2011-11-24, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brak-teater
Vi kan lämna IQ, även om det är intressant. Det är lite för laddat. Vad man däremot kan diskutera är en så banal sak som svenskars hälsoprofil. Vi svenskar är i högre grad predisponerade för vissa autoimmuna sjukdomar, allergier, diabetes, MS och en del annat. Det betyder t ex att pollenallergi är något som ingår i det kollektiva svenska. Det är en samhörighetsmarkör, och ett ämne för samtal, medicinering, roliga historier osv osv. Väldigt banalt, visst, men det är sådant man inte tänker på. I många av de stora invandringsländerna till Sverige (Mena, Balkan, Thailand) är folk sällan pollenallergiska. De förstår inte vad vi pratar om.
Men snälla... Pollen? Jag har då aldrig haft några roliga historier eller tänkt att det är svenskt med pollenallergi. Jag har inte pollenallergi och inte nån annan i min familj heller. (Vi är 100% vit och svensk sen urminnes tider om du nu undrar det) Vi har inte nån allergi över huvud taget. Eller jo, om jag åker ner i södra Sverige har jag råkat ut för rinnande ögon osv för det är nått pollen där jag är ovan vid, men det är då det. Det är ett undantagsfall. Pollenallergi är bara ett jävla besvär som gärna kan utrotas. Om det är nått i negergener som skulle innebära en lösning på pollenallergi så är det verkligen inte nått negativt. Tvärtom. Kunde du inte komma på nått bättre?
Citat:
Mjölkkulturen: Det var förmodligen i området Sverige/Norge som mutationen för laktostolerans uppstod för flera tusen år sedan. Mjölken är en väldigt central del av vår kultur i och med att den ingår i vår kost till så stor del.
Det kommer inte förändras. Jag kommer aldrig sluta dricka mjölk tex. Är du rädd för att folk ska sluta dricka mjölk? Det kommer inte hända. Mycket konstig rädsla måste jag säga...
Citat:
Jonas Gardell beskriver Sverige som "mellanmjölkens land" och alla svenskar förstår precis vad han menar. Men med en väldigt stor grupp människor i landet som inte delar våra genetiska egenheter så kommer ju också kulturen att förändras.
Det är väl för fan inte en genetisk egenhet att dricka komjölk!
Citat:
För att inte tala om människor som tar hit en helt annan världsförståelse, som t ex islam.
Att vi importerar religion och idiotisk kvinnosyn tycker jag är tråkigt. Det är det absolut största problemet och det är där den största kulturkrocken kommer. Vi är världens mest ateistiska land och det är något jag är stolt över Sverige för. Det är mycket irriterande att det blir fler religiösa idioter här pga invandring. Men det är väl också många som ser det som en frihet att komma hit och slippa den religiösa skiten de inte har haft möjlighet att slippa i sitt gamla förtryckarland. Jag har stora förhoppningar på att religion kommer dö ut som fenomen i världen på sikt och då löses många problem av sig själv. Inte under vår livstid, men på sikt. Internet hjälper nog till en hel del för att få bort förtryck och skapa ateism. Rent praktiskt berörs jag visserligen inte ett dugg av att andra tror på gudar mm och beter sig illa mot människor jag inte känner, men jag tycker det är väldigt irriterande ändå.

Sen finns det en klick kristna idioter i det här landet också och de är precis lika irriterande som religiösa muslimer. Är det nått krav som ska finnas på invandring så bör det vara att de som kommer hit inte får vara religiös. Om jag skulle få bestämma så skulle det vara ett krav.
Senast redigerad av Macbajs 2011-11-24 kl. 06:08.
Citera
2011-11-24, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Men snälla... Pollen? /.../ Kunde du inte komma på nått bättre?
Synd att du inte läser att jag tre (3) gånger skriver att det är banala exempel, men dock exempel på sådant som är genetiskt speciellt för svenskar/skandinaver och som sen ger upphov till en viss samhällsstruktur och kultur. Jag är medveten om att alla svenskar inte har pollenallergi - jag själv har det inte. Menar du då att det inte är en väldigt stor sak med pollenallergi i Sverige, och en väldigt liten sak i de flesta andra länder? Har du varit inne på ett svenskt apotek?

