• 1
  • 2
2011-09-02, 00:04
Medlem
Jag såg att det fanns en liknande tråd i Ekonomi, men skulle vilja göra en ur ett filosofiskt perspektiv också.

Pengar är i princip allt som har någon betydelse i dagens samhälle, kom inte och säg att det inte är så. Alla vill ju tjäna pengar på något sätt, de flesta vill bli "rika". Vad man definierar med rik låter jag dock vara osagt. Pengar är bara en siffra på ett papper enligt mig. De rika vill bara bli rikare och de fattiga vill också blir rikare, men nu är vår ekonomi uppbyggd på ett sånt absurt sätt att de fattiga kommer endast att bli fattigare, och de rika kommer bli rikare.

Ex.
Fattig lånar 500.000 på banken med 3% ränta

Rik har 500.000 på banken i ett "sparkonto" med 3% ränta

Den fattige hjälper alltså den rike att bli ännu rikare?

Hur blev ni uppfostrade? Föräldrarna säger väll oftast "skaffa ett bra jobb och tjäna mycket pengar" Hur många säger så här " Skaffa ett jobb som du trivs med även fast det inte är så bra betalt"

Dåligt argument men ni kanske förstår vad jag menar?

Nu till saken

Vår jord håller sakta men säkert på att förinta sig själv, vi slösar mycket energi, vi slösar energi, vi slösar råvaror, vi slösar "pengar", vi slösar helt enkelt mycket. Hur skulle då ett samhälle som är helt baserat på råvaror fungera? Dvs ingen jobbar, de som vill jobba får jobba gratis när de vill. Vårat samhälle skulle då vara fritt från "ångesten" som folk får pga att de tänker på att de inte har några pengar. Vi skulle få slut på brottsligheten då de inte lönar sig att vara "fattig" eller "rik" då dessa begrepp inte skulle existera. Svälten skulle inte försvinna helt men väldigt mycket. Glädjen som skulle finnas av att bara njuta av de som livet har att bjuda på, självklart skulle det finnas sjukhus etc etc men de som jobbar där är där för att de verkligen gillar att lära sig och att jobba. Man får ingen lön utan man har fester och har roligt tillsammans med andra istället. Det kanske är svårt att se på det sättet nu. Men tänk er att vi slår sönder alla stora städer i hela världen börjar bygga nya "städer" utan pengar, vi har robotar som gör jobbet på princip allt. Det är massa saker som bara skulle bli bättre om det inte fanns en värld utan pengar.

Va tycker ni om detta?
Det är teoretiskt möjligt, men hur skulle det se ut i praktiken?

Diskutera!

Mats

Flummig text/trötthet
Senast redigerad av Vic187 2011-09-02 kl. 00:09. Anledning: trött
Citera
2011-09-02, 00:09
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Man brukar ju säga att pengar är ett nödvändigt ont. Pengar för mycket skit med sig, men att återgå till byteshandel är nog inte aktuellt.

Tanken är ju dock god, frågan är bra om det kan realiseras. Vem skall fixa mat åt alla till exempel?

Störde mig lite på din fråga angående uppfostran. Jag är helt säker på att de flesta föräldrarna vill se sina barn lyckliga och arbetandes med något de gillar, och inte ett jobb de hatar men som drar in cash.
Citera
2011-09-02, 00:22
Medlem
Teoretiskt är det möjligt ja, Vi har i princip haft detta system en gång i tiden då människan levde i jägar-samlar samhällen, men sen ska man också se på människans natur, jag personligen ser det ur den realistiska skolans perspektiv där man anser att människan är girig av sig, vi människor nöjer oss inte med det lilla vi har utan vi måste alltid sträva efter mer.

Om samhället skulle vara uppbyggt på ett ge och ta system skulle det alltid finnas folk som vill ha mer än den andre, hur skulle samhället fungera då? I princip hade det sett ut som det ser ut idag tror jag, men det är bara min åsikt det.
Citera
2011-09-02, 00:24
Medlem
Jo det är klart att de vill se sina barn lyckliga. Men på något sätt så tvingas ju ändå "barnen" till att försöka tjäna så mycket pengar så att den kan leva lyckligt.

Jag har aldrig hört en vuxen person säga, "Bara du är lycklig så är jag nöjd" Men det är kanske för att jag lever i ett sådant samhälle där man måste ha "pengar" för att "bli" något. Jag själv vill ha ett jobb jag TRIVS med och som gör att jag kan leva bra. JAg kan ju inte leva bra på ett dåligt jobb. De flesta med dåligt jobb brukar alltid säga att de önskar att de hade mer pengar.

Ursäktar om jag störde dig.

Men om nu pengar inte skulle finnas så skulle de som vill kunna utbilda sig, det är vetenskapligt bevisat att sann motivation inte drivs med pengar. Om man skulle ta en grupp volontärer som skulle göra en viss sak, så skulle den lösningen bli bättre än om man valt att ge en stor belöning till den som kommer på bäst idee.

Jag menar inte att vi ska gå tillbaka till byteshandel men allt produceras per automatik dvs styrs med datorer, etc. Förrutom de som vill göra något, de arbetar självklart så mycket de vill.

