2011-09-02, 00:54
Medlem
gavlips avatar
Jag är skriven på ett ställe och jobbar flera hundra kilometer därifrån. Tydligen får man göra avdrag för en resa fram och tillbaka till "hemorten" per vecka. Varje resa fram och tillbaka med tåg kostar runt 1200. Det skulle innebära att jag kan dra av 4800 i månaden. Kan det verkligen vara rimligt?

Anta att jag drar av för resorna behöver jag då presentera några bevis för att jag faktiskt har genomfört dessa resor? Hur stor uppskattar ni risken att jag kommer behöva presentera kvitto på att jag faktiskt har rest?

För övrigt ser jag här en möjlighet att kunna jävlas med myndigheterna; om jag köper resorna och får kvittona så kan jag dra av dessa resor istället för att betala pengarna i skatt. Istället för att myndighetsapparaten får pengarna så kan jag slänga dem i sjön genom att generera en tom sittplats på ett tåg eller flygplan vilket känns mycket bra.

Synpunkter på detta?
Senast redigerad av gavlip 2011-09-02 kl. 00:56.
Citera
2011-09-02, 05:23
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
För övrigt ser jag här en möjlighet att kunna jävlas med myndigheterna; om jag köper resorna och får kvittona så kan jag dra av dessa resor istället för att betala pengarna i skatt. Istället för att myndighetsapparaten får pengarna så kan jag slänga dem i sjön genom att generera en tom sittplats på ett tåg eller flygplan vilket känns mycket bra.

Synpunkter på detta?

Nej inga synpunkter förutom att du betalar bra mycket mer än vad du får tillbaka på skatten. Så kör på och lycka till med att slösa pengar.
Citera
2011-09-02, 13:17
Medlem
Citat:

Synpunkter på detta?

Du skulle också löneförhandla om lägre lön eller kortare arbetsdagar. Och på så sätt få en lägre inkomst vilket genererar mindre skatt till staten.
Citera
2011-09-03, 09:51
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nej inga synpunkter förutom att du betalar bra mycket mer än vad du får tillbaka på skatten. Så kör på och lycka till med att slösa pengar.

Kan man inte dra av 100% av hemresekostnaden?
Citera
2011-09-03, 10:15
Medlem
Citat:
Kan man inte dra av 100% av hemresekostnaden?

du drar ju av 100% av kostnaden, men slanten du får tillbaka motsvarar ju bara vad du betalar i skatt.

säg du drar av 1000 kr i resor.
1000 kr dras då bort från din bruttoinkomst och du får igen vad du skulle pyntat i skatt = runt 30% för en normalinkomsttagare.
Citera
2011-09-03, 17:28
Medlem
sephines avatar
Ha ha, varför spelade ni inte bara med i tråden?
Hade ju blivit till en obetalbart bra tråd runt april nästa år....
Citera
2011-09-04, 10:51
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ha ha, varför spelade ni inte bara med i tråden?
Hade ju blivit till en obetalbart bra tråd runt april nästa år....

Jo det hade det som tur är så blir det inte så.
Citera
2011-09-04, 11:01
Medlem
sephines avatar
Citat:
Jo det hade det som tur är så blir det inte så.

Det var ju skönt att du fick klart för dig vad som gäller.
Att försöka sig på att jävlas med myndigheter bara för att brukar f.ö. inte vara något att rekommendera.
Citera
2011-09-04, 11:12
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Att försöka sig på att jävlas med myndigheter bara för att brukar f.ö. inte vara något att rekommendera.
Jo det är det fler borde göra det så hade vi haft ett bättre samhälle.
Citera
2011-09-04, 12:49
Medlem
Citat:
Jo det är det fler borde göra det så hade vi haft ett bättre samhälle.

hade vi haft ett bättre samhälle om fler hade jävlats med myndigheter ?
du får gärna utveckla det tack!

snarare vi hade sluppit en massa skatt som går åt för att kontrollera massa fusk
Citera
2011-09-06, 01:49
Medlem
Citat:
Jag är skriven på ett ställe och jobbar flera hundra kilometer därifrån. Tydligen får man göra avdrag för en resa fram och tillbaka till "hemorten" per vecka. Varje resa fram och tillbaka med tåg kostar runt 1200. Det skulle innebära att jag kan dra av 4800 i månaden. Kan det verkligen vara rimligt?

Anta att jag drar av för resorna behöver jag då presentera några bevis för att jag faktiskt har genomfört dessa resor? Hur stor uppskattar ni risken att jag kommer behöva presentera kvitto på att jag faktiskt har rest?

Synpunkter på detta?

Gå in på skatteverket och läs på lite. Men för att hjälpa dig lite.

Säg att du jobbar 10 månader 10x4800=48000

48000-10000(grundavdrag)=38000

38000x 0,3 (30%)=11400

Du får alltså 11400 i fickan för avdragen.

Skatteverket kan kolla upp dig och kräva kvitton från dig, det kollar dig ofta första gången du gör reseavdrag....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in