Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-01, 14:59
  #1
Medlem
Besvärjarens avatar
God dag gamers, behöver er hjälp med en sak, tackar här i förväg för eventuell hjälp: tack så mycket!!

Som ett stor Grandia fan måste jag nu tvingas till och skaffa en US-ps2 för att spela 2 av de senaste utgåvorna i Grandia-serien, men hur exakt fungerar det med PAL vs NTSC koppling på TV:n, vad behöver jag??
Jag har en nyare Sharp, med en hel massa ingångar bakpå, 2 scart, 2 HDMI, 1 antenn, AV IN/ S-video, 1 VGA, + en massa andra flerfärgade(röd/grön mm) ingångar märka med Component och bokstäverna Y PB PR i rad, och L R bredvid.

Och fungerar svensk strömkabel till US-PS2 ?


/tack för eventuell assistans.
__________________
Senast redigerad av Besvärjaren 2011-09-01 kl. 15:02.
Citera
2011-09-01, 15:36
  #2
Medlem
Worfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
God dag gamers, behöver er hjälp med en sak, tackar här i förväg för eventuell hjälp: tack så mycket!!

Som ett stor Grandia fan måste jag nu tvingas till och skaffa en US-ps2 för att spela 2 av de senaste utgåvorna i Grandia-serien, men hur exakt fungerar det med PAL vs NTSC koppling på TV:n, vad behöver jag??
Jag har en nyare Sharp, med en hel massa ingångar bakpå, 2 scart, 2 HDMI, 1 antenn, AV IN/ S-video, 1 VGA, + en massa andra flerfärgade(röd/grön mm) ingångar märka med Component och bokstäverna Y PB PR i rad, och L R bredvid.

Och fungerar svensk strömkabel till US-PS2 ?


/tack för eventuell assistans.

De flesta tv-apparater sedan 90-talet har stöd för både PAL och (U/J)NTSC, på ett eller annat sätt, t.ex genom "PAL-60". Kolla tevens manual, men jag har svårt att se att det kommer vara några problem.
Citera
2011-09-01, 15:46
  #3
Medlem
Besvärjarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worfen
De flesta tv-apparater sedan 90-talet har stöd för både PAL och (U/J)NTSC, på ett eller annat sätt, t.ex genom "PAL-60". Kolla tevens manual, men jag har svårt att se att det kommer vara några problem.
Så du tror att den vanliga scarten funkar med US-ps2 om jag bara ändrar något i TV:s meny?
Jag ska leta upp boken till TV och se.
Citera
2011-09-01, 16:14
  #4
Medlem
Worfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
Så du tror att den vanliga scarten funkar med US-ps2 om jag bara ändrar något i TV:s meny?
Jag ska leta upp boken till TV och se.

Tror inte ens du kommer behöva ändra något...
Citera
2011-09-01, 16:18
  #5
Medlem
Besvärjarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worfen
Tror inte ens du kommer behöva ändra något...
OK, jag kommer köpa en US-ps2 till varje pris, så vi får se, om det inte funkar väcker jag den här tråden, och andras tankar/erfarenheter välkomnas.

Och strömkabeln, är det samma ingång på us-ps2 som på en svensk så jag kan bruka en av mina och är det olika ampere/watt osv?
Citera
2011-09-01, 16:53
  #6
Medlem
Worfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
OK, jag kommer köpa en US-ps2 till varje pris, så vi får se, om det inte funkar väcker jag den här tråden, och andras tankar/erfarenheter välkomnas.

Och strömkabeln, är det samma ingång på us-ps2 som på en svensk så jag kan bruka en av mina och är det olika ampere/watt osv?

Lär väl vara samma ström internt, så så länge AC/DC-convertern inte sitter inne i lådan, vilket jag har för mig den inte gör, så bör det inte vara några som helst problem.
Citera
2011-09-01, 18:48
  #7
Medlem
Ufojesuss avatar
Förstår dock inte varför du ska köpa ett amerikanskt PS2 när det går att spela amerikanska spel på PAL-enheter utan att ens modifiera maskinen om man inte har absolut senaste modellen.

Citat:
Ursprungligen postat av Worfen
Lär väl vara samma ström internt, så så länge AC/DC-convertern inte sitter inne i lådan, vilket jag har för mig den inte gör, så bör det inte vara några som helst problem.

Det finns tre olika varianter vad jag vet: Tjockis-PS2 med internt nätagg, PS2 slim med externt nätagg & PS2 slim med internt nätagg. Så antingen får man googla på modellen man planerar att köpa eller helt enkelt läsa på maskinen vilken spänning den tar.
Citera
2011-09-01, 21:35
  #8
Medlem
Besvärjarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Förstår dock inte varför du ska köpa ett amerikanskt PS2 när det går att spela amerikanska spel på PAL-enheter utan att ens modifiera maskinen om man inte har absolut senaste modellen.


Menar du en chipad svensk ps2, eller hur skulle ett NTSC spel funka i en svensk ps2??
Citera
2011-09-01, 22:07
  #9
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
Menar du en chipad svensk ps2, eller hur skulle ett NTSC spel funka i en svensk ps2??

Chippa är ju ett alternativ, men ett billigare & enklare alternativ är installera en exploit på ett vanligt minneskort. Den utnyttjar någon bugg i DVD-film-spelaren i PS2 för att fungera, så den är patchad av Sony i typ 99% av alla PS2 slim med inbyggt nätagg, men har du en äldre modell med en extern nätadapter är det bara att tuta & köra.

http://psx-scene.com/forums/official...c-boot-forums/
Citera
2011-11-08, 23:53
  #10
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Förstår dock inte varför du ska köpa ett amerikanskt PS2 när det går att spela amerikanska spel på PAL-enheter utan att ens modifiera maskinen om man inte har absolut senaste modellen.

Är inte PS2-spel långsammare i PAL än NTSC?

Om inte så är ju iaf ps1 spel det, vilket är anledning nog att skaffa ett Amerikanskt. Marknaden är ju även jävligt mycket större på Amerikanska Ebay med både fler spel och billigare priser.

Man får även fördelen att kunna spela upp en massa DVD-filmer som aldrig fick en Europeisk region.
Citera
2011-11-12, 12:36
  #11
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Chippa är ju ett alternativ, men ett billigare & enklare alternativ är installera en exploit på ett vanligt minneskort. Den utnyttjar någon bugg i DVD-film-spelaren i PS2 för att fungera, så den är patchad av Sony i typ 99% av alla PS2 slim med inbyggt nätagg, men har du en äldre modell med en extern nätadapter är det bara att tuta & köra.

http://psx-scene.com/forums/official...c-boot-forums/

men kommer dessa spel gå i sin ursprungliga hastighet eller 50 hz?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback