2011-08-31, 00:13
Medlem
Så jävla trött på alla som lever på soc...känner flera som flyttat till eget och socialen betalar för alla möbler, mat och övrigt varje månad. Själv har man knappt råd att köpa något till hemmet efter hyra, mat och fakturor.
En bekant som lever på soc ska imorgon åka på sin tredje utlandsresa i år...
Hur kan det vara så orättvist, man jobbar hårt och folk som inte jobbar alls lever mycket bättre. Ska man säga upp sig och gå och gråta till Socialen kanske?
Citera
2011-08-31, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sabaneta
Så jävla trött på alla som lever på soc...känner flera som flyttat till eget och socialen betalar för alla möbler, mat och övrigt varje månad. Själv har man knappt råd att köpa något till hemmet efter hyra, mat och fakturor.
Hur kan det vara så orättvist, man jobbar hårt och folk som inte jobbar alls lever mycket bättre. Ska man säga upp sig och gå och gråta till Socialen kanske?

Gå på soc och åka på årets 3:e utlandsresa? Hur går det ihop? Är det en finlandskryssning vi talar om?
Jobbar h*n svart?

Jag skulle ange någon som utnyttjade socialförsäkringssystemet även om det var en vän eller släkting.
Dom pengarna behövs till de verkligt utsatta.
Citera
2011-08-31, 00:21
Medlem
Hon anger att hon bor med en unge helltid (fast han egentligen oftast är med sin pappa, som desutom betalar allt för barnet), jobbar svart sällan och har en sambo som jobbar ibland men som står på en annan address.
Ibland vill man ju fan ange sånt folk...

om man räknar med finlandsresor blir det hennes 5:e resa i år
Citera
2011-08-31, 00:25
Medlem
dekanmis avatar
Citat:
Hon anger att hon bor med en unge helltid (fast han egentligen oftast är med sin pappa, som desutom betalar allt för barnet), jobbar svart sällan och har en sambo som jobbar ibland men som står på en annan address.

Ptja, till och börja med så håller hon ju på med bidragsfusk. Någonting som skulle kunna ge henne böter och krav på återbetalning om det upptäcks.

Sedan så får hon inte lämna sin egen kommun (förutom vid arbetssökande på annan ort eller vid korta vistelser ibland), eftersom att hon ska vara konstant mottaglig för att ta emot jobberbjudanden från AMF. Dessutom brukar det krävas att man har någon slags aktivitet om dagarna efter en viss tid (praktikplats eller liknande) för att få ut pengar. Dessa krav försvinner iofs om hon är sjukskriven, vilket jag inte vet om hon är?
Citera
2011-08-31, 06:49
Medlem
qpXs avatar
Ring in anonymt till socialen och sätt dit fanskapet. Vi vill inte finansiera deras utlandsresor.
Citera
2011-08-31, 06:58
Det där är ju inte att "leva på soc.", det där är ju att leva på andra.
Citera
2011-08-31, 09:35
Medlem
Citat:

För mig är det lika märkligt att man inte anmäler dessa personer som att folk faktiskt är så störda att de utnyttjar systemet på detta sättet.

Jag skulle anmäla fittan av henne!!!! Sen skulle jag garva när hon ska betala tillbaka och dessutom inte får något mer stöd.
Citera
2011-08-31, 10:45
Medlem
dekanmis avatar
Jag måste gå in i kören som säger att hon borde anmälas. Det finns faktiskt människor som av goda skäl lever på soc, men det hon sysslar med gör dock henne till en tvättäkta parasit. Ring in anonymt till socialjouren och uppge det du vet, så kommer en utredning på henne göras!
Citera
2011-08-31, 11:28
Medlem
Citat:

Ja, men hon bidragsfuskar ju... Förberår henne faktiskt inte heller med ett sånt här jävla hjärndött system. Skulle de stå som boende ihop så skulle det inte finnas något värde i att arbeta för honom överhuvudtaget.
Citera
2011-08-31, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Ja, men hon bidragsfuskar ju... Förberår henne faktiskt inte heller med ett sånt här jävla hjärndött system. Skulle de stå som boende ihop så skulle det inte finnas något värde i att arbeta för honom överhuvudtaget.

Men om han arbetar så behöver de ju inte pengarna från bidraget, att få bidrag är väl berättigat dem som behöver det. Att man tjänar mer på att bidragsfuska är väl inte ett giltigt skäl för att utföra det!?

Jag skulle med tjäna mer om jag bidragsfuskade samtidigt som jag jobbar det betyder dock inte att jag gör det!

Jag skulle gärna se hårda straff på detta fuskandet, så som återbetalingsskyldig dubbla beloppet, fråntagen rätt till bidrag under kommande 5 åren osv osv...

Alt: Skott i huvudet, pris 50 öre.
Citera
2011-08-31, 13:02
Bannlyst
Har man inte pengar, vad gör man? Jag kan förstå dessa fattiga stackare som "trixar" lite för kaffepengar.
Citera
2011-08-31, 17:10
Medlem
dekanmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arxx
Har man inte pengar, vad gör man? Jag kan förstå dessa fattiga stackare som "trixar" lite för kaffepengar.

Men denna människa har ju uppenbarligen pengar då hon har råd att åka på utlandsresor. Det har ingen som går på soc i normala fall råd att göra, eftersom att du lever på existensminimum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in