Pollenallergin var som sagt ett exempel på en genetisk egenhet. Många svenskar har autoimmuna sjukdomar. Det kommer sig förmodligen av att det har varit fördelaktigt evolutionärt på våra breddgrader att ha ett immunsystem som är konstruerat på det sättet. Det var alltså ett större, mer omfattande fenomen, som jag exemplifierade med pollenallergin.

Citat:
Är du rädd för att folk ska sluta dricka mjölk? Det kommer inte hända. Mycket konstig rädsla måste jag säga...
Jag är inte rädd för att folk kommer att sluta dricka mjölk. Som sagt, jag tog upp olika exempel på att genetiska egenheter kan ge upphov till ett visst beteende, och så småningom en viss kultur, ett visst språkbruk osv, och jag använde vuxna svenskars mjölkdrickande som exempel på hur sådant kan gå till.

Citat:
Visst är det det. Läs gärna artikeln jag länkade till. Men förmågan att som vuxen bryta ner laktos har spritt sig över Europa eftersom den är evolutionärt värdefull.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mj...and_790557.svd

Som sagt, banala exempel där jag försöker visa på olika förändringar som kan ske i och med att människor med annan genetisk profil blir fler i Sverige. Det kommer att ställa andra krav på sjukvården, både när det gäller vilken sorts vård som ska bedrivas, och på vilket sätt patienterna ska hanteras, beroende på nysvenskarnas annorlunda mentalitet. Här har vi t ex problemet med idiosynkrasier, alltså vissa genetiskt betingade abnorma reaktioner på läkemedel, och problemet med dålig compliance hos vissa patientgrupper. Besvärligt framför allt när det gäller smittsamma sjukdomar.

Citat:
Att vi importerar religion och idiotisk kvinnosyn tycker jag är tråkigt.Sen finns det en klick kristna idioter i det här landet också och de är precis lika irriterande som religiösa muslimer. Är det nått krav som ska finnas på invandring så bör det vara att de som kommer hit inte får vara religiös. Om jag skulle få bestämma så skulle det vara ett krav.
Jag pratar inte specifikt om religion, utan om en genetisk profil som ger människor en viss disposition, kroppsligt och mentalt. Sen kan man ju nämna att utomnordiska folk ofta betraktar svenskar som kollektiv som lätt autistiska på den glidande skalan, trots att vi naturligtvis inte medicinskt är att betrakta som NP-are. Det är vår genetiska profil som ger oss den personligheten, som sen har gett upphov till våra ideal och vår kultur, världsförståelse, statsuppfattning, lagstiftning osv.

Min uppfattning är att människor med viss genetisk profil har med sig vissa egenskaper, t ex egenskapen att vara predisponerad att agera ut snarare än in, och att agera kollektivt snarare än individuellt. Det gäller naturligtvis inte i 100% av fallen, men man kan generalisera. Dessutom tycks människor i vissa delar av världen ha skapat åt sig kulturer som innebär att man har yttre kontrollokus snarare än inre. Den människotypen har skapat den kulturen, och det hela blir efter tusentals år ett självspelande piano. När dessa människor kommer hit har de med sig sitt yttre kontrollokus och sitt utagerande. .
Rättsväsendet och polisen kan säkert förklara vad det innebär för kriminaliteten och kriminalvården i Sverige om majoritetsbefolkningen har övervägande yttre eller inre kontrollokus.

