Hej flashback!
Har lite funderingar ang. vilka rättigheter man har som svensk om man bor och arbetar i danmark. Kan man få någon form av ersättning från Sverige eller liknande?
Jag har också funderat lite kring skatten i Danmark. Är det någon som vet exakt vad den ligger på för en Svensk? Har fått höra olika saker från alla på jobbet här i Danmark. Vissa säger att man har 3000dk varje månad som är skattefritt och sedan betalar man 40% i skatt. Vissa säger att man kan få ett s.k. frikort vilket gör att man slipper skatta på de första 33 000dk man tjänar för att sedan skatta nånstans vid 39% efter det. Men eftersom att jag bara har pratat med danskar så vet jag inte vad som gäller för en svensk. Om det är annorlunda för oss eller om vi har exakt samma som danskarna.
har tidigare hört att man kan gå under artistskatt om man är proffessionell idrottsutövare i Danmark. Jag och mina två polare spelar innebandy där, men det kanske inte räknas som en proffessionell idrott?
Anledningen till att jag frågar detta är att jag och mina två polare har insett att vi kommer få det ganska svårt att få det att gå ihop ekonomiskt tack vare den höga skatten i danmark.
Tacksam för svar!