Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-31, 17:30
  #1
Medlem
Hej!

Det har väl inte gått obemärkt förbi att människor som har laddat ner nu döms till brott. Jag undrar om man kan bli dömd för något man laddade ner vid 2005 t.ex. och hur stor är chansen att ens åka dit?

Mvh CCFIRMER
Citera
2011-08-31, 17:44
  #2
Medlem
Risk menar du. Inte chans.
Citera
2011-08-31, 18:00
  #3
Medlem
thebulldozerducks avatar
så länge du inte erkänner eller blir tagen på bar gärning så kan de inte göra något. de måste ha bevis på vem som har laddat ner materialet till din dator har jag för mig, men är inte helt säker
Citera
2011-08-31, 18:06
  #4
Medlem
risk förstås, helt rätt
Citera
2011-08-31, 20:08
  #5
Medlem
Du bör hur som helst kryptera din disk dit du lagrar materialet. Truecrypt är fritt, gratis och erkänt bra. Inte ens FBI har lyckats knäcka brasilianska bankskojaren Daniel Dantas skivor under flera år.
Men kom ihåg att ingen krypteringslösning är pålitlig utan ett bra lösenord.
Citera
2011-08-31, 22:30
  #6
Medlem
Tack som fasen!
Citera
2011-09-08, 21:05
  #7
Medlem
2005 är mer än 5 år sedan, dvs preskriptionstiden för brott av normalgraden. (Ringa brott 2år, grova brott 10år.) Så länge du inte laddat ner och har kvar något olagligt typ barnporr så behöver du inte kryptera nåt av den anledningen.

Något man kan undra över är hur stor risken är att åka dit för något man laddat ner från nån användare på tex DC++ om man råkat ladda ner något som är olagligt att inneha. Hur ser någon vad du ev laddar ner för 5 filer från Pjotr i Ukraina en tisdagförmiddag? Även om man säkerhetsraderar det med krypteringsprogram så är misstanken tillräcklig för husransakan om det är barnporr, terroristmaterial, statshemligheter mm. Trist om polisen kommer hem till någon och stökar till och beslagtar en massa saker. Jävligt pinsamt dessutom. Utredningar kan ta ett år eller mer även om de sedan inte hittar nåt och du får tillbaka din dator mm...
Citera
2011-09-11, 10:27
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ccfirmer
Hej!

Det har väl inte gått obemärkt förbi att människor som har laddat ner nu döms till brott. Jag undrar om man kan bli dömd för något man laddade ner vid 2005 t.ex. och hur stor är chansen att ens åka dit?

Mvh CCFIRMER


Nej, du kan vara helt lugn
Citera
2023-06-05, 19:31
  #9
Avstängd
Vad är chansen att bli tagen? Gjorde det innan jag skaffade VPN. Har Boxer och är de kända för att vara petiga? Hur många dömdes till uppehovsrättsbrott genom nedladdning i Sverige 2022. Det var ROMS för gamla spel till emulator.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback