sina fickor – kanske för att leta fram en kniv eller en kanyl.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13563151.ab
Nån som känner till mer om den här incidenten..
Måste ju vakterna få ta till batonger när dom vet att den där luffarn är känd bära kniv.
Aftonbladet vinklar ju det här som att det skulle vara synd om han, men t-banan är ju ett transportmedel, och inget härbärge för hemlösa..

Dom ggr jag vart ner till "Fjollträsk"har det varit fullt med knarkare, hemlösa och tiggare över allt i tunnelbanan, inte alls trevligt..
Så bra det finns anställt folk som ser till ta hand om buset..
Citera
2011-09-02, 06:51
Medlem
Inte mer än rätt att de pucklade på honom, däremot får man se upp så inte vakter använder brutalt övervåld som i Göteborg för några månader sen
Citera
2011-09-02, 06:54
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Nån som känner till mer om den här incidenten..
Måste ju vakterna få ta till batonger när dom vet att den där luffarn är känd bära kniv.
Aftonbladet vinklar ju det här som att det skulle vara synd om han, men t-banan är ju ett transportmedel, och inget härbärge för hemlösa..

Dom ggr jag vart ner till "Fjollträsk"har det varit fullt med knarkare, hemlösa och tiggare över allt i tunnelbanan, inte alls trevligt..
Så bra det finns anställt folk som ser till ta hand om buset..

Inte ens på den gamla goda medeltiden pryglade man folk lagligt utan rättegång och dom. Det kan kanske vara bra för dig att veta nästa gång du kommer till Fjollträsk, att individer som den väktaren inte diskriminerar så mycket vem han ska slå. Bonnläppar från bygden får däremot behandling mer diskret.

Det behövs väktare i tunnelbanan, vilket nog de allra flesta håller med om. Det här för nog i alla fall det goda med sig, att folk fattar att det finns de väktare som har som hobby att puckla på folk.
Citera
2011-09-02, 06:57
Medlem
145s avatar
Väktare misshandlar hemlös på Sergels Torg

Var inne nu på morgonkvisten på aftonbladets hemsida och på första sidan fanns en artikel om en misshandel utav en hemlös på Sergels Torg i Stockholm. Finns det någon som har hela filmen utav händelsen? Skulle vara rätt intressant och se hur hela spektaklet egentligen utspelade sig.

skall även varit personer som skall ha försökt att hjälpa denna människa från väktarna och även dem åkt på några rapp.

artikel:

Citera
2011-09-02, 07:01
Medlem
Hibbiscuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 145
Var inne nu på morgonkvisten på aftonbladets hemsida och på första sidan fanns en artikel om en misshandel utav en hemlös på Sergels Torg i Stockholm. Finns det någon som har hela filmen utav händelsen? Skulle vara rätt intressant och se hur hela spektaklet egentligen utspelade sig.

skall även varit personer som skall ha försökt att hjälpa denna människa från väktarna och även dem åkt på några rapp.

artikel:

Vilket vaktbolag är ansvariga för Sergels torg?
Citera
2011-09-02, 07:02
Medlem
Vakthoras avatar
Jag tror att jag pratat med vakten om just denna incident för ett tag sedan. Såvitt jag förstod det var det så att han var känd för att nära kniv och de hade vid tillfälle tidigare ( samma dag eller dagen före) beslagtagit en stor kniv på honom. När vakterna skulle avlägsna honom gjorde han motstånd och la sig ner på mage. Han stoppade sedan händerna innanför jackan som om han hade något där.
Vakten sa åt honom att visa händerna, varningar utfärdades men han vägrade. Vakten slog då med sin batong på personens lår ( vilket han har laga rätt till om en person utgör ett hot, han får slå tills hotet undanröjds). Personen vägrade visa händerna, vakten påpekade igen " visa händerna" han vägrade och fick ett slag igen.,. Denna sekvens pågick fram till att personen kunde gripas utan att vakten riskerade bli skuren av eventuell kniv.

Sedan med åskådare runt om är jag oklar vad som hänt. Men av erfarenhet vet jag att om en vakt är upptagen så är det alltid massa folk som skall lägga sig i runt om. Och en OV får enligt lag använda batongen på folk som inte backar undan när han beordrar dem. Alltså han han laga rätt att använda den på alla som skall fram och lägga sig i men som inte backar bort ifrån händelsen. Precis som polisen får.
Citera
2011-09-02, 07:17
Medlem
SithXMs avatar
Hoppas nån kan få tag i nån länk på filmen/filmerna
Senast redigerad av SithXM 2011-09-02 kl. 07:21.
Citera
2011-09-02, 07:21
Medlem
-Neverenough-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vakthora
Jag tror att jag pratat med vakten om just denna incident för ett tag sedan. Såvitt jag förstod det var det så att han var känd för att nära kniv och de hade vid tillfälle tidigare ( samma dag eller dagen före) beslagtagit en stor kniv på honom. När vakterna skulle avlägsna honom gjorde han motstånd och la sig ner på mage. Han stoppade sedan händerna innanför jackan som om han hade något där.
Vakten sa åt honom att visa händerna, varningar utfärdades men han vägrade. Vakten slog då med sin batong på personens lår ( vilket han har laga rätt till om en person utgör ett hot, han får slå tills hotet undanröjds). Personen vägrade visa händerna, vakten påpekade igen " visa händerna" han vägrade och fick ett slag igen.,. Denna sekvens pågick fram till att personen kunde gripas utan att vakten riskerade bli skuren av eventuell kniv.

Sedan med åskådare runt om är jag oklar vad som hänt. Men av erfarenhet vet jag att om en vakt är upptagen så är det alltid massa folk som skall lägga sig i runt om. Och en OV får enligt lag använda batongen på folk som inte backar undan när han beordrar dem. Alltså han han laga rätt att använda den på alla som skall fram och lägga sig i men som inte backar bort ifrån händelsen. Precis som polisen får.

Jag vet inte vad som har hänt här, men om man använder sig av batongen på ett sätt som uppfattas som misshandel och detta kommenteras av förbipasserande finns det knappast laga rätt att använda batongen på denne, polisen har inte heller en sådan "rätt" det handlar om att man har rätt att använda sig av batongen om andra mindre fysiska medel inte är tillräckliga, knappast att man har rätt att puckla på alla som kommer i närheten eller uttrycker åsikter.
Citera
2011-09-02, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakthora

Skönt o veta att även ni "hjälper" varandra
Citera
2011-09-02, 07:25
Medlem
epost72s avatar
Verkar lite som att incidenten är något överdriven, men en smula övervåld kan det nog ha varit.
Citera
2011-09-02, 07:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hibbiscus
Vilket vaktbolag är ansvariga för Sergels torg?

Samma som går i tunnelbanan
Citera
2011-09-02, 07:30
Medlem
I aftonhoran syns klart o tydligt 4 vakter.......måste ha varit en riktigt farlig hemlös
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in