Flashback bygger pepparkakshus!
2011-08-31, 15:41
Medlem
Penntrollets avatar
Hallå där mina vänner!

Jag har sedan barnsben varit frälst vid thainudlar med wok som man kan få på allehanda thai/kinaresturanger. Jag har nu vid flera tillfällen själv försökt tämja konsten att få dessa att inte trassla sig till ett stort nystan och ha den tråkiga gulvita spagettifärgen.

Så finns det någon här på Flashback som är orientaliskt skolad och kan hjälpa mig med mitt gastronomiska problem?
Citera
2011-08-31, 15:45
Medlem
Käka thaimat för några dagar sen, såg att hon la i två ägg i wokpanna, testat?
Citera
2011-08-31, 15:54
Medlem
Penntrollets avatar
Ägg alltså? Ja varför inte? Aldrig testat eller ens slagit mig tanken. Hur gäller det att förbereda nudlarna innan dess då tro? Ska de förkokas och sen ner i wok + ägg eller förkokas och sen ner i pannan + ägg och sen wok?

Med reservation för konstig förklaring.
Citera
2011-08-31, 16:01
Medlem
Golachabs avatar
Bra frågor, har aldrig tänkt på hur kärringen gör. Ja ägg brukar användas vid Pad Thai, men inte nudelsallad. Men de wokar i fisk/ostronsås och andra såser som soya beroende på rätt och rör om hela tiden, antagligen en skvätt olja också.
Citera
2011-08-31, 16:12
Medlem
justmejustmes avatar
'Hemligheten' eller 'tricket' med östasiatisk matlagning är att hitta den perfekta balansen mellan smakerna.

Använder du både ljus och mörk soja? Risvinäger? Lättare om du förklarar hur du själv gör så kan andra hitta vad du gör fel..

Om du lagar i en stirfry ska du använda Groundnut oil eftersom du ska laga allt på en högvärme (så är den oljan bäst)
Senast redigerad av justmejustme 2011-08-31 kl. 16:14.
Citera
2011-08-31, 18:31
Medlem
christerys avatar
Jag har provat att blötlägga dom före och sen steka i lite olja, vanlig stekpanna då jag inte har en wok. Men det blir aldrig bra, bränner fast eller blir en kaka av allt. Gett upp för tillfället på stekta nudlar, men kan nån vänlig själ tala om hur man ska göra så blir det väl att testa nån gång.

Det borde inte vara rymdfärds-teknik att steka nudlar men mina bränner eller klumpar. I recepten står det ju bara stek nudlarna... visst, men det går ju åt pipan...

Pad Thai hade varit gott, men då skall det smaka som i Thailand.
Senast redigerad av christery 2011-08-31 kl. 18:33.
Citera
2011-08-31, 18:43
Medlem
Förkoka nudlarna och spola av i kallvatten så de inte efterkokar.

Strimla lite vitkål, purjolök och finhacka vitlök.

Vill du ha kyckling i så strimlar du den fint och fräser tills den är klar och tillsätter sen grönsakerna och steker med dom ihop med kycklingen tills de är färdiga.

I med nudlarna och woksås eller soya.

Det sista du gör är att slänga ner ett uppvispat ägg i pannan och veva runt.
Citera
2011-08-31, 22:05
Medlem
christerys avatar
Hmm, får prova att plutta i "maten" först. Men jag trodde att det blir mera kokt än stekt då.

Jaja, det jag har provat har slutat i ledsamheter i alla fall. Sen förkoka och inte blötlägga... Intressant, då ligger den ju bara i för att bli varm. Men tror fan inte att den får den stekytan.

Men, men, bara att testa nästa gång jag får suget. 3 dar med fläskkarre (gjorde lite för mycket) så jag börjar bli sugen på nåt annat. Men minst till fre blir det köttet... Gör inte för mycket mat, det får man så att säga äta upp.
Citera
2011-09-01, 08:00
Medlem
dePauls avatar
Förstår inte riktigt vari problemet ligger? Det är väl bara att koka nudlarna som vanligt, låta dem svalna något, skvätta i neutral olja (gärna med en skvätt sesamolja om man kör kinesiskt) och röra om ordentligt innan man lägger i nudlarna i pannan. Därefter är det bara att steka på hög värme i belagd panna. Den belagda ytan i en panna av teflontyp avvärjer problemet med att maten fastnar, samtidigt som man trots allt kan erhålla en fin yta på nudlarna om man kör på tillräckligt hög värme.

Kör inte ingredienser och nudlar tillsammans eftersom de senare drar åt sig vätska från grönsaker och kött. Kör allt separat för att på slutet gifta ihop alltsammans, röra om och servera genast.

~Paul~
Citera
2011-09-01, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Penntrollet
Ägg alltså? Ja varför inte? Aldrig testat eller ens slagit mig tanken. Hur gäller det att förbereda nudlarna innan dess då tro? Ska de förkokas och sen ner i wok + ägg eller förkokas och sen ner i pannan + ägg och sen wok?

Med reservation för konstig förklaring.

Ska du woka nudlar så kan du lägga dom i ljummet vatten ca 5-10 minuter så dom blir mjuka, hälla dom i ett durkslag å skicka ner dom i het wokpanna tillsammans med ev grönsaker. /Jörgen
Citera
2011-09-01, 20:42
Medlem
Penntrollets avatar
Tack för många bra svar! Ska nog testa ett par av dem inom en snar framtid!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in