2011-11-24, 05:53
Citat:
Men snälla... Pollen?
Ursprungligen postat av brak-teater
Vi kan lämna IQ, även om det är intressant. Det är lite för laddat. Vad man däremot kan diskutera är en så banal sak som svenskars hälsoprofil. Vi svenskar är i högre grad predisponerade för vissa autoimmuna sjukdomar, allergier, diabetes, MS och en del annat. Det betyder t ex att pollenallergi är något som ingår i det kollektiva svenska. Det är en samhörighetsmarkör, och ett ämne för samtal, medicinering, roliga historier osv osv. Väldigt banalt, visst, men det är sådant man inte tänker på. I många av de stora invandringsländerna till Sverige (Mena, Balkan, Thailand) är folk sällan pollenallergiska. De förstår inte vad vi pratar om.

Citat:
Det kommer inte förändras. Jag kommer aldrig sluta dricka mjölk tex. Är du rädd för att folk ska sluta dricka mjölk? Det kommer inte hända. Mycket konstig rädsla måste jag säga...
Mjölkkulturen: Det var förmodligen i området Sverige/Norge som mutationen för laktostolerans uppstod för flera tusen år sedan. Mjölken är en väldigt central del av vår kultur i och med att den ingår i vår kost till så stor del.
Citat:
Det är väl för fan inte en genetisk egenhet att dricka komjölk!
Jonas Gardell beskriver Sverige som "mellanmjölkens land" och alla svenskar förstår precis vad han menar. Men med en väldigt stor grupp människor i landet som inte delar våra genetiska egenheter så kommer ju också kulturen att förändras.

Citat:
Att vi importerar religion och idiotisk kvinnosyn tycker jag är tråkigt. Det är det absolut största problemet och det är där den största kulturkrocken kommer. Vi är världens mest ateistiska land och det är något jag är stolt över Sverige för. Det är mycket irriterande att det blir fler religiösa idioter här pga invandring. Men det är väl också många som ser det som en frihet att komma hit och slippa den religiösa skiten de inte har haft möjlighet att slippa i sitt gamla förtryckarland. Jag har stora förhoppningar på att religion kommer dö ut som fenomen i världen på sikt och då löses många problem av sig själv. Inte under vår livstid, men på sikt. Internet hjälper nog till en hel del för att få bort förtryck och skapa ateism. Rent praktiskt berörs jag visserligen inte ett dugg av att andra tror på gudar mm och beter sig illa mot människor jag inte känner, men jag tycker det är väldigt irriterande ändå.
För att inte tala om människor som tar hit en helt annan världsförståelse, som t ex islam.
Sen finns det en klick kristna idioter i det här landet också och de är precis lika irriterande som religiösa muslimer. Är det nått krav som ska finnas på invandring så bör det vara att de som kommer hit inte får vara religiös. Om jag skulle få bestämma så skulle det vara ett krav.
Senast redigerad av Macbajs 2011-11-24 kl. 06:08.
Senast redigerad av Macbajs 2011-11-24 kl. 06:08.