Vad gör vi nu T.ex? Vi sitter och "umgås" framför TVn och underhåller oss därigenom. Tänk vad mycket gratis saker som man kan göra ute som man inte gör bara för att man är för bekväm för att gå utanför dörren om det är lite regn eller mulet. Spela tennis, basket, bandy, dansa, fiska, finns massor. Men istället så sitter vi i princip och blir hjärntvättade utav Television (reklam var 10:nde minut) Vilka bestämmer hur vi ska klä oss? Vilka bestämmer vad vi ska äta? Vilka bestämmer hur vi ska se ut? Jo media, media är sjukt. Det är omedvetet för oss konsumenter men medvetet för producenterna.

Jag ingår i detta som jag själv beskriver som "för bekvämt"
Citera
2011-09-02, 00:24
Medlem
nextdays avatar
Fin tanke, men det skulle aldrig funka i praktiken. En värld utan girighet, tjuvar mm kommer aldrig finnas. Människan kommer alltid vara egoistisk och förstöra för andra. varje val människan gör är för att gynna sig själv, sen spelar det ingen roll om man gör det på någon annans bekostnad eller inte. Men jag håller med dig, det skulle vara en fin värld utan pengar
Sen finns det ju mindre byar som lever i pengarfria samhällen. man blir ju lite sugen att flytta till en sån by.
Citera
2011-09-02, 00:31
Medlem
Det är mycket som fungerar i teorin men som faller i praktiken.
Mycket pengar = makt.
Om man bara skulle ta bort pengar skulle folk hitta andra saker som är väldigt efterfrågat och värdefullt och på så sätt skaffa sig makt och styra och ställa som det passar dom.

Folk är i generellt sätt för giriga, det jag menar är att jag tror inte att det finns många som skulle kunna tänka sig knega utan att få betalt - jag skulle iaf inte.

Fin tanke men tyvärr bara ännu en utopi som aldrig kommer uppnås
Citera
2011-09-02, 00:36
Medlem
Denoms avatar
Samhället har kommit såpass långt att pengar bara är en enklare form av byteshandel. Tar du bort valutorna vi har idag kommer nya ersätta dem, de kommer aldrig försvinna.
Citera
2011-09-02, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unclerunkel
Det är mycket som fungerar i teorin men som faller i praktiken.
Mycket pengar = makt.
Om man bara skulle ta bort pengar skulle folk hitta andra saker som är väldigt efterfrågat och värdefullt och på så sätt skaffa sig makt och styra och ställa som det passar dom.

Folk är i generellt sätt för giriga, det jag menar är att jag tror inte att det finns många som skulle kunna tänka sig knega utan att få betalt - jag skulle iaf inte.

Fin tanke men tyvärr bara ännu en utopi som aldrig kommer uppnås

Jag personligen skulle kunna arbeta med det jobbet som jag själv valt att arbeta med för att jag tycker det är intressant gratis. Jag känner även flera andra personer som brukar göra som mig åka och jobba som volontär arbetare i olika delar i världen. Känslan av att hjälpa någon annan är enormt mycket bättre än löningsdagen. om jag visste att jag hjälpte dessa människor samtidigt som jag lever bra, njuter av livet, röker min joint, dricker min öl, äter närproducerd mat.

Såg en sak som jag la märke till på Ica, jag köpte en färdig macka den var gjord i Tjeckien.. Vafan

Kan väll lika gärna köpa en färdig macka som är gjord i sverige, men då kostar den ju betydligt mycket mer också.. Det är ju sjukt.
Citera
2011-09-02, 09:21
Medlem
InfectedM-s avatar
Har tänkt exakt samma sak!

Det borde fungera, jag menar mat och sådant framställer man väl av naturliga medel och djur osv. Om det skulle funka så skulle det nog vara det ultimata samhället.
Citera
2011-09-03, 00:23
Medlem
MontyBurnss avatar
Gillar tanken och tänker den ofta själv. Men först krävs att man släpper behovet av att ha mer än man behöver och inser att man inte blir gladare av att bunkra upp och vara egoistisk.

Jag skulle vara mer motiverad att jobba om jag visste att det bidrog till andras och min egen frihet och lycka än att dra in enorma vinster till eliten i världen.

Dock tror jag tiden då vi tvingas till ett nytt system är nära, det vi har fungerar inte. Skulle det gjort det så skulle det ju fungerat!
Citera
2011-09-03, 00:55
Medlem
Säger som ett antal andra här att jag har haft samma tanke, och kunde människan leva så tror jag att vi överlag hade varit mycket lyckligare.
Dock är det också så som andra har sagt att människan (och egentligen i princip allt animalt liv vi känner till) är ett mycket girigt släkte, som inte nöjer sig med det som finns utan hela tiden strävar efter mer, vilket har varit till stor hjälp för länge sedan när vi behövde den instinkten för att överleva. Numera är denna instinkt jävligt onödig, och för bara med sig hat, olycka och en ständigt växande hunger efter mer pengar.

Jag läste en tråd någonstans här på flashback för ett tag sen (kanske här på filosofiforumet :P) där TS, och flera berättade att de hade gjort sig av med i princip allt de ägde, och numera kände sig mycket friare och lyckligare. Så frågan är, om vi hade lyckats övertyga världen om att det var så, hade vi kunnat bygga upp ett nytt samhälle utan pengar?
Skulle dock gissa på att det blir ganska svårt att få världen att förstå tanken, speciellt eftersom att resurserna faktiskt inte räcker till alla, så många som vi är på jorden nu...
Citera
2011-09-03, 01:05
Medlem
Så man slösade inte när saker är gratis, som t.ex i USSR med gratis lokaltelefoni? Nej, helt fel, om något är värt något så slösar man mindre med det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in