2011-08-31, 23:36
Bannlyst
Har inte riktigt frskt ska d det blir en otroligt bred skning, s svar kan redan finnas.

Sker ett bra program som ligger inom en rimlig prisniv, helst gratis eller att bra versioner kapas av pirater. Det ska ha mjlighet att vlja bland frdiga beats, spela in egna och spela in musik. Man ska givetvis kunna redigera rster och allt sdant, helt enkelt ett program en musiker kan tnka sig anvnda.

Behver ven bra mic till min iMac och r det ngot mer som krvs fr att f det bra s hojta till. Jag r student som fr en ln till i r och sen bara studiemedel, s tnk grna till en extra gng innan ni rekommenderar riktigt bra grejer som tyvrr slukar en mnads inkomst. Jag frsker att bli en bra musiker, men detta r endast p hobbyniv.
Citera
2011-08-31, 23:39
Medlem
santanders avatar
eftersom du har mac mste jag rekomendera logic! Rikigt bra program men kan va svrt i brjan.
Som tur r finns guider och framfr allt Youtube!
Fr micken skulle du behva ett ljudkort.
Citera
2011-08-31, 23:40
Bannlyst
Har givetvis Garageband, men vet bara hur man spelar in. Om det duger s fr ni grna posta en bra guide.
Citera
2011-08-31, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av santander
eftersom du har mac mste jag rekomendera logic! Rikigt bra program men kan va svrt i brjan.
Som tur r finns guider och framfr allt Youtube!
Fr micken skulle du behva ett ljudkort.

Ngra frslag p prisvrda? Vad kostar ett bra mixerbord idag frresten?
Citera
2011-09-01, 00:08
Medlem
santanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skipperfield
Har givetvis Garageband, men vet bara hur man spelar in. Om det duger s fr ni grna posta en bra guide.
Allts det e typ som ejay. Vldigt basic.
Ungefr som att jmfra paint med photoshop.
Tro mej mycket bttre att du satsar p ett riktigt studioprogram.
Om du inte vill ha logic s r ven fl studio bra och framfrallt ltt.
Reason r ett alternativ ox.
sch fuck it skriver en lista p bra program:
Logic
Cubase
Reason
Fl studio

Testa alla vettja s hittar du den som passar dej bst!
Citera
2011-09-01, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av santander
Allts det e typ som ejay. Vldigt basic.
Ungefr som att jmfra paint med photoshop.
Tro mej mycket bttre att du satsar p ett riktigt studioprogram.
Om du inte vill ha logic s r ven fl studio bra och framfrallt ltt.
Reason r ett alternativ ox.
sch fuck it skriver en lista p bra program:
Logic
Cubase
Reason
Fl studio

Testa alla vettja s hittar du den som passar dej bst!

Blir nog det billigaste om det r samma grejer, men olika stt att anvnda dem.
Citera
2011-09-01, 01:01
Medlem
Benss avatar
du vill ha ett externt ljudinterface (ljudkort) med phantommatning (fr att driva mikrofonen) det kostar drygt 1000kr

jag vill ven tipsa om en mikrofon som heter SE electronics X1 kostar runt 1000kr p thomann och lter riktigt bra! Om du letar dr brukar det finnas paketpris/bundle och d kan du f en riktigt bra deal.

Antingen kper du Logic pro eller skaffar det p ngot stt Det gr snabbt att lra sig med hjlp av en youtube guide. Dr har du mnga olika plugins och instrument i paketet och ven loopar och beats.
Citera
2011-09-01, 01:10
Medlem
AlexanderLaBreas avatar
Eftersom du kr mac s skulle jag verkligen rekommendera Logic. Dock kan det kanske vara lite fr knepigt om man inte hllit p innan. r det fr mycket jobb med att bemstra programvaran s kan det ju hmma kreativiteten.. Cubase tycker jag r ett bra instegsprogram. Det hller hg standard men r nd hyfsat ltt att frst sig p. Dock s finns Logic 9 crackad och fungerar perfekt, men Cubase till mac finns nnu inte vad jag vet.

Om du knner dig manad. Skaffa dig Logic 9 och ta tjuren vid hornen. Ls igenom manualen, ls p forum, tugga igenom tutorials p youtube tills du har bra koll. Nr du bemstrar Logic s kan du ta en funderare om du vill fortstta med det eller g ver till Pro Tools. Bda programmen har sina frdelar/nackdelar. Logic har fr vrigt vldigt mnga loopar osv som fljer med programmet.
Ett bra komplement till din setup r ljudkortet Apogee Duet och en fin mick fr priset r Rde NT1-a alt. Studio Projects B1. Runt tusenlappen.

Edit: Var lite efter med en del ponger
Citera
2011-09-01, 07:13
Bannlyst
Tack. Ngon som kan rekommendera en riktigt bra guide?

Sitter fr vrigt p en iMac frn 2008 som d var en modell ldre nr den kptes i maj. Dock var enda skillnaden grafikkortet om jag inte minns fel mot den billigaste modellen d de uppgraderat den i butiken. Tnkte p om prestandan rcker?

Och hur funkar det med ljudkort? Kopplas det in mellan mick och dator typ?
Citera
2011-09-15, 17:21
Medlem
santanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skipperfield
Tack. Ngon som kan rekommendera en riktigt bra guide?

Sitter fr vrigt p en iMac frn 2008 som d var en modell ldre nr den kptes i maj. Dock var enda skillnaden grafikkortet om jag inte minns fel mot den billigaste modellen d de uppgraderat den i butiken. Tnkte p om prestandan rcker?

Och hur funkar det med ljudkort? Kopplas det in mellan mick och dator typ?
Precis du kopplar det till datorn sen koppar du micken till ljudkortet.
Bra guider finns p youtube. Dr ser du alllt dom gr p skrmen s r lttast att lra sig s.
Tex. bara sk p: logic 9 tutorial.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in