Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2011-09-14, 18:27
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vic187
Jag såg att det fanns en liknande tråd i Ekonomi, men skulle vilja göra en ur ett filosofiskt perspektiv också.

Pengar är i princip allt som har någon betydelse i dagens samhälle, kom inte och säg att det inte är så.
Det är inte så. Finns andra saker som har betydelse.

Citat:
Hur blev ni uppfostrade? Föräldrarna säger väll oftast "skaffa ett bra jobb och tjäna mycket pengar" Hur många säger så här " Skaffa ett jobb som du trivs med även fast det inte är så bra betalt"

Dåligt argument men ni kanske förstår vad jag menar?
Ja, dåligt argument, du kanske har blivit uppfostrad så men jag har det inte, och jag känner faktiskt inte någon som har blivit uppfostrad så med någorlunda medmänskliga föräldrar.

Citat:
Nu till saken

Vår jord håller sakta men säkert på att förinta sig själv
Fel, vi är snarare en fara för oss själva än för vår planet. Jorden överlever (eller rättare sagt, livet på jorden) vilken katastrof som helst, eller nja nästan om inte en fet asteroid förstör allt liv, men allt som människan ställer till med.

Citat:
Va tycker ni om detta?
Det är teoretiskt möjligt, men hur skulle det se ut i praktiken?

Diskutera!

Mats

Flummig text/trötthet

Ja det är nog teoretiskt möjligt men vi är för beroende av det system vi lever i nu, det skulle krävas väldigt drastiska förändringar i vårt levnadssätt för att kunna gå tillbaka till samhälle utan pengar.
Citera
2011-09-14, 19:44
Medlem
edgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MontyBurns
det här jasplanet finns inte för det behövs inte!

Klart vi kommer behöva stridsflyg. Hur ska vi annars försvara våra råvaror mot banditer och rånare som är för lata för att jobba?
Citera
2011-09-14, 21:45
Bannlyst
Tyvärr låter det som vänsterpropaganda som jag inte köper. Om man tar bort pengar så kommer snart att någon annan sorts byteshandel ske. Typiskt vänstern att sitta och glorifiera någon jävla Utopi som knappast kan bli verklighet. Hoppas ni as åker ut från riksdagen nästa val.
Citera
2011-09-14, 22:34
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edgy
Klart vi kommer behöva stridsflyg. Hur ska vi annars försvara våra råvaror mot banditer och rånare som är för lata för att jobba?
Se mina tidigare poster.
Citera
2011-09-16, 09:25
Medlem
Vi är förmodligen på väg dit. Pengar skapas främst genom lån och ingen vill låna ut pengar om inte ekonomin kan växa. Och världens ekonomi kan inte växa utan mer och mer olja. Det verkar som att marknaden börjar inse det.
Så antingen krymper ekonomin kontrollerat från politiska beslut eller istället av kollaps och svält.
Citera
2011-09-16, 23:49
Medlem
QkNNs avatar
Man blir inte ett dugg rikare om man har pengar på kontot och får 3% ränta, eftersom att pengarna blir
mindre värda varje år. Därför det är ränta på pengarna.

Aja till saken, de är precis så det är! om du går omkring och har ångest över att bli du inte är miljonär
så har du problem som kanske är lite djupare än just pengar i sig. alla i hela världen (nästan) jobbar tillsammans, pengar är bara som sagt en pappersbit som
lurar folk som är omotiverade att jobba. För seriöst, hur många igentligen orkar bry sig om att bli miljonär
och går och tänker när dom går till jobbet, fan idag ska jag tjäna fett med caaaaaash.. bara en lossas dröm som samhället har bjussat på.

världen är vad du gör den till.
Citera
2011-09-18, 03:53
Medlem
Man kan ju förfan inte jobba gratis och ge bort saker för att inte vara "girig". Det handlar om att ha det drägligt och ge sina nära trygghet.

Att vi i Sverige har det bra och inte "känner" misärerna som kretsar runt om oss säger inte att vi är giriga, vi känner inte allt det dåliga som finns bortom våran vardag.

Byteshandel är samma system som det vi har idag, dock så är ett "penga-system" mindre resurskrävande och mer säkert än att vara på resande fot med allting man äger.
Citera
2011-09-18, 07:13
Medlem
liffens avatar
På något sätt behöver vi tala om för tillverkare vad de skall tillverka. Det kan vi göra genom att köpa deras produkter och betala med pengar. I planekonomier försökte man i stället centralt bestämma vad som skulle produceras och dela ut det till folket oavsett om de ville ha det eller ej. Knappast någon succe.

Pengar som begrepp är något vi alla känner till och kan använda men visst finns det mycket att fundera kring när det gäller hur vi kan och bör använda pengar.
Senast redigerad av liffen 2011-09-18 kl. 07:14. Anledning: Stavfel
Citera
2011-09-18, 13:46
Medlem
rottenbones avatar
se: http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w

Men människan kommer aldrig kunna ändra sig.

Fick jag jobba som smed och bara byta verktyg och grejs mot kött o.dyl. skulle jag vara jävligt nöjd, men men.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in