2011-08-30, 23:43
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Hej!

Jag gillar katter vldigt mycket och lodjuret lynx lynx r en av favorit-raserna.

Hr har ni ett fint Lodjur:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...jpg?uselang=sv

Jag vet att lodjur r vilda katter, men gr det att gra dem tama om man uppfostrar dem frn tidig lder?

Vill skaffa mig ett lodjur om ngra r, men hur fr jag tag p en? Kan man kpa dem lagligt eller mste man dra ut i skogen och leta upp kullar dr man kan ta en liten unge? Vad kostar ett lodjur?

Kan man ha katten inomhus eller krver den att vistas utomhus 24/7? Har en stor trdgrd s det hade inte varit ngra problem att bygga ett litet katthus och stta upp ett stngsel dr ute.
Citera
2011-08-30, 23:46
Medlem
mickepickeps avatar
Nstan alla "vilda" djur gr ju att f tama om man haft dem sedan de var unge. Lodjur borde vl ligga ngonstans mellan huskatt och leopard.

Finns flera exempel p tama lodjur:
http://www.youtube.com/watch?v=E-GsD1S4N2E

http://www.exoticcatz.com/splynxrunkle.html

Men det r till 100% frbjudet i Sverige, du fr inte ens ha en tam ekorre
Citera
2011-08-30, 23:48
Medlem
r du seris?
Det r olagligt att inneha utan speciellt tillstnd, och detta tillstnd fr bara djurparker och liknande. Inte privatpersoner.
Citera
2011-08-30, 23:49
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickepickepö
Nstan alla "vilda" djur gr ju att f tama om man haft dem sedan de var unge. Lodjur borde vl ligga ngonstans mellan huskatt och leopard.

Finns flera exempel p tama lodjur:
http://www.youtube.com/watch?v=E-GsD1S4N2E

http://www.exoticcatz.com/splynxrunkle.html

Men det r till 100% frbjudet i Sverige, du fr inte ens ha en tam ekorre

Bryr mig inte om det r frbjudet eller ej. Vad r det vrsta som kan hnda om man bli tagen egentligen?

Tror inte heller mnga mnniskor vet vad lodjur r verhuvudtaget, speciellt inte skningar (bor i Skne).

Tack fr klippet!
Senast redigerad av Tony.Soprano 2011-08-30 kl. 23:58.
Citera
2011-08-30, 23:54
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
r du seris?
Det r olagligt att inneha utan speciellt tillstnd, och detta tillstnd fr bara djurparker och liknande. Inte privatpersoner.

Jag r seris.
Citera
2011-08-30, 23:57
Medlem
Det vrsta som kan hnda om du inte blir haffad r att lodjuret frstr allt du ger och du mste avbryta allt annat i ditt liv fr att ta hand om det. Eftersom det r ett stort djur som aldrig gtt igenom de tusentals r av domesticering som vanliga supertama hundar och katter har. Och hur mnga klarar av att ta hand om sina vanliga supertama hundar och katter utan ngra problem?

Som tur var kommer du aldrig komma i nrheten av att skaffa lodjur och jag vet egentligen inte varfr snt hr trams inte ker i papperskorgen direkt.
Citera
2011-08-30, 23:57
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Soprano
Bryr mig inte om det r frbjudet eller ej. Vad r det vrsta som kan hnda om man bli tagen egentligen?

Tror inte heller mnga mnniskor vet vad lodjur r verhuvudtaget, speciellt inte skningar (bor i Skne).

Tack fr klippen!

Om du mot frmodan fick tag i ett s skulle du bli anmld vldigt snabbt.
Citera
2011-08-31, 00:00
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Om du mot frmodan fick tag i ett s skulle du bli anmld vldigt snabbt.

Av vem? Ingen kan se min trdgrd och jag slpper inte in oplitliga personer till mitt hem. F. behver man en kikare om man ska se in till min trdgrd, bor p landet.
Citera
2011-08-31, 00:03
Medlem
Gorillabass avatar
Lodjur r vl fridlysta?
Citera
2011-08-31, 00:04
Medlem
kajan666s avatar
Nej, det VRSTA som kan hnda r att lodjuret skadar ngon annan, typ ett barn, fr livet, och det kommer fram att du har hllt det hemma olagligen.

Annars frstr jag ju "pongen", jag gillar ocks stora kattdjur, jag frstr knslan av att vilja ha ett hemma, men jag knner samtidigt att ett vilt djur inte skulle trivas hemma hos mej..

I USA finns det ju ett antal delstater dr man lagligen kan ha stora kattdjur, tyvrr innebr det ofta att folk drar ur klorna och saboterar tnderna p djuren, det skulle jag ALDRIG klara av att utstta djuret fr
Citera
2011-08-31, 00:04
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Lodjur r vl fridlysta?

Nej sedan 2005 r de inte fridlysta, om jag har rtt. Det ska finnas ca 2000 lodjur och nu brjar dom bli fr mnga.
Citera
2011-08-31, 00:06
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Av vem? Ingen kan se min trdgrd och jag slpper inte in oplitliga personer till mitt hem. F. behver man en kikare om man ska se in till min trdgrd, bor p landet.

Sdant har en frmga att komma ut. Frr eller senare anmler ngon anonymt. Kan nog vara ngon du litar p ocks.
Du kan iaf f hga kttrkningar.

Edit:
Citat:
Nej sedan 2005 r de inte fridlysta, om jag har rtt. Det ska finnas ca 2000 lodjur och nu brjar dom bli fr mnga.

Klla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in