• 1
  • 2
2011-09-02, 03:38
Medlem
Judeschweins avatar
Tja!

Jag vet bara vad spelet går ut på. Kan verkligen inte alla regler eller så där. Vet bara att man (i alla fall i Hold Em?) får två kort och sen ska man hålla på och försöka trolla medspelarna för att få så många marker som möjligt.
Ja... det var väl ungefär allting som jag vet om poker.

Men vad TROR NI, i allting jag har gjort i mitt liv så har jag gått in för det till 100% och struntat i allt som heter fritid för att nå ett mål jag verkligen vill nå.
Nyss fick jag en idé om att pokerproffs skulle bli min grej!
Eller är det kanske en dröm man bör lägga ner omgående? Men jag menar, om jag läser ca 20st pokerböcker (som anses vara ''the SHIT'', pokerbiblar typ) och spelar någon timme om dagen i ett eller två år, så bör man väl ha kunnat få det som krävs för att bli proffs? Eller?

Om inte, vad krävs då för att bli så bra så att man kan känna sig hyfsat säker på att dra in minst 25 000kr i månadens?

Vill inte höra något jävla tramstips om att det är bättre att jag satsar på ditten och datten istället, nu frågar jag ju om poker.
För övrigt mitt sista hopp i livet nu.
Citera
2011-09-02, 03:42
Medlem
Mäkis avatar
För det första så måste du gilla skiten, du kan inte bara spela poker för att du vill "BLI RIK SOM FAN FORT SOM FAN!!!!"

Du måste gilla att spela poker, du måste gilla spelet, du måste vilja bli bättre lika mycket som du vill kunna andas, du måste vara någorlunda smart, du måste första BRM, du måste förstå varians, du måste ha tålamod, du måste vara en vinnare i hjärtat, du får aldrig ge upp.

Skit fullständigt i böckerna, spela istället flera timmar per dag, och kolla videos, tipsar om bluefirepoker.com där Phil Galfond är instruktör, har fantastiskt bra videos där.

Lycka till.

EDIT; tro mig, jag vet vad jag pratar om, en gång hade jag så mycket pengar att jag trodde att jag aldrig skulle behöva jobba, jag kände mig oslagbar, kung över jorden, du ska aldrig få vatten över huvudet, alltid veta att du spelar poker för att tjäna pengar, spela inte om du inte kan tjäna pengar, spela inte mot bättre spelare utan anledning.
Senast redigerad av Mäki 2011-09-02 kl. 03:49.
Citera
2011-09-02, 03:54
Medlem
GlennGlenns avatar
Du kan lära dig allt om poker men ändå så kan det gå åt helvete. Det handlar om personlighet. Vissa har en personlighet som gör att man plussar och andra har det inte. Du får endast reda på det genom att testa.
Citera
2011-09-02, 04:01
Medlem
Psykologi, matematik, tålamod, ett ego större än kuken, även om du torskar några tusenlappar ska du ändå vara bäst i världen, eller iaf spelat för att bli bättre, aldrig ge upp, du behöver ha sjukt många egenskaper som gör att många inte passar som poker spelare. Dock att du statsat 100% innan är +

Inlägget Mäki skrev var bra, skulle tipsa dig till att lära dig spelet, många timmar för att lära dig, böcker funkar fint! Bara du får tag på rätt böcker, sen ska du lära dig den stilen du vill och klarar spela, och efter det vore det kanske klokt med en coach, Mäki kanske är frivillig?

Sen är ett tips att satsa på live poker istället för nätet då det är svårt motstånd, folk med programm som kartlägger ditt spelande och så, live går segare men många ser det som trevligare och värdet kan du hitta lättare.. Men då måste du träna upp dig så du kan spelet först eller ja, så du inte sitter och skakar vid AA tex

Lycka till! -Liquid.
Citera
2011-09-02, 04:25
Medlem
smutsomirs avatar
Böcker är skit? What? Knappast. Du kan spara mycket slantar på att läsa böcker. Kan bli kostsamt att enbart spela utan att läsa. En kombination av de båda är nog att rekommendera. Men du ska veta att det inte är lika lätt att vinna pengar idag som för säg 5 år sedan. Har blivit mycket tuffare konkurrens nu. Finns hajar på nästan alla nivåer nu för tiden. Mitt tips till dig är spela efter din egen förmåga.
Citera
2011-09-02, 04:43
Medlem
Skitenkelt, alla hobbyspelare du känner är såklart vinnande i längden? Inte så mycket svårare att bli proffs isåfall...
Citera
2011-09-02, 06:54
Medlem
Trillskes avatar
Är fortfarande en marknad som inte har kommit ikapp sig själv, så man kan väl säga som så att det är mycket lättare än det mesta annat. Merparten av alla pokerspelare får fortfarande sina pengar ifrån det faktum att folk de spelar mot är bedrövligt dåliga, inte att de själva är ett dugg kompetenta.

Samtidigt är branschen helt utan sammarbete, subventioner, kompromisser... Du är mer ensamt ansvarig som pokerspelare än som kvällstids telemarketer på ett callcenter. Det ställer krav på annat än ämneskompetens, och själv skulle jag sammanfatta det hela med att om du inte tycker det är roligt - så det blir sin egen drivkraft - så går det åt skogen.
Citera
2011-09-02, 07:36
Medlem
blatteman1s avatar
Proffs vet jag inte om jag är, men jag har dragit in ca 2000$/månaden sen jag började plugga.
det är nog rätt så enkelt enligt mig, det finnns tillräckligt med fiskar för att göra det till en enkel syssla.

Jag spelar för övrigt sng/turneringar i turboformat.
Denna typ av poker är väldigt enkel eftersom blindarna oftast är höga gentemot din stack, vilket begränsar dina drag alternativ.
Citera
2011-09-02, 08:42
Medlem
Jimmits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judeschwein
Om inte, vad krävs då för att bli så bra så att man kan känna sig hyfsat säker på att dra in minst 25 000kr i månadens?
Du måste dra in betydligt mer än 25k/månad om du vill leva stabilt som proffs. Kom ihåg att det är du själv som ska pröjsa pension etc.

Mvh en microgrinder
Citera
2011-09-04, 19:48
Medlem
slipperyBalloons avatar
Du blir liksom inte automatiskt bättre ju fler pokerböcker du läser. Det hela handlar egentligen om att tillslut, när man spelat ett bra tag och upplevt många olika situationer, så kommer man (förhoppningsvis) in i rätt tänk. När du kommit in i det tänket börjar den svåra uppgiften, att bli riktigt bra/vinnande. Flera av dom bästa highstakesproffsen har aldrig rört en pokerbok i sitt liv.

Om du inte spelat Hold Em speciellt mycket innan så är det garanterat svårare att bli vinnande än vad du tror, finns väl en siffra som säger att 5% av alla pokerspelare är vinnande i längden. Jag verkar tillhöra dom 5% i och med att jag länge gått stabilt uppåt, men inte fan känns det som att jag skulle kunna leva på poker i dagsläget. Så där får du skära ner den siffran ytterligare.
Senast redigerad av slipperyBalloon 2011-09-04 kl. 19:51.
Citera
2011-09-04, 20:53
Medlem
iochmed att online poker är riggat så kommer du förmodligen aldrig att tjäna pengar på det.
Citera
2011-09-04, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davve123
iochmed att online poker är riggat så kommer du förmodligen aldrig att tjäna pengar på det.

this is what losing players actually believe
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in