Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-10, 09:14
  #13
Medlem
hazzos avatar
På 80-talet så läste de som pluggade i Lund mycket hållfasthetslära. I Stockholm läste de i princip ingenting i den vägen. Under de första två åren i Lund så var ca 50% av undervisningen byggtekniska ämnen och det räknades mycket.
Citera
2013-05-10, 00:20
  #14
Medlem
Faszoms avatar
Jag kan tänka mig att byggnadsingenjörer läser mer om struktur, men arkitekter behöver ju fortfarande kunna dessa, dá dem ska bygga hus utifrán dessa. När dem ritar ett hus, máste dem ju tänka pá detta medan, det är inte sá att det är det sista man gör, snarare är det det första han máste veta, vad för tak han vill ha, osv. Vad för material han vill använda, och utgá frán detta.
Jag trodde ocksá för ett par ár sedan att arkitekten ritade nát roligt, sen fick nán annan hitta pá hur det ska stá, men det är ju inte riktigt sá det fungerar.

Sá det är arkitekten som gör grov jobbet ändá. Byggnadsingenjören räknar sedan ut specifikt, hur mycket förstärkningar det behövs i betongen osv. Eventuella frágetecken, t.ex om marken är bra att bygga pá osv. Detta gäller dock inte smá hus, där kan arkitekten jobba pá egen hand.

Det är iallafall sáhär jag har uppfattat det som, om jag har fel, fár ni gärna rätta mig, för det skadar inte att veta, spec, dá jag själv läser till arkitekt.

Sen fár vi inte glömma att arkitekten är ansvarig pá bygget, det är ju hans uppgift att allt byggs som planerat. Han máste se till att stenmurarna gör som han ritat osv, dessa bygger ju oftast sá som dem alltid har byggt, istället för att kolla pá pappret, och följa instruktionerna..
Citera
2013-05-10, 00:44
  #15
Medlem
sue-ellens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faszom

Sá det är arkitekten som gör grov jobbet ändá. Byggnadsingenjören räknar sedan ut specifikt, hur mycket förstärkningar det behövs i betongen osv. Eventuella frágetecken, t.ex om marken är bra att bygga pá osv. Detta gäller dock inte smá hus, där kan arkitekten jobba pá egen hand.

Det är iallafall sáhär jag har uppfattat det som, om jag har fel, fár ni gärna rätta mig, för det skadar inte att veta, spec, dá jag själv läser till arkitekt.

Jag skulle nog vilja påstå att du har fel. I alla fall om det är Sverige vi pratar om. Husstomme och klimatskal tar byggnadskonstruktören fram utifrån det underlag som arkitekten ritat. Detta oftast i samråd med beställaren som ska öppna plånboken i slutändan. Sedan sitter det oftast ytterligare en byggnadsingenjör på arkitektfirman som ritar mellanväggar, köksuppställningar, trappor & dylikt. Till det kommer installationskonsulter som tar hand om el vent och vvs.

Arkitekten då? Ja de flesta (och då pratar vi inte Gert Wingårdh eller Henning Larsen) kommer i ett tidigt skede med en vision som de oftast får försvara med näbbar och klor när den tuggas genom processen beställare, entreprenörer och brukare. Grovjobbet görs av helt andra människor, framförallt byggnadsarbetarna.
Citera
2013-05-11, 08:28
  #16
Medlem
tryffs avatar
Arkitekter kan naturligtvis ingenting om hur saker fungerar. Då hade vi ju inte haft alla tokiga byggen: Kommunalhuset i ängelholm (katastrof ut värmesynpunkt), Det förta av tornenbygget av hotel gotha släppte vämen rakt ut, platta tak osv....
Citera
2013-05-11, 12:22
  #17
Medlem
I Danmark finns det lite olika utbildningar. En arkitektutbildning ligger exempelvis hos Konsthögskolan och är väl inte särskilt teknisk medan det även finns civilingenjörutnildningar inom arkitektur.
Citera
2017-02-13, 11:29
  #18
Medlem
Det föreligger alltså ett ganska stort avstånd mellan arkitekt och övriga inblandade. Jag upplever att många arkitekter liksom lever uppe i det blå, antagligen för att de inte kan tekniken speciellt bra. Det blir lite knäppt när grundpelarna till ett bygge ritas upp av någon som inte förstår konstruktion och byggprocess, det kan inte bli annat än väldigt dyrt att få ordning på ett hus ritat av någon som inte kan konstruktion.

Å andra sidan så är ofta en konstruktör/ingenjör lite för kantig för att klara av att skapa något estetiskt och välproportionerligt.
Jag bodde en gång i en nybyggd lägenhet som var späckad med det ena systemfelet efter det andra . Någon sade "Den här lägenheten är inte arkitektritad, den är ritad av en byggingenjör". Om så förhöll sig vet jag dock ej.

Gissniningsvis så finns det en hel uppsättning "regler" som arkitekten utgår från: Hur bred är en hall för att vara användbar? Hur skall ett fönster placeras för att det skall upplevas som bekvämt? I vilken del av huset och åt vilket väderstreck bör man lägga de olika rummen och hur skall de ligga i förhållande till varandra? Man kanske kan säga att arkitekten jobbar med logik och proportion.

Sedan finns ju en rent praktiskt aspekt: I dagens stordriftsamhälle så behöver man någon som "gör jobbet" eftersom folk inte längre gör saker själva. Det tror jag är viktigt att ha i minnet innan man upphöjer arkitektens arbete till skyarna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback