Flashback bygger pepparkakshus!
2011-08-31, 23:36
Bannlyst
Har inte riktigt försökt söka då det blir en otroligt bred sökning, så svar kan redan finnas.

Söker ett bra program som ligger inom en rimlig prisnivå, helst gratis eller att bra versioner kapas av pirater. Det ska ha möjlighet att välja bland färdiga beats, spela in egna och spela in musik. Man ska givetvis kunna redigera röster och allt sådant, helt enkelt ett program en musiker kan tänka sig använda.

Behöver även bra mic till min iMac och är det något mer som krävs för att få det bra så hojta till. Jag är student som får en lön till i år och sen bara studiemedel, så tänk gärna till en extra gång innan ni rekommenderar riktigt bra grejer som tyvärr slukar en månads inkomst. Jag försöker att bli en bra musiker, men detta är endast på hobbynivå.
Citera
2011-08-31, 23:39
Medlem
santanders avatar
eftersom du har mac måste jag rekomendera logic! Rikigt bra program men kan va svårt i början.
Som tur är finns guider och framför allt Youtube!
För micken skulle du behöva ett ljudkort.
Citera
2011-08-31, 23:40
Bannlyst
Har givetvis Garageband, men vet bara hur man spelar in. Om det duger så får ni gärna posta en bra guide.
Citera
2011-08-31, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av santander
eftersom du har mac måste jag rekomendera logic! Rikigt bra program men kan va svårt i början.
Som tur är finns guider och framför allt Youtube!
För micken skulle du behöva ett ljudkort.

Några förslag på prisvärda? Vad kostar ett bra mixerbord idag förresten?
Citera
2011-09-01, 00:08
Medlem
santanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skipperfield
Har givetvis Garageband, men vet bara hur man spelar in. Om det duger så får ni gärna posta en bra guide.
Alltså det e typ som ejay. Väldigt basic.
Ungefär som att jämföra paint med photoshop.
Tro mej mycket bättre att du satsar på ett riktigt studioprogram.
Om du inte vill ha logic så är även fl studio bra och framförallt lätt.
Reason är ett alternativ oxå.
Äsch fuck it skriver en lista på bra program:
Logic
Cubase
Reason
Fl studio

Testa alla vettja så hittar du den som passar dej bäst!
Citera
2011-09-01, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av santander
Alltså det e typ som ejay. Väldigt basic.
Ungefär som att jämföra paint med photoshop.
Tro mej mycket bättre att du satsar på ett riktigt studioprogram.
Om du inte vill ha logic så är även fl studio bra och framförallt lätt.
Reason är ett alternativ oxå.
Äsch fuck it skriver en lista på bra program:
Logic
Cubase
Reason
Fl studio

Testa alla vettja så hittar du den som passar dej bäst!

Blir nog det billigaste om det är samma grejer, men olika sätt att använda dem.
Citera
2011-09-01, 01:01
Medlem
Benss avatar
du vill ha ett externt ljudinterface (ljudkort) med phantommatning (för att driva mikrofonen) det kostar drygt 1000kr

jag vill även tipsa om en mikrofon som heter SE electronics X1 kostar runt 1000kr på thomann och låter riktigt bra! Om du letar där brukar det finnas paketpris/bundle och då kan du få en riktigt bra deal.

Antingen köper du Logic pro eller skaffar det på något sätt Det går snabbt att lära sig med hjälp av en youtube guide. Där har du många olika plugins och instrument i paketet och även loopar och beats.
Citera
2011-09-01, 01:10
Medlem
AlexanderLaBreas avatar
Eftersom du kör mac så skulle jag verkligen rekommendera Logic. Dock kan det kanske vara lite för knepigt om man inte hållit på innan. Är det för mycket jobb med att bemästra programvaran så kan det ju hämma kreativiteten.. Cubase tycker jag är ett bra instegsprogram. Det håller hög standard men är ändå hyfsat lätt att förstå sig på. Dock så finns Logic 9 crackad och fungerar perfekt, men Cubase till mac finns ännu inte vad jag vet.

Om du känner dig manad. Skaffa dig Logic 9 och ta tjuren vid hornen. Läs igenom manualen, läs på forum, tugga igenom tutorials på youtube tills du har bra koll. När du bemästrar Logic så kan du ta en funderare om du vill fortsätta med det eller gå över till Pro Tools. Båda programmen har sina fördelar/nackdelar. Logic har för övrigt väldigt många loopar osv som följer med programmet.
Ett bra komplement till din setup är ljudkortet Apogee Duet och en fin mick för priset är Röde NT1-a alt. Studio Projects B1. Runt tusenlappen.

Edit: Var lite efter med en del poänger
Citera
2011-09-01, 07:13
Bannlyst
Tack. Någon som kan rekommendera en riktigt bra guide?

Sitter för övrigt på en iMac från 2008 som då var en modell äldre när den köptes i maj. Dock var enda skillnaden grafikkortet om jag inte minns fel mot den billigaste modellen då de uppgraderat den i butiken. Tänkte på om prestandan räcker?

Och hur funkar det med ljudkort? Kopplas det in mellan mick och dator typ?
Citera
2011-09-15, 17:21
Medlem
santanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skipperfield
Tack. Någon som kan rekommendera en riktigt bra guide?

Sitter för övrigt på en iMac från 2008 som då var en modell äldre när den köptes i maj. Dock var enda skillnaden grafikkortet om jag inte minns fel mot den billigaste modellen då de uppgraderat den i butiken. Tänkte på om prestandan räcker?

Och hur funkar det med ljudkort? Kopplas det in mellan mick och dator typ?
Precis du kopplar det till datorn sen koppar du micken till ljudkortet.
Bra guider finns på youtube. Där ser du alllt dom gör på skärmen så är lättast att lära sig så.
Tex. bara sök på: logic 9 tutorial.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in