Men du Macbajs behöver ju naturligtvis varken läsa det jag skriver eller hålla med mig i mina funderingar.
Citera
2011-11-24, 13:03
Medlem
Citat:

Varför tror du att det är så mycket reklam för laktosfria mjölkprodukter nuförtiden? Det beror enbart på att det numera finns stora mängder svartskallar i landet som inte kan bryta ner laktos. Laktosfria produkter existerade knappt ens på 90-talet och än mindre på 80-talet, det fanns liksom ingen efterfrågan. Idag ser man mycket reklam för laktosfria produkter och råkar ut för laktosfri mjölk på arbetsplatsen. Svartskallefolk dricker normalt inte mjölk men eftersom dagens svenska förskolor och skolor till väldigt stor del befolkas av svarthåriga barn och dessa delvis fasas in i den svenska matkulturen så uppstår ett behov av laktosfria mjölkprodukter. Allt detta handlar om gener och ras.

Citat:
Vi är världens mest ateistiska land och det är något jag är stolt över Sverige för. Det är mycket irriterande att det blir fler religiösa idioter här pga invandring. Men det är väl också många som ser det som en frihet att komma hit och slippa den religiösa skiten de inte har haft möjlighet att slippa i sitt gamla förtryckarland. Jag har stora förhoppningar på att religion kommer dö ut som fenomen i världen på sikt och då löses många problem av sig själv.

Du är i grunden också en "religiös idiot" men din religion är ateism, demokrati, alla människors lika värde och att ras inte har någon betydelse. Verkligheten, all empiri och en hel del modern medicinsk vetenskap bevisar att raser finns och att ras har stor betydelse i många olika sammanhang. Trots detta förnekar du att gener och ras har betydelse. Du är precis lika irrationell i dina dogmatiska, "ateistiska" och ovetenskapliga vanföreställningar som människor som tror på häxor eller elefantgudar.
Senast redigerad av Varnagel 2011-11-24 kl. 13:05.
Citera
2011-11-26, 13:28
Bannlyst
Tror ni det kommer bli några avhopp från SD, än fast SD ökar väldigt mycket, pga dom betecknar sig som socialkonservativt istället för nationalistiskt med har nationalismen som första fokus ändå?

Hade jag varit emot förslaget så hade jag inte hoppat av om SD ökade hela tiden.

Jag tycker lite som media nu "SD byter etikett, inte innehåll".
Senast redigerad av Black-Power 2011-11-26 kl. 13:32.
Citera
2011-11-26, 17:48
Medlem
Nu har principprogramet gått igenom. Anser ni nu på allvar att SD har övergett nationalism?
Citera
2011-11-26, 18:17
Bannlyst
Citat:
Nu har principprogramet gått igenom. Anser ni nu på allvar att SD har övergett nationalism?

Tycker jag inte.
Dom kommer fortfarande stå för svenskheten och deras kultur, precis som förr.
Citera
2011-12-05, 02:57
Medlem
Imponerads avatar
I mina ögon var detta ett väntat drag från Sverigedemokraterna för att bli mer rumsrena.
Ordet nationalist är gammaldags och låter illa i många öron, och inte många i Sverige ser sig som nationalister i dagens samhälle, även om många vill begränsa invandringen till landet.

Jag tror de kan ta säkert någon procent extra genom att kalla sig socialkonservativa istället.
Citera
2011-12-05, 03:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Imponerad
I mina ögon var detta ett väntat drag från Sverigedemokraterna för att bli mer rumsrena.
Ordet nationalist är gammaldags och låter illa i många öron, och inte många i Sverige ser sig som nationalister i dagens samhälle, även om många vill begränsa invandringen till landet.

Jag tror de kan ta säkert någon procent extra genom att kalla sig socialkonservativa istället.
Jag tror du har helt fel. Det är just begreppet nationalism som SD har fått röster på, tillsammans med löften om att ta i tu med de olika invandrarproblemen.
"Socialkonservativ" däremot låter väl om något inte bara gammalt utan dessutom oerhört mossigt och intetsägande.
Frågar du folk vilket parti de förknippar "socialkonservatism" med så blir det väl KD (om de nu mot förmodan känner igen den överhuvudtaget) och det är väl knappast särskilt sexigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in