2011-08-31, 09:02
Medlem
Har en iMac mid 2008 som börjat strula.
Kan ha med Lion att göra men vill minnas att det krånglade även i slutet av SL.
Den hänger sig flera gånger i veckan, antingen badboll eller vägrar återgå från powersave mode.
Körde bootning med OS skiva igår och körde skivkontroll, den hävdade att det fanns fel som inte gick att årgärda så jag formaterade om och återställde från TimeMachine backup. Startade om med OS skiva och skivkontrollen sa att allt var bra. Fine tänkte jag men i morse hade den hängt sig igen.
Hade gärna köpt ny men har inga pengar till detta för tillfället så jag tänkte försöka hitta problemet om möjligt. Kan det vara hårddisken som krånglar eller vad tror ni det kan bero på. Bytte nyligen ett av ramminnena från 1GB till 2GB så nu har jag totalt 4GB i hopp om att den skulle fungera bättre men ingen skillnad.
Tacksam för hjälp.
Citera
2011-09-05, 01:49
Medlem
Skulle kunna vara disken ja.. har du chans så testa att köra med en extern disk ett tag. Installera SL på en gammal disk alltså, och boota från den.

Finns det något mönster i hur det händer? Kan du lyssna dig till om disken låter på nåt särskilt sätt när det gör det?
Citera
2011-09-05, 07:52
Medlem
Jimis avatar
jag hade ett liknande problem med min Imac efter att jag installerat Lion. Innan var det inga som helst problem men efter Lion installation fick jag badboll flera gånger om dagen.

Det löste sig dock efter att jag gjort en reset av safari..
Safari -> Återställ Safari

Min dator har inte krånglar någonting efter det.

/Jimi
Citera
2011-09-05, 08:02
Medlem
Körde disktillverkarens diagnostikprogram som rapporterade fel på disken. Köpte ny disk återställde från time machine och allt fungerat utan problem nu i flera dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in