Flashback bygger pepparkakshus!
2011-08-31, 01:24
Medlem
Jag har nyligen konverterat till etisk egoist. Bör jag hyckla, eller vara öppen med detta?
Citera
2011-08-31, 07:09
Medlem
Herr obersts avatar
Konverterat? Från vad?
Citera
2011-08-31, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr oberst
Konverterat? Från vad?

utilitarism
Citera
2011-08-31, 21:16
Medlem
Fast alla hycklar väl med att de inte är etiska egoister (isåfall) utan utilarister. Jag förstår inte din poäng. Om jag nu inte visa den.
Citera
2011-09-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smorkex
Fast alla hycklar väl med att de inte är etiska egoister (isåfall) utan utilarister. Jag förstår inte din poäng. Om jag nu inte visa den.

Ehh, det finns väl en hel mängd religiösa muppar som definitivt definitivt inte är etiska egoister och definitivt inte hycklar
Citera
2011-09-01, 23:00
Medlem
Chelsea FCs avatar
Eftersom du nu är en etisk egoist så innebär det väl att du alltid ska jobba mot att få det du själv vill ha igenom. Om det nu innebär att du ska hyckla för att få det så är det väl berättigat?
Akta bara så inte ditt hyckleri biter dig i rumpan nån dag..
Citera
2011-09-02, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Ehh, det finns väl en hel mängd religiösa muppar som definitivt definitivt inte är etiska egoister och definitivt inte hycklar

Ehh, huruvida om människor är etiska egoister eller inte, kan vi inte få reda på. Människor har faktiskt en förmåga att uttrycka en annan sak än vad de är.

Och som svar på din fråga, så ska du öppet vara etisk egoist. Du verkar uttrycka mellan raderna att du har en sådan ambition. Lycka till.
Citera
2011-09-02, 17:28
Medlem
Frågan är väl hur egoistiskt det är att uttala sig som en sådan. Folk lär ju bli lite arga och det drabbar dig i slutändan, personlig erfarenhet. På så sätt blir du en hycklare om du erkänner att du är en egoist. Inte tvärtom intressant nog.
Citera
2011-09-03, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smorkex
Ehh, huruvida om människor är etiska egoister eller inte, kan vi inte få reda på. Människor har faktiskt en förmåga att uttrycka en annan sak än vad de är.

Och som svar på din fråga, så ska du öppet vara etisk egoist. Du verkar uttrycka mellan raderna att du har en sådan ambition. Lycka till.

Jag har hört att vissa tom bränner upp sig själva. Då drar man skådespelet ganska långt

Citat:
Ursprungligen postat av Chelsea FC
Eftersom du nu är en etisk egoist så innebär det väl att du alltid ska jobba mot att få det du själv vill ha igenom. Om det nu innebär att du ska hyckla för att få det så är det väl berättigat?
Akta bara så inte ditt hyckleri biter dig i rumpan nån dag..

Ja, det är definitvt berättigat. Men, är det en bra idé? Blir man inte lite ensam om man döljer sin natur från alla? Dessutom är jag inte alls sugen på att bli biten i rumpan (!)

Citat:
Ursprungligen postat av soffbord
Frågan är väl hur egoistiskt det är att uttala sig som en sådan. Folk lär ju bli lite arga och det drabbar dig i slutändan, personlig erfarenhet. På så sätt blir du en hycklare om du erkänner att du är en egoist. Inte tvärtom intressant nog.

Berätta gärna mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in